نگهداری و پرورش گیاه پاچیرا

ظاهر زیبا و لوکس، رشد سریع و نگهداری آسان گیاه پاچیرا باعث شده است که نگهداری و پرورش آن در آپارتمان مناسب باشد.

گیاه پاچیرا (Pachira Aquatica) متعلق به آمریکای مرکزی و نواحی شرقی آسیا است که از خانواده Malvaceae می‌باشد. پاچیرا به عنوان درخت ثروت و خوش شانسی در فرهنگ چین شناخته شده است.

برخی اعتقاد دارند نگهداری و پرورش گیاه پاچیرا برای آن ها ثروت و خوشبختی به همراه دارد. به همین دلیل به آن Money Tree و یا Lucky Tree نیز گفته می شود.

نگهداری و پرورش گیاه پاچیرا

ظاهر گیاه پاچیرا

این گیاه برگ ‌های سبز تیره به حالت کشیده و پنجه‌ای دارد. ساقه آن صاف و انعطاف پذیر است به همین دلیل است که می ‌توانید ساقه‌ های آن را به هم ببافید.

همچنین پیشینیان معتقدند این گیاه به خاطر ظاهر زیبا و منحصر به فرد خود باعث می‌شود که طبیعت و زیبایی آن را به خوبی احساس کنید و در دور کردن استرس و فشار روزانه و انتقال انرژی مثبت بسیار موثر است.

نگهداری گیاه پاچیرا

این گیاه مانند سایر گیاهان باید شرایط محیطی خاصی داشته باشد تا بتواند به خوبی رشد کند و وضعیت سلامتی مناسبی داشته باشد. از جمله این شرایط محیطی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نور

این گیاه نیاز به نور نسبی دارد. اگرچه ۲ تا ۳ روز هم در سایه باشد مشکلی پیش نخواهد آمد. توجه داشته باشید گیاه پاچیرا از گیاهانی است که به سمت نور متمایل می‌شوند. به همین دلیل باید آن را مرتبا بچرخانید تا تمام بخش های آن به یک اندازه نور خورشید را دریافت کنند. با توجه به اینکه این گیاه نیاز به نور مستقیم خورشید ندارد، گزینه مناسبی برای نگهداری در آپارتمان، محل کار و... است.

آبیاری

گیاه پاچیرا به خاک مرطوب علاقه‌مند است و به آبیاری زیادی نیاز ندارد. به همین دلیل باید در هر بار آبیاری خاک آن کاملا خیس شود و بین هر بار آبیاری نیز سطح رویی خاک کاملا خشک شود. نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اگر آب زیاد به ریشه گیاه برسد باعث پوسیدگی آن می‌شود. برای آبیاری گیاه پاچیرا نباید آب بر روی ساقه‌های آن ریخته شود، زیرا بیماری قارچی و زرد شدن نوک برگ ها را به همراه دارد.

اگر به ساقه آن توجه کنید می‌بینید که در قسمت‌های پایینی ضخامت بیشتری دارد که به دلیل جمع کردن آب در این قسمت ‌هاست تا در مواقع لزوم آب مورد نیاز گیاه را تأمین کند.

آبیاری این گیاه در فصل‌ تابستان هفته ‌ای ۲ بار و در فصل زمستان هفته ‌ای یکبار است. البته قبل از آبیاری توجه داشته باشید که خاک گیاه کاملا خشک باشد.

برای آبیاری مناسب در آب گیاه مقداری آهک اضافه کنید تا فلزات سنگین جذب شوند. اگر هم از آب شیر استفاده می‌کنید چند ساعت صبر کنید تا کلر آن آزاد شود. برای اطلاع بیشتر از نحوه آبیاری گیاهان پیشنهاد می‌کنیم مقاله «روش صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی» را مطالعه فرمائید.

رطوبت

رطوبت هوا برای گیاه پاچیرا بسیار مهم است و باید حدود ۵۰% باشد. برای تامین رطوبت مورد نیاز دو راه وجود دارد.

  1. یک سینی آب و سنگریزه درست کنید و گلدان را به شکلی که ریشه‌های آن در تماس مستقیم با آب نباشد، روی سنگریزه ‌ها قرار دهید. با تبخیر آب رطوبت مورد نیاز تأمین می‌شود.
  2. استفاده از دستگاه بخور که باعث می‌شود رطوبت هوا به صورت متعادل باشد.

نگهداری و پرورش گیاه پاچیرا

دما

با توجه به این که گیاه پاچیرا در در برابر سرما و گرمای زیاد حساس است، دمای مناسب برای نگهداری آن ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد می‌باشد. همچنین در فصل زمستان دما باید در حداقل مقدار مجاز باشد. اگر برگ ‌ها شروع به ریزش کنند یعنی دما مناسب نیست.

خاک

همان طور که گفته شد، این گیاه به آب زیاد نیاز ندارد پس به خاکی پر منفذ نیاز دارد. به دلیل اینکه سفتی و نفوذ پایین، آب را در خود نگه می‌دارد و باعث پوسیدگی ریشه می‌شود، کمپوست مناسب نیست.

برای داشتن خاک مناسب و بیشتر شدن نفوذ آن، می‌توانید شن و ماسه و یا پرلیت و دانه رس را با آن مخلوط کنید. اگر از ترکیب خاک هلندی با پرلیت استفاده کردید باید نسبت به آ‌ن‌ها به ترتیب ۴۰ به ۶۰ باشد. همچنین اگر می خواهید نگران انتخاب نوع خاک نباشید می توانید آن را به شکل هیدروپونیک یا آب کشت نیز پرورش دهید.

کوددهی

اگر از گیاه پاچیرا در خانه نگهداری می‌کنید باید توجه داشته باشید که سال اول رشد نباید به آن کود بدهید. پس از آن فقط در مواقع ضروری و در فصل بهار و تابستان می‌توانید از کود مایع نصف غلظت وماهی یکبار استفاده کنید. در زمستان میزان کوددهی آن را کمتر کنید یا اصلا کود ندهید.

اگر گیاه را به شکل بن سای خریداری کرده‌اید، هر دو هفته یکبار به آن کود دهید. توجه داشته ‌باشید که گیاه پاچیرا در فصل بهار باید از کود با نیتروژن بیشتر و در تابستان به میزان متعادل استفاده کند. همچنین در پاییز نسبت پتاسیم به فسفر باید بیشتر باشد.

نگهداری و پرورش گیاه پاچیرا

هرس گیاه پاچیرا

هرس کردن این گیاه از موارد ضروری است و بهترین زمان آن فصل بهار است زیرا سریعا رشد می‌کند. برای هرس می‌توانید شاخه ‌ها را تا محل انشعاب و چسبیده به ساقه کوتاه کنید.

تعویض گلدان

اگر بخواهید گیاه را در گلدان بزرگتری قرار دهید تا ریشه آن به راحتی و بهتر رشد کند، باید ریشه ‌های مرده را حذف کنید و زیاد آن‌ها را تکان ندهید.

معمولا هر چند سال یک بار بخاطر رشد ریشه‌ها باید گلدان بزرگ‌تری تهیه کنید. همچنین بهترین فصل برای تعویض گلدان پاچیرا هم فصل بهار است.

نحوه تکثیر گیاه پاچیرا

تکثیر گیاه پاچیرا به دو شکل قلمه‌زنی و بذر قابل انجام است که در ادامه به توضیح آن ها می‌پردازیم.

تکثیر پاچیرا با روش قلمه زنی

بهترین‌ترین و مناسب‌ترین روش است قلمه‌زنی است. قلمه زنی بهتر است در فصل تابستان انجام شود. برای این کار قلمه‌ هایی به طول ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر از ساقه تهیه کنید و آ‌ن‌ها را در خاک یا آب بگذارید.

اگر  در آب قرار دادید تا ۲ سانتی ‌متر داخل آب فرو ببرید و در جای گرم و رو به نور خورشید قرار دهید. پس از اینکه ریشه ‌ها به میزان کافی رشد کردند، می‌توانید انتهای آنها را به پودر حاوی هورمون ریشه زایی آغشته کنید و سپس در خاک قرار قرار دهید. همچنین می‌توانید از همان اول قلمه ‌ها را در داخل خاک بگذارید اما روش اول نتیجه بهتری دارد.

تکثیر پاچیرا با بذر

تکثیر پاچیرا با بذر هم روش بسیار آسانی است ولی معمولا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در این روش، ابتدا دانه‌ ها را به مدت ۲۴ ساعت داخل آب بگذارید. سپس آن ها را در خاک قرار دهید و تا ۱ سانتی ‌متر بالای دانه ‌ها خاک اضافه کنید. سپس آن‌ها را آبیاری کرده و در معرض نور خورشید و در محیط گرم قرار دهید تا جوانه بزنند.

 

بیماری های گیاه پاچیرا و راه درمان آن

آفات

شپشک و شته از آفات این گیاه هستند. برای از بین بردن آ‌‌ن‌ها می‌توان از صابون‌های حشره کش یا اسپری روغن باغبانی استفاده کرد.

زرد شدن برگ ها

زرد شدن برگ ها در فصل پاییز طبیعی است اما در فصل های دیگر ممکن است به علت رطوبت بیش از حد است.  رطوبت خیلی کم نیز باعث ایجاد آفتی به نام کنه تار عنکبوتی می‌شود.

لکه های برگی گیاه پاچیرا

به علت کمبود پتاسیم و یا زیاد آب دادن به گیاه نوک برگ‌ها سیاه یا زرد می‌شوند. پس آبیاری را به روشی که اشاره شد انجام داده و از کودهای پتاسیمی استفاده کنید.

پوسیدگی ریشه و قارچ زدگی

یکی دیگر از مشکلات آبیاری زیاد گیاه پاچیرا است پوسیدگی ریشه و قارچ زدگی است. در این مواقع باید ریشه‌های پوسیده را جدا و از خاک با زهکشی مناسب استفاده کرد.

کپک زدگی خاک

این مورد هم به دلیل رسیدن بیش از حد آب به گیاه پاچیرا است. به همین دلیل گفته می‌شود برای جلوگیری از این مشکلات از روش کشت هیدروپونیک (Hydroponics) استفاده کنید.

نکته دیگری که باید بدانید این است که این گیاه برای حیوانات خانگی و کودکان سمی نیست و دست زدن به آن‌ها هیچ خطری ایجاد نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه