نگهداری از گیاهان در خانه

 

مقدمه فواید نگهداری از گیاهان در خانه

اگر به نگهداری از گیاهان آپارتمانی و خانگی علاقه‎مند هستید و یا به تازگی به فکر افزایش گیاهان خانگی خود افتاده‎اید و خواهان دستیابی به نکاتی مثبت و کاربردی درباره فواید نگهداری از گیاهان در خانه هستید، با این مطلب همراه باشید. ما در ادامه شما را با نکاتی کلیدی و کاربردی همچون مزایای پرورش و مراقبت از گیاهان خانگی آشنا می‎کنیم.

فواید نگهداری از گیاهان در خانه چیست؟

شاید بتوانیم فلسفه پرورش گیاهان آپارتمانی را خلق یا افزایش حس صمیمیت و دوستی بین انسان و طبیعت بدانیم. علاوه بر این، گل‎ها و گیاهان همواره در خلق‎وخوی انسان‎ها تاثیرگذار بوده‎اند. از جمله تاثیرات مثبت ارتباطات با گیاهان خانگی می‎توان به بهبود حالات روحی و روانی انسان‎ها همچون کاهش استرس و اضطراب و خستگی اشاره کرد. حالا بیایید نگاهی به مزایای پرورش و مراقبت از گیاهان آپارتمانی و خانگی نگاهی بیندازیم.

  • گیاهان آپارتمانی منجر به تمیزی فضا و افزایش اکسیژن محیط می‎شوند

همانطور که در کتاب‎های علوم دوران دبستان آموخته‎ایم، گیاهان دی‎اکسیدکربن محیط را گرفته و آن را به اکسیژن تبدیل می‎کنند. در واقع، آنها از طریق انجام این عمل به افزایش اکسیژن و تمیزی هوا کمک می‎کنند.

البته بدنیست بدانید، شب‎ها گیاهان مشابه انسان‎ها عمل می‎کنند. بدین صورت که آنها اکسیژن را گرفته و دی‎اکسیدکربن آزاد می‎کنند. به همین خاطر توصیه می‎شود، از گیاهانی همچون آلوئه‎ورا، کریسمس، ارکیده، نخل اریکا، سانسوریای شمشیری و غیره که از این قاعده پیروی نمی‎کنند، در اتاق خواب خود استفاده کنید. اینگونه، در طول شب هم اتاقتان از اکسیژن زیادی برخوردار است.

  • گیاهان آپارتمانی باعث افزایش رطوبت منزلتان می‌شوند

از دیگر فواید نگهداری از گیاهان در خانه می‎توان به افزایش رطوبت هوا اشاره کرد. طبق بررسی‎ها و تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه نروژ وجود گیاهان خانگی در اتاق خواب‎ها، هال و پذیرایی و حتی آشپزخانه به کاهش سرماخوردگی، کاهش گلودرد، از بین بردن خشکی پوست، و حتی کاهش سرفه‎های خشک کمک می‎کند.

براساس این تحقیقات 90 درصد گیاهان خانگی آب دریافتی خود را آزاد کرده و بدین طریق محیط زندگی خود را مرطوب‎تر می کنید. و این محیط مناسب شرایط زندگی انسان‎ها است.

  • گیاهان خانگی هوای منزل را تهویه و تصفیه می‌کنند

متاسفانه در دنیای امروز آلودگی هوا یک مشکل اساسی و مهم تلقی می‎شود. شهرهای بزرگ جهان همچون فرانسه، نیویورک، توکیو و غیره از این مشکل رنج می‎برند. و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. شهرهایی مانند تهران، کرج، اصفهان، مشهد و غیره در برخی ایام سال دچار آلودگی‎های شدید هوا می‎شوند. به همین خاطر پیشنهاد می‎شود، اگر در شهرهای بزرگ زندگی می‎کنید حتما از گل‎ها و گیاهان آپارتمانی در منزل خود استفاده کنید.

گیاهان خانگی می‎توانند هر شبانه روز حدود 87 درصد از ترکیبات (VOCs) که شامل مواد فرمالدئید (در فرش، کفپوش‎ها، دود سیگار و کیسه‎های مواد غذایی وجود دارد)، یا بنزن و ترشلو‌اتیلن (که در حلال‎ها، جوهرها، رنگ و ... یافت می‎شوند) است، را از بین ببرند و محیط زندگی شما را تصفیه کند. پس به هیچ وجهه نگهداری از گیاهان سرسبز و زیبا را در منزل خود از دست ندهید.

  • افزایش تمرکز دانشجویان، دانش‌آموزان، اساتید و ... از دیگر فواید نگهداری از گیاهان در خانه است

احتمالا شما هم در دوران قرنطینه متوجه شده‎اید، زمانی که در اتاقی پر از گیاه قرار می‎گیرید حس و حالتان بهتر می‎شود. شادتر هستید، قدرت تمرکز بالایی دارید و با آرامش خاطر بیشتری کار می‎کنید. براساس تحقیقات انجام گرفته در دانشگاه کشاورزی انگلیس، حدودا 70% دانشجویانی که در محیط‎های سرسبز و پر از گیاه مطالعه کرده و یا کار می‎کنند، قدرت تمرکز بیشتری دارند. پس اگر نزدیک ایام امتحاناتتتان است و یا بخاطر کار از منزل نیازمند تمرکز بیشتر هستید، بدنیست به نگهداری از گیاهان خانگی فکر کنید.

  • نگهداری گیاهان خانگی در بهبود سلامتی انسان‎ها موثر است.

طبق تحقیقات انجام گرفته شده در دانشگاه کنزاس سیتی، وجود گل وگیاه در اتاق بیمار باعث بهبود سریعتر سلامتی فرد بیمار، استفاده کمتر از مسکن، روحیه مثبت و بهتر، و خستگی و اضطراب کمتر بیمار می‎شود. این تحقیقات نشانگر آن است که وجود گیاهان خانگی به بهبود سلامت جسمی و روح انسان‎ها کمک زیادی می‎کند. پس اگر تصور می‎کنید، نگاه مثبتی به زندگی خود ندارید، حتما به نگهداری از گیاهان خانگی فکر کنید.

جمع‎بندی

امیدواریم این مقاله شما را با فواید نگهداری از گیاهان در خانه بیشتر آشنا کرده باشد. شما می‎توانید از طریق افزایش دانش و آگاهی خود درباره روش‎های صحیح نگهداری از گیاهان خانگی به رشد و پرورش گیاهان و گل‎های خانگی زیبای خود کمک کنید. در آخر، اگر با مزیت دیگری درباره نگهداری از گیاهان آپارتمانی آشنا هستید، حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه