گل غوره‌ای: روش نگهداری و بیماری‌های آن

گل غوره‌ای: روش نگهداری و بیماری‌های آن

گل غوره‌ای یک گیاه همواره سبز است. این گیاه خاصیت خزنده بودن دارد. این گل از خانواده استراسیا (Asteraceae) به حساب می‌آید. در بین متخصصان گیاه‌شناسی به نام Senecio rowleyanus مشهور است. در کشور ما این گل به نام کاکتوس دانه تسبیحی و کاکتوس رشته مرواریدی شناخته می‌شود. ساقه‌های باریک و درازی دارد که طول‌شان حتی به بیش از 2 متر نیز می‌رسد. این گیاه دارای برگ‌های آب‌دار است. نحوه قرارگیری برگ‌های آن روی ساقه شبیه به دانه‌های تسبیح است. البته این برگ‌ها نوک نسبتا تیزی دارند.

این برگ‌ها عمل فتوسنتز را برای گل غوره‌ای به عهده دارند. عمل فتوسنتز و جذب نور را به کمک خطی که روی آنها قرار دارد، انجام می‌دهند. زادگاه اصلی گل غوره‌ای در کشورهای جنوبی آفریقا است. اقلیم این مناطق نیمه گرمسیری به حساب می‌آیند. اگر این گل‌ها را در سبدی قرار دهید و از جایی آویزان کنید، جلوه بی‌نظیری به آن محل می‌دهند.

روش نگهداری

برگ‌های این گیاه، آب نسبتا زیادی در خود ذخیره می‌کند. به همین دلیل در محیط‌های خشک نیز تا مدت طولانی دوام می‌آورند. گل‌های آن در تابستان به ثمر می‌رسد. این گل‌ها دارای رنگ سفید و صورتی هستند که ظاهر بسیار زیبایی به آن می‌دهند. عطر و بوی این گل‌ها نیز تقریبا مشابه دارچین است.

گل غوره‌ای تقریبا به سرعت رشد می‌کند. در کنار ساقه‌ها، ریشه‌های این گل نیز رشد زیادی را تجربه می‌کند. این گل خاصیت سم‌زدایی دارد. در نگهداری از آن باید توجه کنید که نباید در دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار بگیرد. به دلیل اینکه باعث بروز اسهال و استفراغ در فردی می‌شود که آن را به دهان خود می‌گذارد. همچنین این گیاه شیره‌ای دارد که باعث بروز حساسیت پوستی می‌شود.

نور مناسب

نباید این گل را در معرض نور مستقیم قرار داد. در طول روز باید چهار ساعت در معرض تابش غیر مستقیم خورشید قرار بگیرد. در شرایط سایه نیز این گل رشد نسبتا خوبی را تجربه می‌کند. اگر نمی‌توانید نور طبیعی غیر مستقیم برای آن فراهم کنید،‌ از نور مصنوعی کمک بگیرید. روزانه 14 تا 16 ساعت در معرض تابش فلورسنت قرار بدهید.

آبیاری

همانطور که ذکر کردیم، این گل برگ‌هایی دارد که آب‌دار هستند. به همین دلیل سطح رطوبت در این گل معمولا بالا است. لذا در محیط‌های خشک نیز دوام بالایی دارد. این گل به آبیاری چندانی نیاز ندارد.

در 6 ماهه ابتدای سال، هر هفته دو بار آبیاری کفایت می‌کند. اما در پاییز و زمستان باید این مقدار را کاهش دهید. در این ایام هر سه الی چهار هفته یکبار باید آبیاری شود. آبیاری بیش از حد باعث پوسیده‌شدن ریشه آن می‌شود. لذا در موقع آبیاری باید توجه کنید که خاک آن تقریبا خشک باشد.

در موقع آبیاری همچنین نیازی نیست که به برگ‌های آن نیز آب بپاشید.

 دمای مناسب

دمای مناسب برای پرورش گل غوره‌ای، همان دمای خانه‌ها است. 21 تا 35 درجه سانتی‌گراد برای پرورش این گیاه مناسب‌ترین دما است. این گیاه نسبت به سرما حساس است. اما در مقابل گرما مقاوم است. لذا سعی کنید در فصول سرد سال در معرض هوای بیرون خانه قرار نگیرد.

خاک مناسب

اولین مسئله در خصوص خاک مناسب این گل، قابلیت ز‌هکشی مناسب آن است. در این خاک باید درصد شن بالایی وجود داشته باشد. همچنین خاک باید خاصیت قلیایی یا بازی داشته باشد. در خاک گلدان این گل میزان خاک کاکتوس را سه برابر خاک باغچه در نظر بگیرید.

برای کود دهی به خاک آن باید در شش ماه نخست سال، در ماه دو بار کود گیاهان آپارتمانی به آن بیفزایید. البته از کود ویژه گیاهان گوشتی نیز می‌توانید استفاده کنید. در شش ماه دوم سال که رشد گیاه متوقف است، نیازی به کود دادن نیست.

گل غوره‌ای: روش نگهداری و بیماری‌های آن

روش‌های تکثیر گل غوره‌ای

برای تکثیر گل غوره‌ای دوروش کلی وجود دارد که عبارتند از:

قلمه ساقه

ابتدا باید از نوک ساقه آن یک بخشی به طول 7 تا 10 سانتی‌متر جدا کنید. سپس این قسمت جدا شده را در سایه‌ نگه‌دارید تا انتهایش پینه ببندد. در مرحله بعد باید این قسمت را در خاک قرار دهید به طوری که دو سانت از آن داخل خاک باشد. سپس آن را آبیاری کنید و روی آن را با پلاستیک شفاف بپوشانید. سپس باید آن را به محلی با نور ملایم منتقل کنید. در دمای تقریبی 18 درجه سلسیوس آن را نگه‌دارید.

زمان لازم برای ریشه دادن این قلمه بین دو تا سه هفته است. پس از ریشه دادن باید جای آن را عوض کرد.

قلمه برگ

یک روش دیگر تکثیر این گل، قرار دادن برگ‌های آن در خاک است. نوک تیز برگ را در تماس با خاک قرار دهید. سعی کنید نور ملایمی به آن بتابد و دمای 18 درجه سانتی‌گراد برای محیط نگهداری آن کافی است.

گل غوره‌ای: روش نگهداری و بیماری‌های آن

نحوه عوض کردن گلدان

عوض کردن گلدان برای گیاهان، مانند بنزین زدن برای ماشین است. اینکار جان تازه‌ای برای رشد به گیاه می‌دهد. نشانه تعویض گلدان آن نیز تغییر فرم برگ‌های گل غوره‌ای و یا بیرون زدن ریشه‌های آن است. معمولا در طول دو سال یکبار نیاز به تعویض گلدان آن است.

در شرایطی که خاک گلدان مرطوب است، نباید اقدام به تعویض گلدان آن نمود. وقتی خاک خشک شد، می‌توانید به راحتی آن را از گلدان اولیه خارج کنید. در هنگام تعویض خاک گلدان نباید به ریشه‌های گیاه آسیب برسد. گلدان تازه نباید خیلی نسبت به گلدان قبلی بزرگ‌تر باشد. گلدان با یک یا دو سایز بزرگ‌تر کفایت می‌کند.

البته پس از چند بار تعویض گلدان، عمر گیاه اولیه تقریبا به پایان می‌رسد. باید از ساقه‌های آن قلمه بگیرید.

برخی عوارض که در پرورش و نگهداری از گل غوره‌ای به وقوع می‌پیوندد

زرد شدن برگ‌های این گیاه، نشان از قارچ یا آبیاری بیش از حد این گیاه است. همچنین عدم زهکشی مناسب آن نیز، باعث له شدن برگ‌های آن می‌شود. برای جلوگیری از وقوع این عارضه نباید زیاد به این گیاه آب بدهید.

از طرفی اگر برای طولانی مدت به این گیاه آب ندهید،‌ برگ‌های آن پهن می‌شود و فرم اولیه خود را از دست می‌دهد.

همانطور که در قسمت‌های قبل نیز اشاره شد، این گیاه به سرما حساسیت دارد. اگر شاهد ریزش برگ‌های آن هستید، باید جای آن را عوض کنید و دمای محیط را کمی افزایش دهید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه