بهترین کود برای گیاهان گلدار

در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین کود برای گیاهان گلدار پرداخته و نکات مهم آن را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم .

داشتن گیاهان زیبا در آپارتمان ها  یکی از بزرگترین لذت های دنیاست که هر انسانی در طول زندگی خود حداقل برای یک بار باید آن را امتحان کند. اما همین گیاهان زیبای منزل شما نیازمند نگهداری منظم و متعادلی هستند در غیر این صورت ممکن است مشکلات فراوانی مانند ریزش برگ ها و پژمرده شدن و… را به وجود بیاورند و شما را از نعمت وجود خود محروم سازند!

یکی از مهمترین راه ها برای شاداب و با طراوت بودن گیاهان آپارتمانی استفاده از بهترین کود مورد نیاز گیاه است.

کودهای گیاهی انواع مختلفی دارند و در بازار مارک ها و مدل های متنوعی وجود دارند. اما  چه راهی وجود دارد تا به شناخت بهترین کود برای گیاهان گلدار آپارتمانی خود برسید؟

در مرحله اول بهتر است در مورد گیاه زیبای خود اطلاعات کسب کنید. یعنی متوجه شوید که این گیاه برای رشد و شادابی به چه چیزها و چه مواد مغذی نیاز دارد؟ پس از شناخت نیاز گیاه اقدام به شناسایی کود مورد نیاز آن کنید. حال اگر گیاه مورد نظر شما از نوع گیاهان گلدار است و به دنبال شناخت بهترین کود برای گیاه گلدار خود هستید این مقاله را از دست ندهید.

اما قبل از شناخت بهترین کود برای گیاهان گلدار بهتر است با انواع کودها آشنا شوید.

انواع کود

کودها به دو دسته کودهای طبیعی و کودهای شیمیایی تقسیم بندی می‌شوند. کودهای شیمایی کودهایی هستند که از مواد کاملا شیمیایی تشکیل شده‌اند. و بهتر است برای گیاهانی که به صورت ارگانیک تولید شده‌اند استفاده نشود. اما کودهای دیگری هستند که از مواد مختلف گیاهی، معدنی و حیوانی درست شده اند. این کودها می توانند گزینه مناسبی برای گیاهان ارگانیک باشد.

در انتخاب بهترین کود برای گیاهان گلدار آپارتمان خود به یک نکته باید دقت کنید . استفاده از کودهای شیمیایی کمی دردسر است. زیرا میزان و روند آزاد کردن مواد مغذی در آن متفاوت است. برای مثال برخی از کودها هستند که میزان آزاد کردن ویتامین‌ها و مواد مغذی برای گیاهان در آن ها بسیار کم و پایین است. پس نباید در فصل‌هایی به غیر از فصل رشد گیاهان از آن‌ها استفاده کرد. چرا که گیاه نمی تواند به اندازه کافی از آن استفاده کند.

حال سوال اینجاست که:

آیا در همه‌ی کودهای شیمیایی میزان آزاد کردن مواد مغذی در آن‌ها کم است ؟

خیر برخی از کودهای شیمیایی هستند که به راحتی مواد مغذی در آن ها با سرعت بالایی آزاد می شود و مشکل خاصی به وجود نمی آورند.

کودهای طبیعی این مشکل را ندارند. به محض اینکه گیاه آن‌ها را دریافت کند، مواد مغذی مورد نیاز گیاه را آزاد می‌کنند. و گیاه به راحتی از آن استفاده خواهد کرد. در نتیحه دیگر مشکلاتی مانند پژمردگی و سوختگی به وجود نخواهد آمد.

عالی ترین کود

اما کودهای مایع نوعی از کودهایی هستند که جدیدا وارد بازار شده است و طرفداران بسیاری در بازار پیدا کرده است. مردم آن را بهترین کود برای گیاهان گلدار شناخته اند. پایه اصلی تشکیل دهنده‌ی این کود آمونیاک است. این کود بیشتر برای گیاهانی استفاده می ‌شود که شاخ و برگ دارند.

اما زمان استفاده از این کود نیز مهم است. بهتر است در فصل های سرد سال از آن استفاده شود.

بهترین کود برای گیاهان گلدار چیست؟

همانطور که اشاره شد اگر به دنبال بهترین کود برای گیاهان گلدار هستید باید متوجه شوید که گیاه آپارتمان شما به چه مواد مغذی نیاز دارد. روی بسته بسیاری از کودهای بازار نیز مواد تشکیل دهنده آن ها مشخص شده است. بر روی هر کدام از بسته‌ها نوشته شده است که کود مورد نظر چند درصد منیزیوم، کلسیم و… دارد.

برای مثال گیاهانی که شاخ و برگ دارند برای رشد خود نیازمند نیتروژن فراوان هستند.  مناسبترین کود برای آن‌ها کودهایی است که حیوانی باشند. یعنی از نیتروژن بالایی نیز برخوردار باشند. با توجه به آنکه در سویا فسفر فراوانی وجود دارد، کودهای بر پایه سویا نیز برای این کار مناسب هستند.

همچنین بهترین کود برای گیاهان گلدار نیز کودهای گیاهی است که دارای فسفر زیاد باشند. می تواند باعث شادابی رو رشد گیاه به وسیله رساندن سریع مواد مورد نیاز گیاه به آن شود. فسفر نیز یکی از آن دسته از مواد مغذی است که باعث پیشرفت در گلدهی گیاه خواهد شد.

همچنین تجربه ثابت کرده است که اکثر گیاهان نسبت به کودهایی که بر پایه امولسیون ماهی هستند روی خوش نشان داده و رشد خوبی نیز دارند.

اما اگر برای چمن های خود به دنبال یک کود خوب و مناسب هستید به شما کودهای دارای ٪۵ فسفات، ٪۲۰‌نیتروژن و ٪۱۰ پتاسیم را پیشنهاد می‌کنیم.

آیا خاک گیاه نیاز به تقویت کننده دارد؟

قطعا خاک گیاه یکی از مهمترین عناصر برای رشد خوب و باکیفیت آن است. و باید علاوه بر بهترین کود برای گیاهان گلدار از بهترین تقویت کننده نیز استفاده شود. اگر خاک گیاه مرغوب نباشد و از مواد مغذی برای تقویت گیاه برخوردار نباشد مشکلاتی مانند زرد شدن برگ‌ها و ریزش آن‌ها را در پی خواهد داشت. پس اگر دیدید برگ های گیاه شما زرد شده‌اند سریعا اقدام به تهیه یک تقویت کننده خوب برای خاک آن کنید.

مواد و تقویت کننده های زیادی برای تقویت گیاهان وجود دارد که می تواند نیاز گیاه را کاملا تأمین کرده و به آن مواد تقویت کننده برساند. یکی از این مواد تقویت کننده کمپوست ها هستند. که گیاهان به آن ها علاقه بسیار داشته و می‌توانید در سال چندین بار آن را به گیاهان زیبای منزل خود اضافه کنید.

مواد دیگری نیز وجود دارد که می توانید از آن ها جهت تقویت گیاهان خود استفاده کنید. در ادامه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم :

آسپرین

آسپرین در میزان گلدهی و افزایش سیستم ایمنی گیاه بسیار موثر است. تنها کافی است به مقدار یک قرص و نیم از آن را داخل آب حل کنید و سه بار در هفته آن را بر روی گیاه زیبای آپارتمان خود اسپری کنید. این کار در قدرتمند شدن ریشه‌ها و افزایش ایمنی گیاه و همچنین و تقویت خاک بسیار موثر می‌باشد.

پودر قهوه

بیشتر گیاهان برای تقویت خاک خود به نیتروژن نیاز دارند.  پودر قهوه این ماده پرخاصیت برای رشد گیاهان را در خود داشته. همچنین از مواد دیگری نیز پتاسیم و فسفر که برای رشد گیاهان گلدار بسیار موثر است بهره مند است.

در نتیجه در کنار بهترین کود برای گیاهان گلدار نیز می توانید از بهترین تقویت کننده ها برای رشد بهتر و گلدهی فراوان تر و بهتر استفاده کنید.

پوست تخم مرغ

در کنار کمپوست خود حتما از این ماده طبیعی معجزه آسا برای رشد گیاه خود استفاده کنید چرا که پوسته تخم مرغ نقش اساسی در تقویت گیاهان و خاک آن ها خواهد داشت.

حا که به معرفی بهترین کود برای گیاهان گلدار پرداختیم وقت آن است که به سوالاتی در مورد کودها که توسط شما کاربران عزیز پرسیده شده است پاسخ دهیم:

چه زمانی از بهترین کود برای گیاهان گلدار باید استفاده کرد؟

بهترین زمان برای کود دادن به گیاهان در فصل هایی است که گیاه در حال رشد خود می باشد چرا که در این فصل ها به اندازه کافی آب به آن ها داده خواهد شد. اما به صورت کلی پس از آن که متوجه نیاز گیاه خود شدید، وضعیت آن را نیز بررسی کنید. اگر دیدید گیاه در وضعیت مناسبی قرار ندارد سریعا به آن کود بدهید اما اگر وضعیت گیاه خود را مساعد دیدید، در فصل های تابستان و زمستان به آن کود بدهید.

پس از آنکه گیاه خود را گلدان کاشتید و جای آن را ثابت و مشخص کردید، پس از یک ماه می توانید کود مورد نیاز را به گیاه زیبای خود بدهید. اما یک سری گیاهان مانند کاکتوس نیاز بسیار کمی به کود دارند اما چون رشد کمتری دارند بسیاری از افراد تصور می کنند که کود گیاه کم است . این اشتباه را مرتکب نشوید و فقط به کاکتوس هایی که گل می دهند کود بدهید وگرنه سایر کاکتوس ها به کود نیازی ندارند.

کود گیاه

چه مقدار از بهترین کود برای گیاهان گلدار باید استفاده شود؟

فراموش نکنید که اگر بهترین کود برای گیاهان گلدار خود را تهیه کرده باشید اما اگر آن را به صورت یکجا و زیاد به خاک بدهید، گیاه شما دچار شوک خواهد شد و پژمرده و از بین خواهد رفت. کود باید در دفعات زیاد و به مقادیر کم به گیاه داده شود.

آیا کوددهی به گیاهان با سن آن‌ها مرتبط است؟

بله . میزان کوددهی به گیاهان با سن آن‌ها رابطه دارد. در واقع هرچه گیاه جوان‌تر باشد، زمان‌هایی که به گیاه کود می‌دهید باید به هم نزدیک باشند.

در ادامه نیز نکات تکمیلی برای انتخاب بهترین کود برای گیاهان گلدار را بیان خواهیم کرد:

همانطور که اشاره شد یک گیاه برای ادامه زندگی خود و شادابی و سرزندگی خود، باید تقویت شود و این شما هستید که باید در انتخاب مواد مورد نیاز گیاه حساس باشید و به رشد گیاه خود کمک کنید. در نتیجه طبق گفته‌هایی که در بالا داشتیم متوجه شدید که موادی مانند نیتروژن، پتاسیم و فسفر بهترین کود برای گیاهان گلدار هستند.

همچنین اگر به دنبال رشد سریع و اثرگذاری بالا در گیاه باشید کودهای مایع می توانند پاسخگوی نیاز شما باشند.

اما یکی دیگر از کودهایی که باعث افزایش جذب مواد به خاک می‌شوند کودهایی هستند که دارای اسیدآمینه و آهن باشند. آن‌ها به گلدهی و تقویت ریشه گیاهان کمک خواهد کرد. برگ‌های گیاه در صورت نداشتن آهن در خاک خود ممکن است زرد شود. در نتیجه برای جلوگیری از بروز این مشکل حتما از کودهایی استفاده کنید که حاوی آهن نیز باشند.

حتما کودهای خود را داخل یک لیتر آب حل کرده و سپس با توجه به میزان گیاه خود به کود، آن را هر دو هفته یک بار و یا ماهی یکبار به گیاه بدهید.

مطالب زیر در زمینه بهترین کود برای گیاهان گلدار بود که امیدوارم برای شما خوانندگان عزیز مفید بوده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه