نگهداری و پرورش سانسوریا ابلق

سانسوریا ابلق

سانسوریا ابلق (sansevieria trifasciata) گیاه مقاومی است. سانسوریا در برابر سایه و خشکی مقاوم است. به همین دلیل نگهداری آن در خانه آسان است. این گیاه از خانواده مارچوبه است که به نام شمشیری نیز معروف است. از فواید نگهداری گیاه سانسوریا می‌توان به تصفیه و پاکسازی هوا اشاره کرد.

فواید گیاه سانسوریا ابلق

به گفته محققان سانسوریا ابلق می‌تواند گاز‌های آلوده هوا را مانند تولوئن یا فرمالدئید تصفیه کند. همچنین در شب با تولید اکسیژن می‌تواند خوابی آسوده را برای شما به همراه داشته باشد. همچنین نگهداری این گیاه در خانه انرژی مثبت زیادی را به محیط منتقل می‌کند.

گیاه سانسوریا به صورت عمودی رشد می کند و به فضای کمی نیاز دارد به همین دلیل برای استفاده در محل کار، خانه و… مناسب است. رشد این گیاه آرام است و سال‌ های طولانی شاداب و سبز باقی می‌ماند.

برگ‌های سانسوریا از ساقه زیرزمینی آن منشا می‌گیرند و شمشیری شکل هستند. این گیاه گلی سبز و سفید رنگ دارد که میان آن و در فصل پاییز می‌روید و معطر است. بهتر است برای رشد بهتر گیاه ساقه گل‌دهنده را ببرید. برگ این گیاه در گونه ابلق به رنگ سبز تیره است که حاشیه سفید یا طلایی رنگی دارد و برای اینکه برگ های خود را حفظ کند نسبت به گونه های دیگر به نور بیشتری نیاز دارد. نوعی از این گیاه وجود دارد که با نام کامپکت شناخته شده اند و در آ‌ن‌ها، برگ‌ ها مستقیم از خاک خارج شده اند.

سانسوریا ابلق

نگهداری سانسوریا

نور

همان طور که گفته شد این گیاه در برابر نور کم مقاومت می‌کند. ولی نور غیرمستقیم و کافی بهترین حالت برای رشد آن است. ناگفته نماند که نور نور لامپ‌های فلوئورسنت هم می‌تواند برای رشد آن موثر باشند.

دما

دمای مناسب برای نگهداری این گیاه ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتیگراد می‌باشد. و نسبت به دما های پایین حساس است. به همین دلیل در فصل زمستان لازم است دمای مناسبی را برای آن فراهم آورید.

رطوبت

رطوبت محیط برای گیاه سانسوریا مناسب است و نیازی به غبارپاشی ندارد. می‌توانید با تمیز کردن برگ‌ها تنفس بهتری برای گیاه فراهم کنید.

آبیاری

سانسوریا خاک خشک را تا حدی می‌تواند تحمل کند اما میزان زیاد خشکی خاک، خشک شدن برگ‌ ها را به همراه خواهد داشت. از این رو در تابستان هفته‌ای یک بار و در زمستان هر ۲ الی ۳ هفته یک مرتبه به آبیاری نیاز دارد. همچنین توجه داشته باشید که بین دو آبیاری خاک کاملا خشک شود. اگر بر روی برگ ها رگه های قهوه‌ ای رنگی مشاهده کردید نشان دهنده زیاده روی در آبیاری است. برای اطلاعات بیشتر در مورد آبیاری گیاهان آپارتمانی از شما دعوت می‌کنیم مقاله «روش صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی» را نیز مطالعه فرمائید.

خاک

خاک باید بافت متوسط داشته باشد. بهترین خاک برای این گیاه خاک کمپوست می‌باشد. استفاده  از مخلوط خاک معمولی و خاک‌برگ و یا به همراه مقداری ماسه مناسب است.

سانسوریا ابلق

کوددهی

برای رشد بهتر گیاه می‌توانید ماهیانه از کود‌های مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید ولی در مصرف آن زیاده روی نکنید.

تعویض گلدان

با توجه به این که سانسوریا به گلدان های کوچک علاقه بیشتری دارد می توانید در صورتی که ریشه‌ها در حال بیرون آمدن از گلدان هستند هر ۳ یا ۴ سال یکبار گلدان را عوض کنید. نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که هنگام تعویض گلدان، خاک اطراف ریشه و  خاک گلدان را با فشار دست فشرده کنید.

هرس سانسوریا

هرس این گیاه به وسیله جدا کردن پا جوش‌ های اضافی به صورت سالیانه انجام می‌شود. همچنین می‌توانید آن‌ها را در گلدان دیگری بکارید.

سانسوریا ابلق

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه