در این مقاله قصد داریم بیان نکاتی درباره‌ی نگهداری از گیاه پتوس پرداخته و همه‌ی آن ها را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

گیاه پتوس یکی از گیاهان خوب و زیباست که نگهداری آن نسبت به دیگر گیاهان آسانتر است. در این یادداشت ما به نکاتی دربارۀ گیاه پتوس می‌پردازیم که امیدواریم کاربردی باشد. همچنین سعی می‌کنیم به بعضی جنبه‌های دیگر مانند نحوۀ نگهداری، میزان نورگیری و… هم اشاره کنیم. همانطور که اشاره شد گیاه پتوس به گیاهی آسان معروف است و جزو گیاهان مقاوم محسوب می‌شود. اما باید در نظر داشت که این مقاومت در جاهایی می‌تواند برعکس عمل کند. پس منظورمان از مقاوم این نیست که نسبت به این گیاه بی توجه باشیم.

طبیعتاً این گیاه هم مانند دیگر گیاهان به نور، آب، و هوا احتیاج دارد؛ هرچند نه به میزان بعضی دیگر از گیاهان، اما به هرحال چندان هم بی نیاز نیست. ما به نکاتی اشاره خواهیم کرد که مخاطب بداند با گیاه پتوس چگونه باید رفتار کند.

پتوس چیست؟

گیاه پتوس از گیاهان رونده محسوب می شود. یعنی می‌توان چنین گفت که این گیاه به فضای مناسبی برای رشد و روندگی نیاز دارد. پس قبل از اینکه به سراغ گیاه پتوس بروید، فضای آن را تعبیه کنید تا جلوی رشد و نمو این گیاه را نگیرید. البته منظور از جلوگیری رشد این است که مسیرش را مشخص کنید؛ در غیر این صورت  این گیاه در هم می تند و این تنیدن از زیباییش می کاهد. معمولاً کسانی که به سراغ گلها و گیاهان می روند، منظور خاصی دارند. اول اینکه زیبایی برای آنها در اولویت است؛ اما در کنار زیبایی به دنبال بعضی چیزهای دیگر هم هستند. مثلاً تصفیۀ هوا. این یکی از نکاتی است که عموم مردم به آن توجه می کنند و برایشان مهم است. گیاه پتوس خاصیت پاکسازی و تصفیه کنندگی دارد.

معرفی گیاه پتوس

یکی از شاخصه های گیاه پتوس همین است که هوا را تصفیه می کند. شاید برایتان جالب باشد که این گیاه چه سمومی را تصفیه می کند. ما در این یادداشت به بعضی از این سموم اشاره می کنیم. گیاه پتوس سمومی مانند فرمالدئید، تولوئن، زایلن، بنزن را از هوا پاک می کند؛ یا به بیان دیگر، تصفیه می کند.

 پتوس و محیط باز

همانطور که گفته شد گیاه پتوس یک گیاه مقاوم است. این گیاه در شرایط مختلفی می تواند مقاومتی بالا و باور نکردنی نشان دهد؛ اما باید حواسمان باشد که در برابر هوای سرد این مقاومت تنزل می یابد. شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که چه طور می شود هم مقاوم باشد و هم در برابر سرما ضعیف کند. در ادامه به این مسأله خواهیم پرداخت. اما لازم است که بدانید این گیاه را می توانید در هوا و محیط باز هم نگهداری کنید.

یکی از مکان های رویش این گیاه جنگل است. پس می تواند در هوای آزاد هم به رشد و حیات خود ادامه دهد. اما باید در نظر داشته باشید که نگهداری در محیط باز مستلزم رعایت بعضی نکات مهم است. این نکات می تواند از تلف شدن گیاه پتوس جلوگیری کند. جالب است که بدانید گیاه پتوس در بسیاری از جنگل ها رشد می کند و در هم تنیده اند. این نشانگر آن است که این گیاه در شرایط باز یا محیط هایی غیر از خانه هم رشد می کند. اما باید بدانیم که چگونه با آن رفتار کنیم.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود، حفظ کردن گیاه پتوس از سرماست. این نشانگر آن است که اگر شهر یا استان شما زمستان های سردی دارد، می بایست این گیاه را در خانه نگهداری کنید. به بیان دیگر در زمستان باید مکان گیاه پتوس را تغییر دهید. این یکی از نکات کلیدی برای نگهداری این گیاه است. در غیر این صورت ممکن است که گیاه شما تلف شود. در کنار این مهم به نکات دیگری هم باید توجه کنید.

نور مناسب برای گیاه پتوس

لازمۀ هر گیاه و مخصوصاً گیاه پتوس نور است. همانطور که گفته شد، گیاه پتوس جزو گیاهان مقاوم است. پس نمی خواهد برای نور آن زیاد نگران باشید. چرا که این گیاه می تواند در شرایط نوری معمولی هم به رشد خود ادامه دهد.

لازم است برای نورگیری این گیاه بیشتر توضیح دهیم. باید توجه داشته باشید که نور گیاه پتوس بسته به شرایط نگهداری آن است. یعنی در فضای باز به نوعی نور احتیاج دارد و در فضای بسته به نوعی دیگر. پس رعایت نکاتی که در ادامه می آید، برای حفظ و نگهداری پتوس بسیار مفید است. در نظر داشته باشید که اگر گیاه پتوس را در محیط باز نگهداری می کنید، به نور سایه و یا نیم سایه احتیاج دارد. رعایت این مهم برای محیط های باز است؛ اما در محیط های بسته مانند خانه، بهتر است در فضایی با نور زیاد اما ملایم یا به تعریف دیگر غیرمستقیم مواجه باشد.

نکات نگهداری از گیاه پتوس

نور زیاد اما ملایم یعنی چه؟ منظور از نور زیاد اما ملایم این است که نور از شئ بگذرد. یعنی نوری که از شیشه یا پرده عبور کند برای گیاه پتوس بسیار مناسب است. حتماً در نظر داشته باشید که رعایت این نکات برای نورگیری گیاه پتوس لازم است.

اما باید در نظر داشته باشید که نور و محیط مناسب لازمۀ زیست گیاه پتوس است؛ اما همۀ آن نیست. در پرورش و تکثیر گیاه پتوس نوع خاک و میزان آب هم بسیار هم مهم است. دانستن اینکه چه میزان آب احتیاج دارد و چه خاکی باید برای آن در نظر گرفت لازم است. ما در این یادداشت به این مهم هم اشاره می کنیم.

خاک و آب گیاه پتوس:

خاک گیاه پتوس نباید همیشه خیس باشد. به بیان دیگر نیازی نیست که همواره آن را آبیاری کنید. همیشه بگذارید تا خاک گیاه پتوس خشک شود. این خشک شدن خاک بین دو آبیاری لازم است. آبیاری بیش از حد برای گیاه پتوس چندان مفید نیست. پس بهتر است که از تکرر آبیاری خودداری کنید.

هنگامی که خاک خشک بود می توانید آن را آبیاری کنید. یک نشانۀ دیگر گیاه پتوس که نشان دهندۀ نیاز آن گیاه به آب است، این است که شما از روی ظاهر برگها می توانید تشخیص دهید که گیاه نیاز به آب دارد یا نه. هنگامی که برگها کمی می افتند و یا اصطلاحاً خودشان را می اندازند، بهترین زمان برای آبیاری گیاه پتوس است. همچنین باید در نظر داشته باشید که در کنار آبیاری مفید این گیاه، به دمای مورد نیاز آن هم توجه کنید. بهترین دما برای گیاه پتوس همین دمای اتاق است. (بین 18 تا 24 درجه). نکتۀ دیگری که حائز اهمیت است این است که گیاه پتوس با رطوبت زیاد میانۀ خوبی ندارد. این گیاه می تواند رطوبت کم را تحمل کند؛ اما با رطوبت بالا زیاد سازگار نیست.

مشخصات گیاه پتوس

هرس کردن و تکثیر گیاه پتوس

اگر گیاه پتوس شما بلند شده و نمی توانید مکان مناسبی برای آن در نظر بگیرید، می توانید آن را هرس کنید. این هرس کردن از ناحیۀ ساقه انجام می پذیرد. حتی می توانید این گیاه را با قلمه زدن تکثیر کنید. قلمه زدن و ریشه دار کردن این گیاه باعث می شود تا شما به گلدان های پتوستان بیفزایید. قلمه زدن گیاه پتوس کار چندان دشواری نیست. شما می توانید به راحتی این کار را انجام دهید. اگر احساس می کنید که نیاز به مشاوره دارید، می توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه