فروشگاه آنلاین گل و گیاه گلی‌یو

گیاهان موجوداتی زیبا و نشاط بخش هستند. و در محیط خانه شادابی و نشاط را به دنبال دارند. اما در میان گونه‌های گیاهان، گونه‌های سمی نیز وجود دارد که با نا آگاهی ما ممکن است سلامت خود و یا فرزندان‌مان را به خطر بیاندازند.

خیلی از این گیاهان آپارتمانی ممکن است که بی‌خطر به نظر برسند و ظاهر زیبایی هم داشته باشند، اما دارای ماهیت سمی باشند. بنابراین لازم است این گیاهان را بشناسید و گونه‌های غیر سمی را برای نگهداری انتخاب کنیم.

گیاهان غیر سمی و انواع آن‌ها

خیلی از افراد بر این باور هستند که گیاهان آپارتمانی تمامی غیر سمی هستند و هیچ خطری برای اعضای خانواده ندارند. اما اصلا به این شکل نیست و ممکن است در میان گونه‌های آپارتمانی، انواع گیاهان سمی نیز وجود داشته باشند. در میان اعضای خانواده کودکان مقاومت کم‌تری در برابر سم دارند، بنابراین نگهداری این گیاهان در مرحله اول می‌تواند تهدیدی برای کودکان باشد.

اما انواع گیاهان بی‌خطر و غیر سمی کدام‌اند؟

گیاهان غیر سمی می‌تواند شامل گروه گونه‌های سانسوریا، حسن‌یوسف، آلوئه ورا، بنفشه آفریقایی، برگ بیدی، یاس سفید و برگ گندمی باشد.

گیاهان غیر سمی و نکاتی در ارتباط با آن‌ها

بهتر است که هر چقدر می‌توانید دانش خود را درباره گیاهان افزایش دهید. باید در این زمینه دقت داشته باشید، چرا که حتی خیلی از گیاهان سمی در مواردی به جای گیاهان غیر سمی اشتباه گرفته می‌شوند. به عنوان نمونه می‌توان به گیاه  شوکران کبیر اشاره کرد که در مواردی به سبب شباهت بسیار زیاد آن به هویج وحشی اشتباه گرفته می‌شود. یا حتی برخی گیاهان تنها در برخی فصول سال امکان مصرف دارند.

برای مثال برگ‌‌های گیاه سرخ‌ دانه در زمانی که تازه رشد می‌کنند قابل خوردن است. به همین دلیل است که این گیاه تنها در مراحل اولیه رشد قابل مصرف است و بعد از طی این مدت دیگر قابل خوردن نیست. یا مثلا میوه برخی گیاهان تنها زمانی قابل خوردن است که کاملا رسیده باشند. همچنین برخی گیاهان وقتی پلاسیده می‌شوند سمی می‌شوند.

قوانینی برای به حداقل رساندن آسیب‌های گیاهان سمی

بهترین راه برای این که با مصرف گیاهان سمی دچار آسیب نشوید، شناسایی آن‌هاست. باید دانش خود را به قدری بالا ببرید که با مشاهده آن‌ها متوجه شوید که آن گیاه سمی است و یا خیر. اگر هم دانش کافی در این زمینه ندارید می‌توانید از قانون امتحان خوراکی بودن جهانی کمک بگیرید تا متوجه شوید که آیا آن سمی است و یا خیر.

از خوردن و یا لمس قارچ سمی خودداری کنید. برای شناسایی قارچ‌های سمی و غیر سمی لازم است تا تخصص کافی را در این زمینه داشته باشید. البته تشخیص قارچ سمی نیز خود یک کار تخصصی است. خیلی از این قارچ‌ها پادزهری ندارند و حتی در مواردی هم سم موجود در این قارچ‌ها به فرد زمان کافی برای رسیدن به بیمارستان را هم نمی‌دهد و فرد جان خود را از دست می‌دهد.

سموم برخی از قارچ‌ها حمله‌ کننده به دستگاه هاضمه می‌باشد و در مقابل آن سموم برخی دیگر حمله ‌کننده به دستگاه عصبی مرکزی می‌باشد.

فروشگاه آنلاین گل و گیاه گلی‌یو

روش‌های مسموم شدن

تماس پوستی

در صورتی که شما از گیاهان سمی به جای گیاه غیر سمی نگهداری کنید با تماس دستانتان با آن دچار سوزش و خارش بسیار شدید در محل تماس خواهید شد. اگر این تماس با اطراف چشم باشد بسیار خطرناک خواهد بود. در بیشتر موارد سم گیاهان به صورت نوعی روغن نمایان می‌شود.

سوزاندن گیاهان سمی

هرگز  گیاهان سمی را نسوزانید. چون حتی دود حاصل از سوختن این گیاهان هم می‌تواند بسیار خطر ناک باشد.  باید بدانید زمانی که سطح پوست شما خیس است احتمال انتقال مراتب بیشتر است. بعد از برخود با این گیاهان سمی تا چند ساعت و یا حتی چند روز امکان نمایان شدن عوارض آن وجود دارد. این عوارض ممکن است شامل سوزش، سرخ شدن، التهاب، تاول زدن، و خارش باشد.

اگر با اولین علائم رو به رو شدید به سرعت محل آن را با آب سرد و صابون شستشو دهید. اگر امکان استفاده از آب و صابون وجود ندارد می‌توانید آن را با خاک و شن تمیز کنید.

اگر پوست شما دارای تاول است به هیچ وجه از شن و ماسه استفاده نکنید. زیرا با زخمی شدن تاول ممکن است دچار عفونت شوید. بعد از پاک کردن سم روغن مانند سطح پوست را خشک نمایید و منتظر بمانید بهتر شود.

برخی گیاهان که عوارض پوستی دارند:

  • درخت رنگ گاز
  • درختچه مردابی سماق
  • سماق بومی آمریکای شمالی
  • گیاهان گل پیچ شیپوری

مسمومیت بر اساس مصرف و خوردن گیاهان

مسمومیت مصرف گیاهان سمی بسیار خطرناک است و حتی می‌تواند در زمانی کوتاه جان افراد را بگیرد. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم تا بدون شناسایی گیاهان، آن‌ها را مصرف نکنید.

عوارض ناشی از خوردن گیاه سمی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تهوع
  • کاهش ضربان قلب
  • استفراغ
  • دل درد
  • اسهال
  • سردرد
  • بیهوشی
  • خشکی دهان
  • و در نهایت کما و حتی مرگ

اگر با چنین موردی مواجه شدید، معده فرد را شستشو دهید و سم موجود در دهان آن را پاک کنید.

معرفی چند گیاه غیر سمی

گیاه برگ گندمی

گل گندمی نقش پاک‌کنندگی و آرام‌ بخش بودن دارد. این گیاه به عنوان یک فیلتر، آلودگی‌های محیط شما را جذب می‌کند و هوای پاک را جایگزین آن می‌کند. حتی توانایی آن را هم دارد تا بخار هوا و انواع مختلف عطر ها و سموم موجود در هوا را از بین ببرد و اکسیژن را جایگزین آن کند. این گیاه را می‌توانید در اتاق کودکان خود قرار دهید تا به عنوان یک فیلتر هوا عمل کند. استفاده از این گیاه به ویژه در آپارتمان‌ها که تصفیه دشوار است می‌تواند بسیار مناسب باشد.

گیاهان غیر سمی

گیاه حسن یوسف

گیاه حسن یوسوف در چندین رنگ موجود است. این گیاه هیچ ضرری برای شما و خانوادتان ندارد و به راحتی می‌توانید آن را در اتاق خواب خود قرار دهید. این گیاه به راحتی قابل نگهداری در هر آپارتمانی می‌باشد. در آخر هم باید اضافه کرد که این گیاه می‌تواند به عنوان فیلتر تصفیه هوا کمک کند و انتخاب مناسبی برای اتاق خواب شما می‌باشد.

گیاه آلوئه ورا

آلوئه ورا خواص بسیار زیادی دارد. این گیاه را حتما می‌شناسید و کم‌تر کسی است که نام این گیاه را نشنیده باشد. در کنار زیبایی زیادی که دارد، هم به عنوان یک تصفیه کننده هوا شناخته شده است و حتی فواید بسیار زیادی برای پوست و موی شما دارد. نگهداری این گیاه اصلا دشوار نیست و تنها کافی است تا آن را در مقابل نور خورشید نگه دارید. آلوئه ورا را در نور پشت پنجره قرار دهید و از از این گیاه و مزایای آن استفاده کنید.

این گیاه را در اتاق خواب خود و کودکانتان قرار دهید تا هوای اتاقتان را تصفیه کند و در عین حال اتاق شما را زیبا کند. البته آلوئه ورا برگی تیز دارد که ممکن برای کودکانتان کمی خطر ناک باشد. بنابراین مراقب کودکان زیر سه سال خود باشید.


گیاه آلوئه ورا
گیاه آلوئه ورا

گیاه گاردنیا

گیاه گاردنیا بسیار زیبا و آرامش‌بخش است. از فواید این گیاه می‌توان به کاهش استرس و خواب آرام و راحت اشاره کرد. این گیاه را در اتاق خواب خود قرار دهید تا خوابی آرام داشته باشید. این گیاه بی‌نظیر، در عین زیبا بودن خوش بو است و می‌توان گفت تمام نکات مثبت یک گیاه آپارتمانی را در خود جای می‌دهد.


گیاه گاردنیا (یاس عطری)
گیاه گاردنیا

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه