کدامین گیاهان معطر ویژگی‌های دارویی یا زینتی دارند؟

کدامین گیاهان معطر ویژگی‌های دارویی یا زینتی دارند؟| گیاهان معطر دارویی و زینتی

مقدمه

هر گیاهی که بر روی زمین وجود دارد، ویژگی منحصر به فرد و خاص خود را داشته که بسیاری از آن‌ها نیز برای انسان مفید است. برای مثال برخی از گیاهان هستند که از ساقه، برگ یا گل‌های خود، بوی خوشایند و مطبوعی ساطع می‌کنند؛ به همین خاطر این دسته از گیاهان، گیاهان معطر دارویی و زینتی نامیده می‌شوند.

بوییدن گیاهان معطر، اثر مطلوبی بر سلول‌های مغز داشته و باعث ایجاد احساس آرامش و شادی، متعادل کردن سطح فشارخون و از بین بردن اضطراب خواهد شد. ما در این مقاله توضیحات کاملی در مورد گیاهان معطر دارویی و زینتی داده‌ایم که پیشنهاد می‌شود مطالعه آن را از دست ندهید.

گیاهان معطر دارویی و زینتی آپارتمانی کدامند؟

در این قسمت سعی داریم تا شما را با تعدادی از گیاهان معطر دارویی و زینتی که قابلیت پرورش در منزل را دارند آشنا کرده و همچنین نکاتی در مورد نحوه رشد و نگهداری آن‌ها ذکر کنیم.

کدام یک از گیاهان معطر دارویی را می‌توان در خانه نگهداری کرد؟

  • بابونه نوعی گیاه معطر است که گلبرگ‌های کوچک و سفید داشته و حجم کمی نیز دارد. بوی این گیاه بسیار مطبوع بوده و در مقابل سرما نیز به شدت مقاوم است. بابونه انواع متفاوتی دارد که هر نوع از آن برای درمان مشکلات خاصی قابل استفاده است. از ویژگی‌های درمانی بابونه می‌توان به کاهش بیماری‌های مربوط به چشم، مثانه،کم‌خونی و … اشاره کرد.
  • رزماری که یکی از انواع گیاهان معطر است، برگ‌ها و گل‌های خوشبویی دارد. برگ این گیاه به سبب خواص اعجاب انگیزش بی‌شباهت به اکسیر حیات نیست! گل آن نیز از شما در برابر بیماری آلزایمر، مراقبت خواهد کرد. پروروش این گیاه بسیار آسان بوده و فقط احتیاج به نور دارد.

در ادامه به گیاهان دیگری که می‌توان در خانه نگهداری کنیم اشاره خواهیم کرد

  • نعناع فلفلی یکی از گیاهان معطر است که به خاطر بوی خود بسیار معروف است. این گیاه علاوه بر استفاده دارویی، برای خوشبو کردن بعضی مواد بهداشتی نیز استفاده می‌شود. مصرف این گیاه برای درمان سرماخوردگی، مشکلات معده، روده و … بسیار مفید است. این گیاه به راحتی در داخل منزل، قابل پرورش است.
  • آویشن عضوی از خانواده گیاهان معطر دارویی و زینتی است که بوی بسیار خوبی داشته و به عنوان چاشنی در غذا نیز قابل استفاده است. طبع گرم این گیاه برای بدن مفید بوده و می‌توان آن را همراه با غذا‌های دارای طبع سرد، مصرف کرد. بوییدن آویشن آرامش شما را افزایش داده و باعث کم شدن احساس خشم و اضطراب در شما خواهد شد. پرورش گیاه آویشن در خانه بسیار راحت بوده و برای همگان امکان پذیر است.
  • مرزه به عنوان یکی از اعضای خانواده گیاهان معطر دارویی، ویژگی‌هایی مشابه آویشن داشته و برای درمان بیماری‌های مربوط به معده قابل استفاده است. این گیاه برای رشد به نور احتیاج داشته و نگهداری از آن در منزل تنها با یک گلدان امکان پذیر است.
  • بادرنجبویه که نام دیگر آن بادرشبی است، یکی از گیاهان معطر می‌باشد. بوییدن آن در مرحله اول، شما را به یاد بوی لیمو می‌اندازد. این گیاه برای کاهش سردرد و مشکلات معده بسیار مفید است. برای نگهداری از بادرنجبویه در خانه، باید دقت کنید که اولین شرط پرورش این گیاه، وجود نور خورشید در محل رشد آن است.

ریحان و کاکوتی از مثال‌های دیگر این گیاهان هستند

  • ریحان نوعی گیاه معطر است که خیلی خوش عطر بوده و استفاده از آن در کنار غذا، بسیار پرطرفدار است. شکل برگ ریحان بیضی بوده و خواص فراوانی از جمله ایجاد احساس آرامش و شادی، بهبود سردرد، کاهش مشکلات معده و کلیه و ضدعفونی کردن بدن را دارد. شاید برایتان جالب باشد که این گیاه گل زیبا و خوشبویی نیز داشته که رنگ‌های مختلفی مثل قرمز، سفید و بنفش دارد. این گیاه مقاومت بسیاری داشته و به راحتی می‌تواند در منزل شما رشد کند.
  • کاکوتی یکی از گیاهان معطر دارویی و زینتی است که برگ‌های بسیار خوشبویی داشته و ظاهر زیبایی نیز دارد. در صورت رشد خوب، این گیاه گل نیز خواهد داد. عطر برگ‌های این گیاه بسیار زیاد بوده و در صورت بوییدن آن با چشم بسته ممکن است آن را با آویشن یا پونه اشتباه بگیرید. کاکوتی برای کاهش درد‌های استخوانی و بهبود سرماخوردگی بسیار مفید است. این گیاه برای رشد، جز نور خورشید، نیاز دیگری ندارد.

 

  • پونه نیز به عنوان یک گیاه معطر، بوی بسیار مطبوعی داشته و عطر آن نزدیکی بسیاری با نعنا دارد. پونه به خاطر طبع گرم آن در آشپزی بسیار پرکاربرد بوده و علاوه بر این خواص بسیاری همچون بهبود سرماخوردگی و کاهش مشکلات معده دارد. بوی مطبوع این گیاه باعث شده که بتواند منبعی خوب، برای تولید عطر و ادکلن باشد.
  • اسطوخودوس نوعی گیاه معطر دارویی بوده که بوی آن بسیار زیاد و تند است. این گیاه در درمان بیماری‌های معده بسیار کارامد بوده و برای کاهش سردرد نیز مفید است. اسطوخودوس به نور و گرما احتیاج داشته و پرورش آن در فضایی مانند باغچه بهتر است. اما در صورت وجود نور و گرمای مناسب، رشد آن در داخل منزل نیز امکان پذیر است.

کدامین گیاهان معطر ویژگی‌های دارویی یا زینتی دارند؟

کدام یک از گیاهان معطر زینتی را می‌توان در خانه نگهداری کرد؟

  • نرگس گلی معطر است که برای رشد احتیاج به سرما داشته و در فصل زمستان گل می‌دهد. بوی آن بسیار زیاد و آرامش بخش بوده و برای ساخت عطر‌های خوشبو قابل استفاده است. هنگام بوییدن نرگس، شما بوی نعنا و پرتقال را نیز حس می‌کنید. این گل علاوه بر بوی خوب، ظاهر بسیار زیبایی نیز دارد.
  • پیچ امین الدوله گیاهی است که در تمامی فصل‌ها رشد کرده و بسیار مقاوم است. عطر آن همزمان بوی وانیل، مرکبات و عسل را نیز شامل می‌شود.
  • آلیسوم گیاهی خوشبو است که انواع متفاوتی دارد. بوی آن به عطر عسل شبیه بوده و رنگ آن نیز سفید، صورتی و بنفش پررنگ است. این گیاه را میتوان با یک میخ به دیوار منزل نصب نمود تا عطر آن در تمام خانه پخش شود.
  • گیاه شمعدانی نوعی گیاه معطر است که در فصل تابستان، با وجود گرما و نور گل می‌دهد. رنگ زیبای گل‌های آن به محیط شادی و آرامش بخشیده و بوی خوب آن نیز تمام فضا را پر خواهد کرد.
  • گل آفتاب پرست گلی است که بوی بسیار خوب و ظاهر جذابی دارد. عطر آن محیط منزل شما را خوشبو کرده و شباهت فراوانی به بوی وانیل دارد. گل‌های بنفش آفتاب پرست، برای ساخت خوشبو کننده‌ها نیز قابل استفاده است.

گیاهان زیر نیز دیگر مثال‌های این گیاهان هستند

  • پامچال گیاهی خوشبو و رنگارنگ است که نگهداری از آن بسیار راحت بوده و با استفاده از یک گلدان، امکان پذیر است. بوی پامچال به بوی مرکبات شباهت داشته و شب‌ها شدید‌تر خواهد شد.
  • یاس رازقی گلی است که به بوی عجیب و خوب آن معروف است. یاس بویی گرم و شیرین داشته که به عطر وانیل بسیار نزدیک است. از این گل برای خوشبو کردن مکان‌های زیارتی و مساجد استفاده می‌شود. در صورتی که بتوان گرمای مورد نیاز یاس را فراهم کرد، پرورش آن بسیار راحت خواهد بود.
  • اکالیپتوس یکی ازگیاهان معطر دارویی و زینتی با بوی تند است که علاوه بر زیبایی، خواص زیادی برای بدن انسان دارد. بوییدن اکالیپتوس راه تنفس را باز کرده و برای بهبود سرماخوردگی بسیار مفید است. اگر می‌خواهید که اکالیپتوس شما بوی بیشتری داشته باشد، بهتر است که آن را در محیط‌های دارای رطوبت قرار دهید. برگ‌های اکالیپتوس به رنگ‌های نقره‌ای، آبی و سبز بوده که بسیار زود بزرگ می‌شوند. هرس کردن به موقع این گیاه، سبب رشد بهتر آن خواهد شد. اکالیپتوس گیاهی بدون گل بوده و تنها از طریق برگ‌های خود بوی مطبوع را پخش خواهد کرد.

نمونه‌های زیر هم به عنوان گیاهان دارویی شناخته می‌شوند

  • گل مریم گیاهی معطر است که ماندگاری بالایی داشته و برای رشد به گرما احتیاج دارد. اگر شما در محیط منزل خود نور و گرمای کافی ندارید، این گیاه انتخاب مناسبی برای شما نیست.
  • رز یکی از معروف‌ترین گل‌های معطر است که برای هدیه دادن استفاده می‌شود. این گل رنگارنگ بسیار متنوع بوده و رشد آن در باغچه یا خانه، آرامش و شادی را به منزل شما خواهد آورد.
  • میخک با رنگ‌های مختلف و زیبای خود، می‌تواند زینت خانه شما باشد و با بوی مطبوع خود، فضای منزل شما را خوشبو کند. بهتر است که این گل در فضای آزاد مانند تراس نگهداری شود. میخک یکی از گیاهان معطر دارویی و زینتی است که نه تنها بوی خوبی دارد، بلکه برای سلامتی نیز بسیار مفید است.
  • یاس بنفش از خانواده یاس‌های خوشبو است که پرورش آن بسیار آسان بوده و فقط نیاز به گرما دارد.
  • ارکیده نوعی گل معطر زینتی است که بوی مخصوص و مطبوعی مانند لیمو یا رز داشته و رنگبندی بسیار جذابی نیز دارد. ارکیده را می‌توان در منزل پرورش داد به شرطی که نیاز آن به نور خورشید برطرف شده و در محیطی مرطوب باشد.

در ادامه با تعداد دیگری از این گیاهان آشنا می‌شویم.

  • گل برف یا موگه برای رشد به نور خورشید و رطوبت احتیاج داشته و بیشتر در کشور‌های با هوای خنک و متعادل، رشد خواهد کرد. گل برف در دو رنگ صورتی یا سفید و با بویی بسیار خوب، پرورش می‌یابد.
  • گل شب بو گیاهی است که عطر شیرین و بسیار مطبوعی دارد. همانطور که از اسم این گل پیدا است، بوی شب بو هنگام شب بسیار بیشتر است. شب بو در بین گل‌ها به لیلیوم شباهت داشته و برای رشد به محیطی سرد احتیاج دارد.
  • پلکترانتوس آمبوینیکاس گیاهی بسیار معطر است که با رسیدگی به آن و فراهم کردن نور و رطوبت کافی، رشد خوبی خواهد داشت. این گیاه بدون وجود گل و فقط با برگ‌های خود، فضای محیط را خوشبو خواهد کرد.
  • گاردنیا به عنوان یک گیاه خوشبو برای نگهداری به نور، گرما و محیط مرطوب احتیاج دارد. گل‌های این گیاه سفید بوده و با برخورد آب با آن، بوی بیشتری از خود پخش خواهد کرد. گاردنیا انواع مختلفی دارد که خصوصیات و روش رشد هرکدام نیز با یکدیگر فرق دارد. گاردنیا به عنوان عضوی از گیاهان معطر دارویی و زینتی شناخته شده که برای قطع خون‌ریزی بسیار مفید است.
  • زیتون شیرین گیاهی است که مناسب نگهداری در منزل می‌باشد زیرا می‌تواند بدون احتیاج به نور مستقیم خورشید، رشد کند. بوی این گیاه کوچک و سفید رنگ بسیار مطبوع بوده و در محیط منزل شما عطری خوش پراکنده می‌سازد.

گل‌های یاسمن، گل شمعی و صد تومانی

  • پلومریا یا یاسمن، درختچه‌ای است که برای رشد به گرما و نور غیر مستقیم نیاز دارد. بوی این گیاه بسیار معطر بوده و شدت آن در تاریکی شب بسیار بیشتر است. رشد این گیاه در تراس منزل، بهتر صورت می‌گیرد.
  • درختچه‌های مرکبات خانگی بوی بسیار خوبی داشته و محصولات آن نیز، قابل استفاده هستند. این درختچه‌ها شامل کامکوات، پرتغال و لیمو است که در فضای بالکن خانه، رشد بهتری دارند.
  • گل صد تومانی عضوی زیبا از خانواده پیازداران است که علاوه بر بوی بسیار مطبوع، ظاهر جذابی نیز دارد. این گیاه در ساخت دسته گل‌ها و انجام تزئینات قابل استفاده است. شما می‌توانید این گل را در فضای آزاد مثل تراس پرورش دهید.
  • گل شمعی یا هویا بسیار معطر بوده و بوی آن پس از غروب آفتاب بیشتر است. این گل، برگ‌های سبز درخشانی داشته که رو به پایین هستند و به منزل شما بوی مطبوعی خواهند داد.

کدامین گیاهان معطر ویژگی‌های دارویی یا زینتی دارند؟

ارتباط گیاهان معطر دارویی و زینتی با جسم انسان

احتمالا تا به حال این تجربه را داشته‌اید که بوییدن عطر یا گلی خوشبو، ناخوداگاه باعث لبخند زدن شما شده باشد. این اتفاق به سلول‌های مغز شما بر‌می‌گردد. سیستم لیمبیک در مغز شما، مسئول رخ دادن این موضوع است. این سیستم در صورت شناسایی بوی خوشایند، احساس آرامش و خوشحالی را در شما ایجاد کرده و سبب بهبود بیماری‌های بسیاری همچون افسردگی و فشارخون خواهد شد.

امروزه پزشکان و روانشناسان توانسته‌اند با استفاده از این سیستم مغزی، درمانی برای مشکلات روحی و بیماری‌های داخلی بدن انسان پیدا کنند. این روش درمان آروماتراپی نام داشته که با استفاده از روغن گیاهان معطر انجام پذیر است. استفاده از گیاهان معطر دارویی و زینتی به فضای منزل آرامش و شادی بخشیده و برای روح و جسم شما بسیار مفید است.

گیاهان معطر چه مصارف دیگری دارند؟

گیاهان معطر علاوه بر استفاده دارویی و زینتی، مصارف دیگری نیز دارند. این گیاهان در ساخت ادکلن‌ها و اسپری‌های خوشبو کننده، مواد آرایشی، محصولات مربوط به شست و شو مانند نرم کننده لباس و …، شامپو‌ها و ماسک‌های مربوط به پوست و مو و طعم دهنده‌های غذا نیز قابل استفاده هستند.

سخن پایانی

گیاهان معطر دارویی و زینتی، به دلیل خواص و ویژگی‌های مفید خود و همچنین بوی خوشایند آن بسیار پرطرفدار بوده و در صورت داشتن اطلاعات درست در مورد آن‌ می‌توان تعدادی از این گیاهان را در منزل نیز نگهداری کرد. وجود این گیاهان در منزل به دلیل تأثیرات مفیدش بر بدن انسان و همچنین جلوه زیبای آن، بسیار توصیه می‌شود. شما می‌توانید گیاهان معطر دارویی و زینتی را برای هدیه دادن نیز استفاده کنید؛ اکثر افراد به دلیل ویژگی‌های ظاهری و بوی خوش آن، از این هدیه استقبال خواهند کرد. ما در این مقاله تعدادی از گیاهان معطر دارویی و زینتی را نام بردیم و در مورد هریک توضیحاتی دادیم که شما می‌توانید با استفاده از این نکات، انتخاب بهتری داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه