محافظت از گیاهان در زمستان

محافظت از گیاهان در زمستان

همه ما می‌دانیم که گیاهان برای ادامه حیات به عوامل مختلفی از جمله نور، خاک و رطوبت نیاز دارند. در صورت کمبود یا عدم وجود هر یک از این موارد، گیاه ممکن است خشک شود و از بین برود. میان انواع مختلف گیاهان، گیاهان آپارتمانی حساس‌تر هستند و به سرعت به تغییر شرایط واکنش نشان می‌دهند. معمولا این واکنش همراه با ریزش برگ است. گیاهان حساسی مانند بنجامین یا بونسای با شروع فصل جدید یا تغییر مکان، دچار شوک شده و برگ‌های خود را از دست می‌دهند. نهایتا این وظیفه شماست که حواستان به گیاهتان باشد. به خصوص محافظت از گیاهان در زمستان که می‌بایست به درستی انجام دهید. 

اکثر مشکلات گیاهان در زمستان ناشی از سرد شدن هوا و کاهش میزان نور دریافتی است. اما برای محافظت از گیاهان در زمستان چه باید کرد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا نکاتی مهم در این رابطه را بررسی کنیم.

محافظت از گیاهان در زمستان چگونه انجام می‌شود

تنظیم آبیاری

ممکن است تصور کنید با آبیاری بیشتر گیاهان در زمستان می‌توانید کمبود نور و رطوبت آن‌ها را جبران کنید. این تصور کاملا نادرست است. در فصول سرد سال، به دلیل سردی هوا و کاهش تابش نور خورشید، تبخیر کمتری از گلدان انجام می‌شود. این کاهش نرخ تبخیر، منجر به دیرتر خشک شدن خاک و کم شدن نیاز گیاه به آب می‌شود.

اگر برنامه آبیاری سابق را ادامه دهید، خاک گیاه باتلاقی شده. همچنین نهایتا ریشه آن می‌پوسد. برای جلوگیری از این اتفاق و محافظت از گیاهان در زمستان، هر بار که می‌خواهید گیاهانتان را آبیاری کنید خاکشان را بررسی کنید. برای این کار از انگشت خود استفاده کنید. اگر تا دو بند انگشت احساس کردید خاک خشک است، می‌توانید آبیاری کنید. با این حال، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که برخی از گیاهان حتی در زمستان نیز به خاک مرطوب نیازمندند (مانند بامبو و لوتوس). در نتیجه باید پیش از هر چیز گیاه خود و نیازهای آبی آن را بشناسید.

حفظ رطوبت

در حالت عادی رطوبت مطلوب گیاهان بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است، در حالی که میزان رطوبت در فصل زمستان به ۱۰ درصد می‌رسد. برای تامین رطوبت و محافظت از گیاهان در زمستان، باید آن‌ها را با توجه به رطوبت مورد نیاز دسته‌بندی و تفکیک کنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه، غبارپاشی است. برای این کار باید حتما از آب جوشیده و بدون املاح استفاده کنید و آب را از فاصله ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متری گیاه بپاشید. توجه داشته باشید که زیاد خیس کردن گیاه موجب بروز قارچ می‌شود در نتیجه از غبارپاشی بیش از حد بپرهیزید. 

راه‌های دیگر برای تامین رطوبت گیاه استفاده از دستگاه‌های بخور سرد و رطوبت‌ساز یا قرار دادن گیاه در محیط مرطوب مانند حمام یا آشپزخانه است. 

گرم نگه داشتن خانه

برای محافظت از گیاهان در زمستان باید به چند نکته اساسی توجه داشته باشید. دمای مناسب رشد گیاه در روز ۱۸ تا ۲۴ درجه و در شب ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد است. سعی کنید دمای خانه را در این حدود نگه دارید و از کم و زیاد کردن مداوم آن نیز بپرهیزید زیرا نوسانات دما موجب نابودی گیاه می‌شود. همچنین گیاهان را در دمای زیر ۱۰ درجه قرار ندهید زیرا این دما به شدت برای گیاهان نامناسب است. علاوه بر این‌ها برای محافظت از گیاهان در زمستان، سعی کنید گیاهان را از منابع گرما و سرما مانند بخاری یا کولر دور نگه دارید تا از سوختن آن‌ها جلوگیری کنید.

محافظت و آبیاری گیاهان در زمستان

تامین نور

همانطور که گفته شد، نور یکی از نیازهای اساسی گیاه است و در صورت نبود آن، گیاه از بین می‌رود. برای محافظت از گیاهان در زمستان با توجه به اینکه در زمستان روزها کوتاه‌ترند و زاویه تابش نور خورشید نیز در فصول سرد کاهش می‌یابد، گیاهان در این فصول با کاهش نور مواجه هستند. در نتیجه این وظیفه شماست که برای حفاظت از گیاهان در زمستان نور مورد نیاز گیاهتان را تامین کنید؛ اما چگونه؟ 

می‌توانید گیاه را جلوی یک پنجره جنوبی یا غربی قرار دهید. در طول روز گلدان را بچرخانید تا همه قسمت‌های آن نور را جذب کند و همچنین از نزدیک کردن بیش از حد گیاه به پنجره بپرهیزید. اگر پنجره‌ها را تمیز نگه دارید به ورود نور بیشتر نیز کمک خواهید کرد.

یک راه دیگر که کمی هزینه به دنبال دارد، استفاده از لامپ‌های فلورسنت است. اما همه گیاهان توانایی رشد با کمک نور مصنوعی را ندارند. پس حتما پیش از امتحان کردن این روش، از توانایی گیاه خود در جذب نور مصنوعی اطمینان حاصل کنید. اگر خواستید از این راه استفاده کنید، حتما باید برای هر گیاه یک لامپ جداگانه تهیه نمایید.

شما با تمیز کردن برگ‌های گیاه نیز می‌توانید در جذب نور بیشتر به او کمک کنید. اگر برگ‌های آن غبار گرفته است با یک دستمال مرطوب آن را تمیز کنید تا بتواند نور بیشتری جذب کند. 

کود دهی

اگر مرتبا از کود استفاده می‌کنید، باید برای محافظت از گیاهان در زمستان در این فصل برنامه کوددهی خود را دستخوش تغییراتی کنید. 

از آنجا که گیاهان در فصول سرد به خواب زمستانی فرو می‌روند، دادن کود بیش از حد می‌تواند موجب سوختن ریشه‌های آن‌ها شود. برای کود دادن به گیاه در فصل زمستان، بهتر است این کار را در فواصل زمانی زیاد (مثلا دو هفته یکبار) انجام دهید. همچنین باید مقدار همیشگی را نیز نصف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه