معرفی گیاه گل فردوس

گل فردوس : روش نگهداری و بیماری‌های آن

در این مقاله قصد داریم به معرفی گیاه گل فردوس پرداخته و نکات مهم درباره‌ی نگهداری از این گیاه زیبا را مورد بررسی قرار دهیم.

یکی از گیاهان زیبایی که می توان از آن برای منازل استفاده کرد گیاهی به نام گل فردوس است. این گیاه بر خلاف قیمت ارزانی که دارد، زیبایی ظاهری بسیاری به آپارتمان شما خواهد داد. مقاومت این گیاه بالا است. برگ‌‌های آن دارای رگه‌های ارغوانی است. همین موضوع به جذابیت این گیاه زیبا افزوده است.

در اصل گیاه گل فردوس از جمله گیاهانی است که در آفریقا (تازانیا) به وفور یافت می شود. به نوعی می‌توان گفت که خواستگاه اصلی این گیاه که از نوع گیاهان گوشتی در آفریقا می‌باشد. اگر گل فردوس را در محیط یا فضای باز بدون هیچگونه محدودیتی برای رشد قرار دهید می‌توانید شاهد رشد آن تا ارتفاع ۸ متر نیز باشید.

ظاهر گل فردوس

نکته جالب درباره‌ی گل فردوس این است که این گیاه از ریشه های کاملا عمودی بهره مند بوده که در آن‌ها از یکسری گره‌هایی تشکیل شده است که وظیفه به تثبیت رساندن نیتروژن را بر عهده دارند.

گیاه گل فردوس چیست

تنه گیاه گل فردوس از ضخامت بالایی برخوردار بوده. با خارهای بسیار تیزی نیز پوشیده شده است. اما این خارها فقط به تنه گیاه ختم نمی‌شود. گاهی می‌توان این خارها در قسمت دمبرگ‌های گیاه نیز دید.

شکل برگ‌های گل فردوس نیز تقریبا مانند تخم مرغ است که در قسمت انتهایی خود باریکتر می شوند. رنگ برگ‌های گل فردوس سبز رنگ است. و با رگه‌های ارغوانی شکل خود جذابیت گیاه را دو چندان کرده است.

رنگ برگ‌های گیاه کاملا بستگی به منطقه‌ای دارد که در آن رشد می‌کند. چرا که در برخی از مناطق انسان‌ها  شاهد گلبرگ‌هایی به رنگ صورتی در گل فردوس خود خواهند بود.

چگونه از گیاه گل فردوس به بهترین شکل نگهداری کنیم؟

قبل از آنکه به اصول مهم نگهداری از گل فردوس بپردازیم بهتر است زمان و شرایط گل دهی این گیاه زیبا را بیان کنیم. جالب است بدانید که  فصل اردیبهشت زمانی است که گیاه گل فردوس شروع به گل دادن کرده. این زمان تا پایان اولین ماه پاییز یعنی مهرماه ادامه دارد. شهد بسیار زیاد گل فردوس باعث می‌شود تا حشرات از این گیاه بسیار خوششان بیاید. در نتیجه این گیاه کار گرده افشانی خود را به وسیله حشرات انجام می‌دهد .

نگهداری از گیاه گل فردوس

به صورت کلی اگر این گیاه را داخل منزل و یا آپارتمان خود استفاده کنید، گیاه خیلی تجربه سردی و گرمی هوا را نداشته و خزان و گلدهی چشمگیری نخواهد داشت. اما در شرایطی غیر از این، گل فردوس زیبای شما در فصل‌های گرم سال شروع به گل دادن کرده. اما در فصل‌های سرد سال برگ‌های آن می‌ریزد.

آیا برای نگهداری از گیاه گل فردوس نیازمند نور بسیار زیاد هستیم؟

خیر. این گیاه جزو گیاهان تقریبا مقاوم است و لازم به نور بسیار زیاد برای نگهداری نیست و حتی با نور کم نیز می توان به راحتی در آپارتمان از آن نگهداری کرد.

شرایط آبیاری گل فردوس

همانطور که اشاره کردیم این گیاه جزو گیاهان بسیار مقاوم است که می تواند در شرایط کم آبی از خود مقاومت خوبی نشان دهد. حتی در بسیاری از قسمت‌ها و فضاهایی که آب کم است می‌توان از این گیاه نگهداری کرد.

حواستان باشد که زمان مناسب برای آبیاری گیاه زمانی است که خاک آن کاملا خشک شده باشد. نباید هنگامی که خاک مرطوب است آن را آبیاری کنید. برای آنکه متوجه شوید تا خاک گلدان خشک است، تا دو بند انگشت خود را وارد خاک کنید. اگر خشک بود اقدام به آبیاری آن کنید. گیاه گل فردوس به هیچ گونه آبی حساس نیست. پس به راحتی با آب‌های دارای املاح نیز می‌توان آن را آبیاری کرد.

نور

گیاه گل فردوس برای داشتن برگ‌هایی با رنگ‌های زیبا نیازمند نور زیاد خورشید اما به صورت غیر مستقیم است. اما برای اینکه قطر ساقه به همان میزان گوشتی و خوب باقی بماند و برگ ها در اثر کم نوری رنگشان را از دست ندهند، بهتر است در مکانی از آپارتمان باشند که نور زیاد اما غیر مستقیم دارند. برای مثال در قسمت جنوبی آپارتمان و در پشت پنجره بهترین مکان برای قرار گرفتن گیاه است. اما زمانی که گل فردوس زیر نور زیاد و مستقیم خورشید قرار بگیرد، نتیجه عکس خواهد داد و برگ‌های آن می سوزد.

خاک و کود

خاک نیز مایه‌ی حیات گیاه است . اگر مرغوب نباشد نمی‌توان از گیاه انتظار رشد خوب و تازگی و طراوت را داشت. خاک گل فردوس باید از زهکشی مناسبی برخوردار باشد. چرا که آب باید بتواند بدون هیچ مشکلی از خاک عبور کند. در غیر این صورت ممکن است ریشه گیاه دچار پوسیدگی شود . خاک باغچه و ماسه و خاک‌های آماده کشت نیز می‌توانند برای این گیاه مناسب باشند.

کود نیز برای تغذیه گیاهان نقش بسیار حیاتی دارد.  همچنبن در قدرتمند شدن آن تاثیر بسزایی خواهد داشت. کودهای آپارتمانی آماده و یا کودهایی که از اسید هیومیک و پتاس برخوردار هستند برای تقویت گیاه بسیار مفید می‌باشند. کودهای ورمی کمپوست نیز برای تغذیه و تقویت گیاه مناسب هستند و می توان از آن استفاده کرد. اما اگر برای شما این سوال به وجود آمده است که چه زمانی باید به خاک کود اضافه کرد باید گفت که این زمان دقیقا باید در فصل‌های رشد گیاه یعنی فصل بهار باشد.

دمای مناسب رشد

دمای محیط باید بین ۱۶ تا ۲۹ درجه باشد تا گیاه زیبای شما اذیت نشده و به خوبی رشد و زندگی کند.

اما به صورت کلی گیاه گل فردوس جزو گیاهان مقاوم است. این گیاه در هر شرایط دمایی چه دمای بالا و چه دمای پایین تحمل و مقاومت خوبی از خود نشان می دهد. دمای ذکر شده، بهترین دما برای رشد گیاه است.

تکثیر گیاه گل فردوس

تکیر گل فردوس نیز از دو راه جنسی و غیر جنسی صورت می‌گیرد . جنسی منظور همان بذر و غیر جنسی نیز روش قلمه زدن می‌باشد.  بیشتر روش دوم در آپارتمان‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در روش قلمه زنی همانطور که اشاره شد عالی ترین زمان فصل بهار می باشد .

روش قلمه زنی

بهتر است از قسمتی از گیاه که شامل دو الی سه گره باشند کار قلمه زنی را انجام دهید. کافی است این قلمه‌ها طولی بین ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر داشته باشند. اگر برای شما سوال پیش آمده است که گره چیست باید گفت قسمتی که برگ از ساقه جدا می شود را گره می‌نامیم. بهتر است قلمه شما کاملا سرسبز و سالم باشد. در مرحله بعد یک روزنامه پهن کنید و گیاه را روی آن قرار داده و یک نیم روز قلمه را به حال خود رها کنید تا شیره‌ی سمی آن نیز گرفته شود. این کار باعث می‌شود موادی که باعث عفونت گیاه می‌شوند از آن دور شود . از پوسیدگی آن نیز جلوگیری شود. نکته مهم این جاست که تا زمانی که قلمه‌ها هنوز ریشه ندارند و نباید آن ها را در معرض نور آفتاب قرار داد .

خصوصیات گیاه گل فردوس

همانطور که اشاره شد ساقه‌ی گیاه گل فردوس دارای خار بوده و قلمه‌ها در مرحله اول سمی هستند. پس باید مراقب باشید که به آن دست نزنید.

پس از آن تمامی قلمه ها را در گلدانی که دارای پیت ماس و پرلیت باشند بکارید و زمانی که گیاه ریشه دار شد می توانید آن را در مکانی که از نور بیشتری برخوردار است قرار دهید. در واقع محل قرار گیری قلمه ها نباید به گونه ای باشد که رطوبت زیاد را در اطراف خود جذب کند و تنها مقدار کمی از رطوبت در آن کافی است.

هرس

هرس گیاهان به منظور کمک به رشد بیشتر و پرپشت شدن آن‌ها صورت می‌گیرد. گیاه گل فردوس نیز از این قائده مستثنی نیست. بهتر است برای هرس گل فردوس زیبای خود و کمک به رشد جوانه ها، انتهای ساقه گیاه را هرس کنید.

در ادامه نیز به مشکلات رایجی که احتمالا در نگهداری از گیاه با آن مواجه خواهید شد میپردازیم.

  • جمع شدن برگ‌ها

این اتفاق عجیب یکی از متداول ترین مشکلاتی است که مردم در مراقبت از گیاه گل فردوس با آن مواجه می‌شوند و دلایل متفاوتی برای این مشکل عجیب وجود دارد.

  • یکی از مهمترین دلایل ایجاد این مشکل قرار دادن آن در محیطی با دمای نامناسب و بالا و خشک بودن زیاد هوا می باشد. اگر حدس زدید که دمای محیط نگهداری گیاه بالا است، سعی در افزایش رطوبت محیط و خاک آن کرده و گیاه را در محیطی با دمای مناسب قرار دهید.
  • یکی از دلایل دیگر نیز می‌تواند عدم نظم در آبیاری گیاه باشد. اگر گیاه خود را به صورت مداوم آبیاری می کنید و خاک گیاه در بیشتر اوقات خیس است و یا مدت زمان بسیاری آن را تشنه نگه می دارید، سریعا این کار را ترک کنید. و زمانی گل فردوس خود را آبیاری کنید که خاک آن خشک باشد. آبیاری زیاد هم باعث پوسیدگی ریشه و هم باعث بروز عفونت و قارچ در گیاه خواهد شد. در نتیجه در انجام این کار نهایت دقت را به خرج دهید.
  • اگر در مورد آبیاری و نگهداری گل فردوس خود در دمای مناسب مطمئن هستید احتمالا دلیل جمع شدن برگ‌ها چیزی جز آفت نخواهد بود. که در نتیحه آن باید دست به کار شده و آن را از بین ببرید. برای از بین بردن آفت گیاه، یک پنبه برداشته و مقداری الکل و یا آب و صابون به آن بزنید و برگ های گیاه را با آن تمیز کرده و سریعا با آب آن را شست و شو دهید.
  • در نهایت اگر مطمئن شدید که مشکل از خاک و بیماری های قارچی در گیاه است سریعا اقدام به تعویض خاک گلدان خود کنید.

چرا گل فردوس زیبای من پژمرده شده است؟

دلیل پژمردگی گیاه می تواند عوامل مختلفی باشد و پس از شناسایی آن ها باید سعی در برطرف کردن آن مشکلات کرد. ممکن است میزان آبیاری گیاه بالا باشد و یا گیاه را در دمای نامناسبی نگهداری کرده باشید، همچنین عوامل دیگری مانند تغییرات ناگهانی شرایط محیطی و جا به جایی های زیاد گلدان دلایل دیگری برای پژمردگی آن باشد.

چرا برگ های گل فردوس من دچار ریزش شده است ؟

اگر جزو آن دسته از کسانی هستید که گیاه خود را در مدت زمان کوتاهی و به صورت ناگهانی جا به جا می‌کنید بدانید که با این کار ممکن است مشکلات مختلفی برای آن به وجود بیاورید. یکی از این مشکلات ریزش برگ ها است چرا که گیاه گل فردوس به مکانی که در آن قرار دارد عادت کرده و برگ های آن با جا به جایی گیاه ممکن است دچار ریزش شود. اما بدانید که من بعد، از تغییر دما و جابه‌جایی های ناگهانی جلوگیری کنید. ضمن آن که در صورت بروز این اتفاق پس از مدتی برگ های گل فردوس دوباره شروع به رشد خواهند کرد و مشکل برطرف خواهد شد.

چرا برگ های گل فردوس من زرد شده است؟

زرد شدن گیاه در قسمت های پایینی کاملا طبیعی است و لازم نیست نگران آن باشید اما اگر زرد شدن آن بیش از اندازه است، احتمالا آبیاری گیاه به صورت اشتباهی انجام می شود. آبیاری زیاد و یا بسیار کم که باعث خشکی گیاه شود می تواند از عوامل زرد شدن گیاه باشد.

چرا با سوختن برگ های گیاه گل فردوس خود مواجه شده ام؟

یکی از دلایل مهم سوختن برگ های گیاه گل فردوس، نور مستقیم و زیاد خورشید است. درست است که گیاه کاملا مقاوم است اما نور آن باید کامل و به صورت غیر مستقیم باشد در غیر این صورت نتیجه ای جز سوختن برگ ها وجود نخواهد داشت. اگر با سوختن برگ های گل فردوس مواجه شدید آن را جا به جا کرده و در مکانی منتقل کنید که نور به صورت غیر مستقیم بر آن بتابد.

رشد علفی

اگر فاصله برگ های گیاه از یکدیگر زیاد است و یا ساقه های گیاه بیش از حالت معمول خود رشد می‌کنند، شاهد رشد علفی گیاه هستیم که این موضوع می تواند دلیلی باشد بر نور کم و نامناسب گیاه گل فردوس!

اگر با این مشکل مواجه شدید گیاه را به مکانی پرنورتر منتقل کنید تا نور کافی و مناسب به آن بتابد.

چرا برگ های پایینی گیاه من می‌ریزد و رشد گیاه بسیار زیاد است؟

اگر گیاه گل فردوس شما در قسمت های پایینی دچار ریزش شدید و رشد بی رویه از قسمت های بالایی شده است زمان آن رسیده است که آن را هرس کنید تا فرصت برای رشد جوانه های جدید به صورت اصولی باشد و گیاه به صورت اصولی پرپشت شود .

برای جلوگیری از آفات گیاه چه کار باید کرد؟

با توجه به سمی بودن گیاه، احتمال آنکه آفت بزند زیاد است اما در صورت مشاهده آفاتی مانند مگس سفید و کنه و… بهتر است از سم های مخصوص برای کشتن آفات استفاده کنید.

امیدوارم مطلب بالا درباره‌ی نگهداری از گل فردوس برای شما کاربران عزیز مفید بوده باشد.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه