آموزش نگهداری گل های پیازی

 

هرآنچه که باید در مورد نگهداری و تکثیر گل‌های پیازی بدانید

گل‌های پیازی در زمره‌ پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی به‌شمار می‌روند و علت آن نیز گل‌های زیبا و درشت آن‌هاست. گل‌هایی که به‌دنبال کاشت اندام‌های زیرزمینی یا همان پیاز گیاه در انواع و اقسام رنگ‌های زیبا و متنوع رشد می‌کنند. در این مطلب درخصوص انواع مختلف و روش‌های نگهداری و تکثیر گل‌های پیازی صحبت می‌کنیم.

انواع گل‌های پیازی

گیاهان پیازی برمبنای اینکه در چه زمانی از سال گل می‌دهند به چهار گروه مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. کاشت گیاهان پیازی از طریق بذر و یا پیاز آن‌ها به‌طور معمول یک فصل پیش از موعد گل‌دهی آن‌ها صورت می‌گیرد. بنابراین اطلاع از زمان دقیق گل‌دهی آن‌ها به‌منظور انتخاب بهترین زمان کشت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

1. گل‌های پیازی بهاره

مثال‌هایی از گل‌های پیازی بهاره که همه‌ی ما با آن‌ها آشنایی داریم شامل گل‌های نرگس، لاله و سنبل می‌گردد. زمان گل‌دهی گیاهان پیازی بهاره در بهار است و بنابراین بهترین زمان کشت آن از طریق اندام‌های زیرزمینی در اواسط تا اواخر پاییز خواهد بود. این گل‌ها نسبت به سایر گونه‌هایی که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم، از مقاومت بیشتری در برابر تغییرات آب و هوا و سرما برخوردارند.

2. گل‌های پیازی تابستانه

گل‌های اختر، کوکب، مریم، گلایل، آلسترومریا، سوسن و گل شیپوری از انواع تابستانه‌ی گل‌های پیازی به حساب می‌آیند. همانطور که گفتیم زمان صحیح کاشت این گیاهان یک فصل قبل از زمان گل‌دهی آن‌ها می‌باشد و بنابراین بهتر است بعد از سپری شدن دوره‌ی کوتاه سرمای بهاره کاشته شوند. این گیاهان نسبت به سرما حساس اند و این موضوع باید در نگهداری و تکثیر گل‌های پیازی تابستانه مدنظر قرار گیرد.

3. گل‌های پیازی پاییزه

گل زعفران و گل حسرت از انواع گل‌های پیازی پاییزه اند که باید در اوایل تابستان کاشته شوند.

4. گل‌های پیازی زمستانه

گل‌های زعفران زینتی و آماریلیس از جمله این گل‌ها هستند که بهترین زمان کاشتشان در فصل پاییز است.

گل‌های پیازی : شیوه نگهداری و بیماری‌های آن

هنگام خرید پیاز گل‌های پیازی باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر قصد کاشتن گیاهان پیازی خودتان را در خانه دارید، نخست باید پیاز این گیاهان را تهیه کنید. در خرید این پیازها باید به نکاتی دقت نمایید تا بهترین و باکیفیت‌ترین گل‌های پیازی را بکارید. هم‌چنین اگر از قبل این گل‌ها را دارید، می‌توانید در دوره‌‌ی استراحت این گیاهان پیازهای جانبی را از کنار پیاز اصلی جدا نموده و مجددا آن‌ها را بکارید. برخی از نکاتی که در هنگام خرید پیاز گل‌های پیازی باید به آن‌ها توجه کنید در زیر آورده شده اند:

  1. دقت کنید که پیازهای خریداری شده نرم یا سیاه نباشند. پیازها باید سنگین و درشت باشند.
  2. از پیازچه‌های کوچک و جانبی دوری کنید. این پیازچه‌ها کشت گل‌های پیازی شما را خراب می‌کنند. همینطور باید حواستان باشد که پیاز فقط یک جوانه‌ی انتهایی در نوک آن داشته باشد و نه بیشتر.
  3. توجه کنید که پیازتان ریشه داشته باشد.
  4. در مورد پیاز لاله، سنبل، نرگس، مریم و آماریلیس، پیاز باید پوشش خود را هم همراه داشته باشد.
  5. پیازهای سبزشده را نخرید.

نحوه نگهداری و تکثیر گل‌های پیازی به چه صورت خواهد بود؟

بعد از خریداری پیازها، باید درباره‌ی نگهداری و تکثیر گل‌های پیازی بدانید. در مورد هر یک از گل‌های پیازی که پیشتر معرفی کردیم، یک دوره‌ی استراحت مشخص وجود دارد که در این فاصله می‌توان آن‌ها را به مدت چند ماه خشک و نگهداری نمود. انتقال این گیاهان از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر هم در همین دوره‌ی استراحت امکان‌پذیر خواهد بود.

پس از سال اول از رشد گیاه، برگ‌ها زرد و پژمرده شده و پیاز، بدون مواد غذایی وارد دوره‌ی استراحت می‌شود. در این فاصله باید به مرور میزان آب آن‌ها را کم کنید تا کاملاً خشک شوند. کار دیگری که می‌توانید بکنید این است که پیازها را از خاک بیرون بیاورید و پیازچه‌های آن‌ها را خشک کنید. توصیه می‌شود که پیازها را از قبل با ذغال ضدعفونی کنید. پیازچه‌های خشک را می‌توان در داخل یک پاکت یا کاغذ روزنامه و یا داخل فویل و کیسه‌ی پلاستیکی در فریزر یخچال نگهداری نمود. البته فریزر ممکن است به پیازهای شما آسیب بزند.

دو نکته‌ی مهم:

  1. بهترین شرایط نگهداری این پیازهای خشک شده در زیر زمین و در دمای 4 الی 9 درجه است.
  2. اگر پیازها را زیر زمین نگهداری می‌کنید، می‌توانید روی آن‌ها را با برگ‌های پوسیده یا خاک ماسه و سبوس بپوشانید و بگذارید خشک شوند.

برای کاشت گل‌های پیازی باید به چند نکته دقت کنید:

1. گل‌های پیازی را کجا بکاریم؟

مرحله‌ی بعدی در نگهداری و تکثیر گل‌های پیازی انتخاب محل کاشت آن‌هاست. نکته‌ی مهمی که باید در این مورد به آن توجه کنید این است که گل‌های پیازی به حداقل 6 ساعت نور مستقیم آفتاب نیاز دارند و بنابراین باید محل رشد آن‌ها را جایی در نظر بگیرید که این میزان از نور را برای آن‌ها فراهم کند.

2. خاک مناسب

خاک مناسب، یکی دیگر از ملزومات نگهداری و تکثیر گل‌های پیازی است. این گیاهان بایستی در خاک نرم و سبک مانند ماسه یا پیت ماس کاشته شوند. ترکیب خاک رس با این خاک‌ها، محیط مناسبی را برای رشد لاله، سنبل، نرگس و آماریلییس فراهم می‌آورد. برای بالا بردن مواد غذایی خاک می‌توانید از خاکبرگ یا کود حیوانی استفاده کنید. افزودن مقدار کمی ذغال نیز جلوی بروز بیماری‌های قارچی را در گیاه شما خواهد گرفت.

3. پیازها را در چه عمقی بکاریم؟

برای کشت گل‌های پیازی باید تقریباً دو الی سه برابر طول پیاز را برای حفر خاک خود در نظر بگیرید. البته در مورد پیازهای نسرین یا آماریلیس که پیاز بلندی دارند، می‌توان کمی از پیاز را خارج از خاک گذاشت. سر و ته پیازها عمدتاً معلوم است و باید آن‌ها را طوری درون خاک قرار دهید که جوانه به سمت هوای آزاد باشد و امکان بیرون زدن از زیر خاک را داشته باشد. اگر در پیدا کردن جوانه مشکل داشتید، همین که ریشه را به سمت خاک بگذارید کفایت خواهد کرد.

گل‌های پیازی : شیوه نگهداری و بیماری‌های آن

نگهداری و تکثیر گیاه

گلدانی را انتخاب کنید که حداقل 12 سانتی‌متر ارتفاع دارد. جنس گلدان معمولاً تفاوتی ایجاد نمی‌کند و می‌تواند سفالی، سرامیکی یا پلاستیکی باشد. در مورد بعضی از گیاهان پیازی کاشتن تنها یک پیاز کفایت نمی‌کند و باید تعداد بیشتری را داخل خاک قرار دهید. مثلاً در مورد نرگس 3 یا 4 پیاز و در مورد لاله بین 1 تا 4 پیاز را می‌توانید داخل خاک بگذارید.

کف گلدان را یک لایه سنگریزه بریزید تا آب اضافی آن به راحتی از ته گلدان تخلیه شود. سپس تا نیمه خاک پیت ماس به همراه خاک‌برگ و یا کود حیوانی بریزید و پیازها را با جهت مناسب روی خاک قرار دهید. دوباره روی آن خاک بریزید تا به یک سانتی‌متری لبه‌ی گلدان برسد. می‌توانید با دست خاک درون گلدان را کمی به سمت پایین بفشارید و در نهایت آن را آبیاری کنید.

چگونه گل‌های پیازی را در باغچه بکاریم؟

اول باید خاک باغچه‌ی خود را برای این کار آماده کنید. اگر خاک سفت است کمی خاکبرگ، کود حیوانی و ماسه را با آن مخلوط کنید و آن را زیر و رو کنید. پس از آماده کردن خاک، پیازها را در عمق مناسب قرار دهید و روی آن‌ها را با خاک بپوشانید. آبیاری در این روش به صورت غرقابی خواهد بود و بسته به اینکه در محلی زندگی کنید که بارندگی فصلی دارد یا خیر، می‌توانید در مورد آبیاری‌های بعدی تصمیم‌گیری کنید. عمدتاً در جاهایی که بارندگی فصلی دارند همان یک مرتبه آبیاری به روش غرقابی کافی است.

چگونه گیاهان پیازی را آبیاری کنیم؟

آبیاری یک مرحله‌ی مهم نگهداری و تکثیر گل‌های پیازی است. آبیاری هم برای رشد گیاه و هم مستحکم‌ شدن آن در خاک اهمیت دارد. با این کار هوای بین ذرات خاک را از بین می‌برید و از خشک شدن گیاه جلوگیری می‌کنید. اگر قرار است آبیاری را به دفعات انجام دهید و بارندگی نیز وجود دارد، مرحله‌ی بعدی آن دو ماه بعد از آبیاری اولیه خواهد بود. بدون بارندگی باید یک ماه بعد آبیاری انجام شود.

اگر بارندگی نداشته باشیم، پس از جوانه زدن، آبیاری را می‌توان هر هفته دو بار و پس از گل‌دهی نیز هفته‌ای سه بار انجام داد. در مورد آبیاری بعد از گل‌دهی بایستی شرایط آب و هوا و فصل گل‌دهی را هم در نظر گرفت. بعد از این مرحله گل‌ها وارد مرحله‌ی استراحت می‌شوند.

چگونه گل‌های پیازی را پیش رس کنیم؟

یکی از نکات ویژه در نگهداری و تکثیر گل‌های پیازی، قابلیت پیش رس ساختن و القای گل‌دهی زودتر از موعد در آن‌هاست. برای این کار باید پیازچه‌ها را در خاک مناسب کاشته و آن‌ها را آبیاری کنید. سپس شرایط نگهداری این گیاهان را در دمای 10 درجه فراهم آورده و 4 الی 8 هفته از پیازها نگهداری کنید. وقتی پیازها ساقه دادند، باید آبیاری با فواصل دو مرتبه در هر هفته صورت گرفته و درنهایت گلدان به دمای 16 تا 21 درجه و با نور کافی منتقل گردد.

نگهداری و تکثیر گل‌های پیازی مانند هر گیاه دیگری فوت و فن‌های خاص خود را دارد که با دانستن آن‌ها می‌توانید گیاهان آپارتمانی جذاب خود را در باغچه‌ی منزل و یا در گلدان بکارید و آن‌ها را زینت‌بخش فضای خانه‌ی خود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه