از کود خانگی و ارگانیک چه می‌دانید؟

اگر اهل گل و گیاه هستید؛ اگر گل و گیاه را در خانه خود نگهداری می‌کنید،‌ مسلما باید اطلاعاتی کم یا زیاد درباره روش‌های نگهداری آنها نیز داشته باشید. نگهداری گیاه در محیط زندگی نشاط به ارمغان می‌آورد. به خصوص اگر در شهرهای آلوده نیز زندگی می‌کنید، می‌توانید به کمک گیاهان هوای داخل خانه خود را پاکیزه‌تر کنید. هر گیاهی برای ادامه حیات نیاز به مواد معدنی و مغزی خاص خودش را دارد. بدون شک معروف‌ترین ماده تأمین کننده نیاز غذایی گیاهان، کود است. کودها هم به صورت طبیعی و هم به صورت غیر طبیعی در بازار عرضه می‌شوند. کود خانگی و ارگانیک از انواع کودهای طبیعی به حساب می‌آید که به ویژه در فضاهای آپارتمانی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از کود خانگی و ارگانیک برای شما صرفه اقتصادی هم دارد. از طرفی به دلیل اینکه از مواد شیمیایی عاری است، مضرات آنها را نیز ندارد.

کود خانگی و ارگانیک از چه موادی تشکیل می‌شود؟

به طور کلی هر نوع کودی دارای سه ماده اصلی و ثابت است که عبارتند از: نیتروژن، فسفر و پتاسیم. این سه عنصر به عنوان تأمین کننده اصلی‌ترین نیازهای غذایی هر نوع گیاهی به حساب می‌آید. بدون شک اگر گیاه از ناحیه این سه عنصر در مضیقه قرار بگیرد، در فرآیند حیات آن اختلال به وجود می‌آید.

به عنوان مثال، نیتروژن سبب قوام ساقه گیاه می‌شود و رشد طولی ساقه را افزایش می‌دهد. از طرفی نشاط و سرحال بودن برگ‌های گیاه نیز در گرو وجود نیتروژن کافی است.

فسفر نیز در استحکام ریشه گیاهان نقش بسیار موثری دارد و باعث می‌شود فرآیند گل‌دهی و به ثمر رسیدن میوه گیاه نیز بهتر صورت بگیرد. در خصوص فسفر باید به این نکته توجه نمود که گیاه توانایی جذب فسفر در از محیط را ندارد. لذا حتما باید در کود خانگی و ارگانیک، فسفر به عنوان یک عنصر معدنی حیاتی وجود داشته باشد.

عنصر سوم پتاسیم است که برای حفظ سلامت گیاه ضروری است. یعنی اگر می‌خواهید حشرات و آفات را از گیاهان دور نگه‌دارید، باید توجه کنید که پتاسیم کافی در خاک آن وجود داشته باشد. پتاسیم باعث تولید پروتئین در گیاه می‌شود و این برای رشد گیاه بسیار ضروری است.

دلیل استفاده از کود

یک گیاه برای سالم ماندن، سرحال بودن و به ثمر نشستن باید از جهات مختلفی تأمین باشد. یعنی آبیاری آن باید به میزان کافی انجام گیرد و همچنین حشرات و آفات مختلف را از گیاه دور نگه داشت.

فرقی نمی‌کند که می‌خواهید یک گیاه را در خانه کوچک خود پرورش دهید یا یک گلخانه یا زمین کشاورزی دارید. این نگهداری باید به دقت و وسواس انجام شود. طبیعی است که در مقیاس‌های بزرگ، زحمت و کار بیشتری باید صرف حفظ سلامت گیاهان نمود. استفاده از کود، قطعا در مسیر پرورش گیاهان ضروری و مفید است. برخی از دلایل استفاده از کود خانگی و ارگانیک عبارتند از:

1- کود می‌تواند مضرات ناشی از آفت‌ها را به حداقل برساند. به عبارت دیگر مانند سدی مقاوم در برابر هجوم آفت‌ها عمل می‌کند. البته باید توجه کنید که این مسئله نسبی است. استفاده از کود نیاز به آفت‌کش‌ها را کاهش می‌دهد اما به هیچ وجه گیاه را بی‌نیاز از آفت‌کش‌ها نمی‌کند.

2- کود باعث می‌شود آبیاری شما مفیدتر و اثر بخش‌تر باشد. همانطور که گفته شد فسفر موجود در کود به رشد بیشتر ریشه گیاه کمک می‌کند. به این ترتیب فرآیند جذب مواد معدنی موجود در آب توسط ریشه بهتر صورت می‌گیرد.

استفاده از کود مضراتی نیز به دنبال دارد؟

شاید اصلی‌ترین زیانی که می‌توان در خصوص استفاده از کود مطرح کرد، هزینه اقتصادی است که برای پرورش دهنده گیاه به همراه دارد. همین مسئله هزینه تمام شده بالای کودهاست که باعث شد تا پای کود خانگی و ارگانیک به عرصه پرورش گیاه، باز شود.

یک وجه دیگر زیان‌بار استفاده از کود مربوط به عوارض پوستی و تنفسی است که برای انسان به وجود می‌آورد. برای به حداقل رساندن این ضررها باید یک سری اصول بهداشتی را در موقع استفاده از کود، رعایت کرد. میزان کودی هم که مورد استفاده قرار می‌گیرد در کاهش و افزایش عوارض آن موثر است.

استفاده بیش از حد کود، برخلاف تصور سطح مواد معدنی خاک را افزایش نمی‌دهد بلکه باعث می‌شود تا مواد معدنی به طور کافی به گیاه نرسد. همچنین فعالیت باکتری‌های مفید در خاک نیز به مخاطره می‌افتد. همچنین با تغییر PH خاک، امکان قلیایی یا اسیدی شدن خاک وجود دارد.

همه این معایب دلیلی محکم برای استفاده از کود خانگی و ارگانیک به حساب می‌آید که عوارض کودهای شیمیایی را ندارند.

کود خانگی و ارگانیک چه فوایدی دارد؟

استفاده از کود شیمیایی در مقیاس بزرگ کشاورزی مقرون به صرفه‌تر است اما کود خانگی و ارگانیک برای مصارف خانگی بسیار مفیدتر است و هزینه تمام شده کمتری را نیز به همراه دارد.

کود خانگی، شما را از هرگونه کود شیمیایی بی‌نیاز می‌کند. همچنین به دلیل طبیعی بودن، در پرورش گیاهان موثرتر عمل می‌کند.

کود خانگی و ارگانیک چگونه تهیه می‌شود؟

برای تهیه این کودها از مجموعه موادی استفاده می‌شود که برخی از آنها عبارتند از:

سبزیجات و میوه‌جات

می‌توانید پس از مصرف سبزی و میوه، ته‌مانده آنها را به خاک گلدان خود اضافه کنید. عمده مواد موجود در میوه‌جات و سبزیجات برای گیاه مفید است. البته توجه کنید که استفاده از آنها باید به اندازه مورد نیاز گیاه باشد. با اضافه کردن بیش از حد این ته‌مانده‌ها به خاک، نفس کشیدن برای گیاه دشوار می‌شود. همچنین سعی کنید که ابتدا ته‌مانده‌ها را ریز ریز کنید و سپس به خاک گلدان بیفزایید.

نمک

نمک می‌تواند نیاز گیاه به سولفور و منیزیم را برطرف کند. نمک را باید در آب حل کنید و سپس به خاک اضافه کنید. ترجیحا آب باید تصفیه نشده باشد. یک قاشق غذاخوری نمک را در سه و نیم لیتر آب حل کنید و سپس به خاک گیاه بیفزایید.

اضافه کردن نمک به خاک گیاهانی مانند رز و گوجه فرنگی تأثیر شگرفی در رشد آنها دارد.

چای سبز

اگر چای سبز در سبد غذایی شما قرار دارد، برای گیاه خود نیز از آن استفاده کنید. پس از درست کردن چای سبز خودتان آن را بنوشید و صبر کنید تا سهم گیاه به دمای محیط برسد. سپس مقداری از آن را به خاک گیاه اضافه کنید.

سرکه

در هر فصل از سال یک‌بار سرکه را به خاک گیاه آپارتمانی خود اضافه کنید. برای این کار یک قاشق غذاخوری سرکه را به سه لیتر آب اضافه کنید و سپس روی خاک بریزید. گل رز از سرکه بسیار استقبال می‌کند.

برگ سبز

برگ درختان نیز یک نوع کود خانگی و ارگانیک به حساب می‌آید. برگ‌های پاییزی که از درختان روی زمین می‌ریزد، را جمع کنید و به خاک گلدان خود اضافه کنید. خاک گلدان شما به واسطه این برگ‌ها سبک‌تر می‌شود. برگ‌ها دشمن علف‌های هرز و کرم‌های مخرب نیز هستند و جلوی رشد آنها را می‌گیرند.

چمن

چمن را نیز می‌توانید با آب ترکیب کنید و پس از حدود پنج روز استراحت،‌ آب آن را به گیاه اضافه کنید. به وسیله این کار نیتروژن موجود در چمن را به آب منتقل می‌کنید و به این ترتیب بخش عظیمی از نیاز گیاه به نیتروژن تأمین می‌شود.

ژلاتین

یک راه دیگر برای تأمین نیتروژن مورد نیاز گیاهان خانگی،‌ استفاده از ژلاتین است. ابتدا حدود یک قاشق غذاخوری ژلاتین را در آب گرم حل کنید. سپس مقداری آب سرد به آن اضافه کنید. حال می‌توانید این ترکیب را به خاک گلدان خود بیفزایید. اگر هر چهار هفته یکبار این کار را انجام دهید، کافی است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه