نگهداری از گیاهان در تابستان

نگهداری از گیاهان در تابستان: ۸ روش برای محافظت در برابر گرما

نگهداری از گیاهان در تابستان قطعا کار ساده‌ای نیست، اما تکنیک‌هایی وجود دارد که این کار را برایتان ممکن می‌سازد. با برخی مراقبت‌ها، گیاه‌تان از گرمای طاقت فرسای تابستان جان سالم به در می‌برد و همچنان زینت بخش محیط خانه‌تان خواهد بود.

البته برای گیاهانی که آفتاب دوست هستند لازم نیست نگران باشید، این گیاهان از آفتاب و گرمای این فصل استقبال هم می‌کنند، مثل کاکتوس ها و ساکولنت‌ها که در برابر دمای بالا و آفتاب مقاوم هستند. اما اکثر گیاهان خانگی تحمل آفتاب سوزان را ندارند و اگر حواستان نباشد، ممکن است در تابستان آنها را پریشان بیینید و شاید از بین بروند و اصلا فصل پاییز را نبینند.

ترفندهای ساده برای نگهداری از گیاهان در تابستان

نگهداری از گیاهان در تابستان و هر فصلی وظیفه شماست، وقتی آنها را به خانه آورده‌اید در قبالشان مسئولید. آنها موجودات زنده‌ای هستند که با ظاهرشان به ما می‌فهمانند که حال‌شان چطور است. گیاهان آپارتمانی در برابر گرما حساس هستند و اگر به موقع به اوضاع‌شان رسیدگی نکنید ممکن است خیلی دیر شود و گل‌تان را برای همیشه از دست بدهید. اما نگرانی چاره کارتان نیست، می‌توانید از قبل و هنگام تابستان با رسیدگی آنها را سالم و سرزنده نگه دارید.

یاد بگیرید که استرس را تشخیص دهید

اگر گیاه‌تان گرمازده شده باشد، دو دلیل عمده دارد:

  • تشنگی کشیدن گیاه و هوای گرم و خشک خانه
  • ماندن گیاه در نور شدید به مدت طولانی

مهم ترین نکته این است که بتوانید قبل از گرمازدگی شدید و نابودی گیاه، علائم را تشخیص دهید و گیاه‌تان را نجات دهید. به موارد زیر دقت کنید:

  1. گیاهان گرمسیری، به ویژه گیاهانی که برگ‌های لطیفی دارند، اگر در معرض گرمای بیش از حد قرار بگیرند بی‌حال و پژمرده می‌شوند.
  2. وقتی گیاه گرمازده می‌شود ساقه‌های سبز آن کم‌ رنگ‌تر شده و برگ‌هایش پژمرده می‌شوند.
  3. علائم آفتاب سوختگی در گیاهان متفاوت است، اما ممکن است در این زمان لکه قهوه‌ای یا زرد روی برگ یا ساقه گیاه مشاهده شود.
  4. سوختن حاشیه یا نوک برگ‌ها
  5. برگ‌ یا گل گیاه هنگام استرس می‌ریزند یا زرد می‌شوند.

رطوبت را بالا ببرید

گیاهانی که رطوبت زیاد را دوست دارند باید در طول تابستان به میزان کافی آن را دریافت کنند. بسیاری از گیاهان هوازی و گیاهان بومی مناطق گرمسیری مانند فیتونیا، کالاتیا و اغلب سرخس‌ها از این دسته هستند. شما می‌توانید یک بشقاب کم عمق را با سنگ‌ریزه پر کنید. سپس کمی آب بریزید و گلدان خود را روی سنگ‌ریزه ‌ها قرار دهید طوری که کف گلدان با آب در تماس مستقیم نباشد. به این کار اصطلاحا ساختن جزیره برای گلدان می‌گویند. به این ترتیب شما رطوبت مورد نیاز گیاه را فراهم کرده‌اید و کل تابستان نگران از بین رفتن گیاه‌تان نخواهید بود.

نگهداری از گیاهان در تابستان

گیاه را به خوبی و عمیقا آبیاری کنید

نگهداری از گیاهان در تابستان بسیار مهم است، کسانی که عاشق گل وگیاه هستند، باید حواسشان به این موجودات حساس باشد. با اینکه یکی از اصلی‌ترین دلایل نابودی گیاه آبیاری بیش از حد است، اما گرما و آفتاب شدید در این فصل باعث تبخیر آب با سرعت بسیار بالا شده و گیاه نیاز به آبیاری بیشتری خواهد داشت.

پس در فصل گرما، باید به گیاهان خود آب بیشتری بدهید. اما نحوۀ آبیاری مهم است، نباید آب را یک‌باره در گلدان خالی کنید چون اینطور فقط قسمت بالای خاک مرطوب می‌شود. باقی آب هم از اطراف گلدان به پایین رفته و از سوراخ زیر گلدان خارج می‌شود. گلدان را آهسته آبیاری کنید تا آب به تمام قسمت‌های گیاه برسد.

چگونه میزان رطوبت گیاه را بررسی کنیم؟

برای نگهداری از گیاهان در تابستان باید مطمئن شوید گیا‌ه‌تان بی‌آب نمی‌ماند سطح رطوبت گیاه را تست کنید. برای انجام این تست به روش زیر عمل کنید:

  • با انگشت خاک را تا عمق یک الی دو بند انگشت چک کنید تا خیس و باتلاقی نباشد. سپس آبیاری کنید.
  • برای گیاهانی با نیاز آبی پایین مانند سانسوریا و زامیفولیا، خاک تا عمق دو بند انگشت باید کاملا خشک باشد.
  • از دیگر نشانه‌های خشک شدن خاک، کم حجم شدن آن است. وقتی که گیاه بی آب می‌ماند و خاک آن خشک می‌شود، حدود یک سانتیمتر پایین می‌رود.
  • یکی دیگر از شاخص‌های مهم خاک خشک، جدا شدن آن از دیواره گلدان است. اگر بین خاک و طرفین گلدان شکافی وجود داشته باشد، وقت آن است که دوباره آبیاری شود.
  • همانقدر که نور شدید خورشید گیاه را خشک می‌کند، هوای خشک هم همین بلا را سر گیاه‌تان خواهد آورد، پس مراقب گیاهان تشنه و آبیاری آنها باشید.

گیاهان حساس را از آفتاب بیش از حد دور نگه دارید

گیاهان در معرض نور زیاد دچار آفتاب سوختگی می‌شوند.گیاهانی که در مجاورت پنجره‌های جنوب غربی و غربی قرار دارند، در طول موج گرما ویتامین D فراوانی دریافت می‌کنند. بعضی گیاهان تحمل نور مستقیم و شدید خورشید را ندارند و خیلی زود از بین خواهند رفت، پس بهتر است آنها را در مکان مناسبی قرار دهید.

گیاهان را خنک نگه دارید

انسان و هر موجود زنده‌ای در برابر گرمای شدید احساس ضعف می‌کند، گیاهان هم از این قائده مستثنی نیستند. برای نگهداری از گیاهان در تابستان بهتر است در گرم‌ترین روزهای سال، گیاهان آپارتمانی‌تان را از قسمت‌های گرم خانه دور نگه دارید. اگر محلی که برای گلدان‌تان در نظر گرفته‌اید را آفتاب شدید تابستان در بر می‌گیرد جایش را تغییر دهید. البته برخی گلدان‌ها مثل بنجامین نسبت به تغییر مکان حساس هستند و ممکن است از بین بروند یا برگ‌هایشان بریزد. بنابراین بهتر است در این موارد هوای خانه را خنک نگه دارید تا هم خودتان و هم گیاه حس بهتری داشته باشید.

کوددهی نکنید

با رسیدن تابستان و موج گرما کوددهی به گیاه را متوقف کنید. گرچه این کار برای گیاه مفید است اما گیاه گرما زده را نباید کوددهی کنید. به این دلیل که وقتی گیاه شما در حال مقاومت در برابر گرمای بیش از حد است، به دنبال مواد مغذی اضافی نیست، از طرفی آمادگی استفاده از آنها را هم ندارد. به همین دلیل وارد کردن این مواد در خاک استرس گیاه را افزایش می‌دهد. پس بهتر است تا رفع گرمازدگی گیاه صبر کنید سپس کوددهی را ادامه دهید.

در موج گرما، گلدان را تعویض نکنید

دلیل بسیاری وجود دارد که توصیه می‌شود در تابستان و گرما اقدام به تعویض گلدان نکنید. به طور کلی تعویض گلدان باعث آسیب رسیدن به برگ‌ گیاهان می‌شود، حالا اگر این تعویض در تابستان صورت بگیرد گیاه دچار استرس شده و ممکن است خیلی زود از بین برود. پس یکی از موارد مهم برای نگهداری از گیاهان در تابستان، انتخاب زمان درست برای تعویض گلدان است.

در گرما هرس نکنید

هرس کردن یک کار مفید برای بقای گیاه است، البته نه در فصل گرم تابستان. اگر دیدن برگ‌های زرد و پژمرده گیاه‌تان آزارتان می‌دهد و برای هرس کردنش عجله دارید، بهتر است صبر کنید و به گیاه استرس ندهید. شاید با گذشت روزهای سخت و رسیدن هوای مناسب، گیاه جان دوباره بگیرد و به حالت طبیعی بازگردد.

توصیه پایانی

وجود گل و گیاه در محیط خانه علاوه بر زیبایی و هوای سالم، منظره‌ای جذاب را به چشمان شما هدیه می‌دهد. پس حواستان به این موجودات حساس باشد و با نگهداری از گیاهان در تابستان و تمام فصول، وجود این نعمت را از خودتان دریغ نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه