کراسولا: روش نگهداری و بیماری‌های آن

نگهداری و بیماری‌های کراسولا خرفه‌­ای و راه‌های درمان آن

مقدمه نگهداری و بیماری‌های کراسولا خرفه‌ای

گیاه کراسولا  با نام علمی «Crassula ovata» از خانواده ساکولنت یا همان گیاهان گوشتی  (Crassulaceae) است. این گیاه از نوع گیاهانی است که آب در داخل گیاه ذخیره می­شود. این گیاه بیش از ۱۵۰ گونه داشته و بومی کشورهای جنوب آفریقا است. در ایران پرورش گیاه کراسولا خرفه‌ای نسبت به انواع دیگر کراسولا رواج بیشتری دارد. گیاه کراسولا خرفه­ای از گیاهان همیشه سبز است و برگ‌های کوچک، ضخیم و براق دارد. رشد این گیاه نیز به نسبت سایر گیاهان، کند است.

در ادامه می­خواهیم  شما را با نگهداری و بیماری‌های کراسولا خرفه­ای و راه‌های درمان آن آشنا نماییم.

ویژگی‌های گیاه کراسولا خرفه­‌ای

  • به گیاه کراسولا خرفه­ای به دلیل رنگ برگ‌های این گیاه که به رنگ سبز یشمی هستند، «گیاه یشم» نیز می­گویند.
  • رنگ برگ­های این گیاه با تغییر شرایط نوری، به رنگ قرمز تغییر می‌کند.
  • در صورت مناسب بودن شرایط رشد برای گیاه کراسولا خرفه­ای و بعد از زمستان­های سرد و خشک، این گیاه در فصل بهار شروع به گل‌دهی کرده و گل‌هایی به رنگ سفید یا صورتی رنگ ستاره‌ای شکوفا خواهد شد.
  • نگهداری از گیاه کراسولا خرفه‌ای در آپارتمان بسیار ساده است.
  • این گیاه مقاوم و زیبا را می‌توان به راحتی به وسیله هرس کردن به یک گیاه «بونسای» تبدیل کرد.

کراسولا: روش نگهداری و بیماری‌های آن

شرایط نگهداری گیاه کراسولا خرفه‌­ای

برای اینکه گیاه سالمی داشته باشیم، بهتر است با شرایط نگهداری و بیماری‌های کراسولا خرفه­ای و راه‌های درمان آن بیشتر آشنا شویم:

 نور مناسب

گیاه عاشق نور است و به حداقل ۴ تا ۵ ساعت نور مستقیم در روز نیاز دارد. این گیاه در صورت تابش آفتاب مستقیم، ساقه‌های ضخیم‌تر و برگ‌های بیش‌تر تولید خواهد کرد اما در شرایط کم نور برگ‌ها با فاصله زیاد بر روی ساقه رشد خواهند کرد. پنجره‌های جنوبی به دلیل آفتاب­گیر بودن بهترین محل برای نگهداری این گیاه در آپارتمان، خواهد بود.

نور صبح تا ظهر به دلیل گرمای کمتر، شرایط بهتری را برای رشد گیاه کراسولا خرفه­ای فراهم می­کند زیرا وجود دمایِ بالاترِ هوایِ بعدازظهر، همراه با اشعه مستقیم آفتاب می‌تواند موجب افزایش آسیب به گیاه شود.

در صورت مناسب بودن شرایط نوری این گیاه، اطراف برگ‌ها قرمز می‌شوند و به کراسولا زیبایی دو چندان خواهد داد. بهتر است مکان و میزان نور محیط برای گیاه ثابت باشد؛ زیرا تغییر ناگهانی مکان قرارگیری این گیاه، موجب ریزش برگ‌های گیاه خواهد شد.

آبیاری

کراسولا خرفه­ای مانند انواع دیگر کراسولا، به آبیاری کمی نیاز دارد. در تابستان حداکثر هفته‌ای ۲ بار یا هر وقت که خاک به طور کامل خشک شد به آن آب بدهید. آبیاری در فصل زمستان در صورتی که خشکی خاک تا عمق ۱ تا ۲ سانتی‌متری برسد، انجام خواهد شد.

گیاه کراسولا خرفه­ای به آبیاری زیاد حساس است و در صورت آبیاریِ زیاد، ساقه گیاه پوسیده شده برگ‌های گیاه شروع به ریزش خواهد کرد. خشکی بیش از حد گیاه کراسولا خرفه­ای باعث کم شدن ضخامت برگ‌های کراسولا و در صورت ادامه کم آبی، برگ‌های گیاه دچار ریزش خواهد شد. آبیاری نامناسب گیاه، باعث افت شرایط نگهداری و بیماری‌های کراسولا خرفه­ای خواهد شد.

دمای مناسب

دمای مناسب برای کراسولا خرفه­ای، دمایی متعادل و به دور از سرما و گرمای زیاد است. بهترین دما برای این گیاه، دمایی بین ۱۵ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد خواهد بود. کراسولا دمای پایین‌تر از ۱۵ درجه سانتی­گراد را تحمل می‌کند؛ اما برای دوری از خطر یخ‌زدگی، بهتر است گیاه را در دماهای کمتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد نگهداری نکنید تا خطر پوسیدگی گیاه کم شود.

کوددهی

کودهی برای کراسولا خرفه­ای ماهی ۱بار در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز با کودهای مکمل انجام می­شود. بهتر است در فصل زمستان کوددهی را قطع نمایید.

خاک مناسب

برای بهبود شرایط نگهداری و بیماری‌های کراسولا خرفه­ای باید در انتخاب نوع خاک مناسب برای گیاه دقت کرد. مناسب‌ترین خاک برای پرورش کراسولا خرفه­ای ترکیبی از خاک باغچه، ماسه، کود و مقداری خاک برگ است. مخلوط خاک برگ+ کوکوپیت+ پرلیت نیز می‌تواند خاک مناسبی برای گیاه باشد. خاک کراسولا خرفه­ای باید زهکشی خوبی داشته باشد تا مانع ماندن ریشه­ها به مدت طولانی در آب شود.

تعویض گلدان

تا زمانی که ریشه­های گیاه کراسولا خرفه­ای از زیر گلدان بیرون نزده­اند، نیازی به تعویض گلدان نیست.

کراسولا: روش نگهداری و بیماری‌های آن

روش‌های تکثیر گیاه کراسولا خرفه‌­ای

روش اول: تکثیر کراسولا خرفه­ای از طریق برگ

فقط یک برگ از این گیاه را جدا کرده و در بستری مناسب (که نگهدارنده رطوبت است مانند مخلوط شن و پرلیت) به شکل عمودی قرار می­دهیم، تا ریشه تشکیل شود. بعد از شکل‌گیری ریشه، گیاهچه‌ای کوچک شروع به رشد می‌کند؛ البته برگ اولیه، در نهایت خشک شده و از بین خواهد رفت.گلدان قلمه‌های برگی را در مکانی روشن (اما به دور از نور مستقیم آفتاب) قرار دهید. شکل­گیری ریشه‎ها در حدود ۱ ماه طول خواهد کشید.

آبیاری گلدان زمانی که ریشه‌ها در حال شکل‌گیری هستند، لازم نیست؛ مرطوب کردن بستر کاشت قبل از قرار دادن برگ کافی است.

روش دوم: تکثیر کراسولا خرفه از طریق قلمه ساقه

برای تکثیر این گیاه می‌توان از ساقه‌های گیاه قلمه تهیه کرد. برای تهیه قلمه، ساقه‌های رسیده و بالغ گیاه از قسمت بالای یک گره با طول حداقل ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر برش داده می­شود. قلمه­ها حداقل باید یک جفت برگ داشته باشند. اگر تعداد برگ‌ها بیش از این بود، ابتدا برگ‌های موجود در قسمت پایین قلمه را جدا نمایید.

سپس قلمه را برای مدت ۲ تا ۳ روز در مکانی بدون نور مستقیم قرار دهید تا انتهای آن خشک شود. سپس قلمه‌ها را در بستر کاشت، که بهتر است مخلوط مساوی از پیت‎ماس یا خاک‎برگ باشد بکارید. دو گره از قلمه باید، داخل بستر کاشت قرار بگیرد سپس گلدان را در مکانی سایه با نور محیطی قرار دهید. آبیاری گیاه در مدت ریشه­زایی باید بسیار کم باشد. حدود ۳ تا ۴ هفته طول می‌کشد تا رشد ریشه‌ها آغاز شود. بعد از حدود ۱ ماه کم‌کم گلدان را به مکانی با نور مناسب و با آبیاری منظم منتقل نمایید.

در تمامی فصول سال می‌توان نسبت به قلمه‌گیری از این گیاه اقدام نمود اما ریشه زایی به خصوص زمانی که طول روزها کوتاه است؛ یعنی در فصل پاییز و یا در بهار بهتر صورت می‌گیرد.

نگهداری و بیماری‌های کراسولا خرفه­ای و راه‌های درمان آن

مشکلات و بیماری‎های مربوط به گیاهان همواره یکی از دغدغه‌های مهم تعداد زیادی از پرورش‌دهندگان گیاهان آپارتمانی بوده است.

به همین منظور، کارشناسان ما با تهیه مقالات متعدد در زمینه نگهداری و تکثیر گیاهان مختلف، بیماری‌ها و راه‌های درمان آن‌ها و قرار دادن این مقالات در «مجله گلدون من»، این نیاز شما عزیزان را برطرف نموده‌اند.

در این بخش نیز قصد داریم قسمتی از پر تکرارترین سوالات شما مخاطبان عزیز درباره نگهداری و بیماری‌های کراسولا خرفه­ای و راه‌های درمان آن را به طور خلاصه  بازگو کنیم:

  •  پوسیدگی ریشه در گیاه کراسولا

رطوبت بالای خاک یا خاک نامناسب می‌تواند باعث رشد بیماری‌های قارچی و پوسیدگی کراسولا شود. برای رفع این مشکل از آبیاری بیش از حد خودداری نموده و زهکش خاک را مرتباٌ چک نمایید.

  • ایجاد سفیدک پودری بر روی برگ‌ها و ساقه‌های گل کراسولا

دلیل این مشکل بیماری قارچی بوده که می‌تواند بر روی برگ‌ها و ساقه‌ها، لکه‌های سفید رنگ پودری ایجاد نماید. برای کنترل این پدیده روی گیاه آب‎پاشی نکنید.

  • ایحاد شپشک آردآلود و سپردار بر روی گیاه

شپشک آرد آلود به شکل توده‌های پنبه‌ای سفید و شپشک سپردار به صورت نقاطِ ریزِ تیره‌رنگ روی گیاه دیده می‌شوند که باعث ضعف و زردی گیاه نیز خواهند شد. برای رفع این مشکل یا از پنبه‌ و الکل و یا از سموم حشره‌کش سیستماتیک استفاده کنید.

  • چروک و لاغر شدن برگ‌ها در گیاه کراسولا

نازک شدن و چروک شدن برگ‌های این گیاه ممکن است در اثر کم آبی یا نور کم باشد. زمانی که نور کافی به این گیاه نرسد (به خصوص در فصل رشد)،  برگ‌ها از حالت طبیعی کوچک‌تر خواهند شد.

  • ریزش ناگهانی برگ‌های سبز  گیاه

گاهی ریزش برگ‌ها (به خصوص از قسمت‌های پایینی) و یا پژمردگی گیاه، می‌تواند به دلیل شوکه شدن گیاه در اثر تغییر مکان و یا تعویض گلدان باشدکه با عادت کردن گیاه به محیط جدید، این تنش از بین خواهد رفت.

  • زردی و ریزش برگ‌ها و سوختگی ریشه در کراسولا

یکی از دیگر از دلایلی که باید برای نگهداری و بیماری‌های کراسولا خرفه‌ای مراقبت به عمل آورد، جلوگیری از زردی و ریزش برگ‌ها و سوختگی ریشه است که علت این موضوع، کوددهی زیاد است. نیاز گیاهان گوشتی به کود بسیار اندک است. برای کوددهی به کراسولا خرفه­‌ای می‌توانید از کود مخصوص گیاهان ساکولنت  استفاده نمایید.

  •  رنگ‌پریدگی برگ‌ها و سوختگی نوک برگ

کمبود مواد غذایی خاک می‌تواند باعث رنگ‌پریدگی، زرد شدن برگ‌ها یا سوختگی نوک برگ‌ها شود. با کوددهی مناسب، این مشکل از بین خواهند رفت.

  • ریزش برگ‌های پایینی گیاه

برگ‌های پیر از قسمت‌های پایینی گیاه ریزش خواهند کرد که امری طبیعی است.

  •  ایجاد لکه‌های ریز قهوه‌ای و سوخته روی برگ‌های گیاه

علت به وجود آمدن این مشکل، غبارپاشی گیاه در آفتاب است. برای رفع این مشکل، از انجام این کار خودداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه