نگهداری از گیاهان آپارتمانی

مزایا و فواید نگهداری از گیاهان آپارتمانی

نگهداری از گیاهان در خانه قدمت زیادی دارد. لذت نگهداری و پرورش یک گیاه و تماشای زیبایی و جذابیت آن باعث شده است که افراد زیادی تمایل به خرید و نگهداری از این خلقت زیبای خدا داشته باشند. تصور بر این است که با گسترش آپارتمان نشینی تمایل و علاقه افراد برای نگهداری از گیاهان بسیار کاهش یافته است. البته که این موضوع صحیح نیست. چرا که نگهداری از گیاهان آپارتمانی همیشه طرفداران و مشتاقان زیادی داشته و خواهد داشت.

لذت نگهداری و پرورش یک گیاه از جمله شیرین‌ترین لذت‌هایی است که هرگز نباید آن‌ را از دست داد. گیاهان علاوه بر اینکه به منزل ما زیبایی چشم‌گیری می‌دهند، باعث افزایش روحیه و شادابی افراد خانواده هم می‌شوند. اگر شما هم از جمله عاشقان نگهداری گیاهان مختلف در منزل هستید و یا تمایل دارید که در آینده به پرورش گیاهان بپردازید، در این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله اطلاعات خوبی در رابطه با اهمیت داشتن گیاه در خانه‌ها، به دست  خواهید آورد.

فواید نگهداری گیاه در منزل

قبل از هر چیزی باید با فواید و مزایای نگهداری گیاهان آپارتمانی آشنا شویم. اصلا آیا نگهداری گیاهان در منازل سود و فایده‌ای برای ما دارد؟ در جواب باید بگوییم بله! شاید اینگونه تصور کنید که با نگهداری گیاهان باید وقت و انرژی زیادی صرف آنها کنید.یا در واقع شما برای آن‌ها سود آور باشید. شاید در نگاه اول این موضوع درست باشد. ولی حقیقت این است که وقتی شما از گیاهان آپارتمانی در منزل خود استفاده می‌کنید، علاوه بر سرسبزی و زیبایی که به منزل خود می‌بخشید. این موجودات زنده می‌توانند با جسم و روح شما ارتباط برقرار کرده. همچنین از همین طریق باعث افزایش روحیه و کیفیت زندگی شما شوند. 

در ادامه‌ی بخش سعی داریم تا تعدادی از فواید نگهداری از این گیاهان در منزل را برای شما بیان کنیم:

نقش گیاهان آپارتمانی در تنفس راحت‌تر و بهتر

بارزترین فایده‌ی گیاهان برای تنفس انسان‌ است. شش های انسان، اکسیژن اطراف را دریافت کرده و دی اکسید کربن را آزاد می‌کند و این فرآیند دقیقا برعکس تنفس گیاهان است. در واقع گیاهان دی اکسید کربن را دریافت می‌کنند و به جای آن اکسیژن آزاد می‌کنند. همین ویژگی باعث جدایی ناپذیری گیاهان از انسان‌ها شده است.

وجود گیاهان برای تنفس انسان‌ها چه در سطح شهر و پارک‌ها و چه در منازل لازم و حیاتی است. استفاده از گیاهان در محل زندگیتان باعث افزایش میزان اکسیژن موجود در هوا شده و کیفیت تنفس شما و افراد خانواده تان را افزایش می‌دهد. البته توجه داشته باشید که در شب گیاهان تنفس ندارند و مانند انسان‌ها کربن دی اکسید آزاد می‌کنند، بنابراین بهتر است که از نگهداری آنها در محل خواب خود و سایر افراد خانواده جلوگیری کنید.

البته تعدادی از گیاهان نیز هستند که مخالف این الگو عمل کرده و حتی در شب نیز باعث افزایش میزان اکسیژن محیط اطرافشان می‌شوند، که در این‌ صورت نگهداری آن‌ها در اتاق‌ خواب بلامانع است.

نقش گیاهان آپارتمانی در تامین رطوبت محیط اطراف

در تنفس گیاهان مقداری از آب موجود در برگ‌هایشان تبخیر شده و در هوا آزاد می‌شود که همین امر باعث تامین رطوبت محیط اطراف گیاه می‌شود. شایان ذکر است که تعدادی از گیاهان میزان ۹۰ درصد از آب موجود در برگ‌هایشان را تبخیر کرده و به محیط اطراف می‌دهند. این امر باعث افزایش رطوبت اتاق محل نگهداری گیاه می‌شود. شاید این سوال برایتان ایجاد شود که افزایش رطوبت اتاق (از طریق فرآیندهای طبیعی) چه تاثیری در شرایط زندگی ما دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در آخرین پژوهش‌های انجام شده در دانشگاه کشاورزی نروژ این نتیجه حاصل شده است که استفاده از گیاهان در منزل و افزایش میزان رطوبت باعث کاهش بروز اثرات خشکی پوست، سرماخوردگی، گلو درد و حتی سرفه‌های خشک می‌شود؛ که همین موضوع بیانگر اهمیت زیاد رطوبت محیط اطراف بر سلامت و کیفیت زندگی افراد است.

 

 نگهداری از گیاهان آپارتمانی

نقش گیاهان در تصفیه‌ی محیط آپارتمان

از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد گیاهان از بین بردن و نابودی سموم موجود در هوا است. به طوری که طبق تحقیقاتی که توسط ناسا انجام شده است، گیاهان هر ۲۴ ساعت یکبار، ۸۷ درصد از ترکیبات آلی فرار (VOCs) را حذف می‌کنند. در واقع گیاهان با کشیدن آلاینده‌های هوا به داخل خاک و تبدیل VCOsهای موجود در خاک به مواد غذایی مورد نیاز گیاه، توسط میکروارگانیسم‌ها و موجودات ریز موجود در ریشه، هوا را از این سموم پاک و تصفیه می‌کنند.

– توضیحات:

(VOCs)ها شامل: مواد فرمالدئید (در فرش، کفپوش‌ها، دود سیگار و کیسه‌های مواد غذایی)، بنزن و ترشلو اتیلن (هر دو در الیاف ساخته شده، جوهر، حلال و رنگ موجود هستند) هستند.

ارتباط میان نگهداری از گیاهان با میزان تمرکز افراد

ویژگی دیگری که شاید برای شما جالب باشد، تاثیر گیاهان بر افزایش میزان تمرکز افراد است. در واقع گیاهان به طرز شگفت آوری باعث افزایش توجه و دقت افراد بر روی مطالعه و یا مسائل می‌شوند. به طوری که طبق تحقیقی که در دانشکده کشاورزی انگلستان انجام شد، مشخص شد که دانش‌ آموزان در اتاق‌های دارای گیاهان تا حدود ۷۰ درصد توجه و تمرکز بیشتری بر روی دروس نسبت به سایر اتاق‌ها دارا هستند.

نقش گیاهان آپارتمانی در بهبود سلامتی افراد خانه

به طور کلی گیاهان نقش شگفت انگیزی در بهبود و افزایش سلامتی افراد دارند. در رابطه با این موضوع تحقیقی در دانشگاه ایالتی کانزاس انجام شد. این تحقیقات نشان داد، افزودن گیاهان به اتاق بیماران یک بیمارستان باعث افزایش روند بهبود سلامتی آن‌ها می‌شود. در واقع بیمارانی که در اتاقشان از گیاهان استفاده شده بود، در مقایسه با بیمارانی که در اتاق‌های بدون گیاه بستری بودند، خستگی و اضطراب کمتری داشتند. حتی مسکن‌های کمتری را مورد استفاده قرار دادند. این بیماران روند بهبود بهتری داشتند. همچنین زودتر از بیمارستان مرخص شدند.

کلام پایانی

این‌ها تنها تعدادی از ویژگی‌ها و مزیت‌های نگهداری گیاهان در منزل بود. استفاده از گیاهان فواید زیادی برای افراد مختلف دارد. ولی دقت داشته باشید که نگهداری گیاهان نیاز به رعایت اصول و شرایط خاصی دارد. گیاهان با هم تفاوت‌های زیادی دارند. پس حتما قبل از خرید از شرایط نگهداری گیاه مورد نظر خود آگاهی کامل کسب کرده. همچنین در صورت نیاز آموزش‌های لازم را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه