روش نگهداری گل‌های شاخه بریده

نگهداری گل‌های شاخه بریده

حتما پیش آمده که به مناسبت تولد یا مراسم سالگرد ازدواج و یا هر اتفاق مهمی در زندگی خود دسته گلی خریده باشید؛ اما متاسفانه این دسته گل‌ها طول عمر کوتاهی دارند و بعد از چند روز پژمرده می‌شوند. این مشکل هم مانند هر مشکل دیگری راه حل دارد که در این مقاله به آن یعنی نگهداری گل طبیعی می‌پردازیم. شما با رعایت این نکات می‌توانید در مدت زمان بیشتری از شادابی و طراوت این گل‌ها بهره‌مند شوید.

1. روش آبیاری

در  سایت گلی‌یو در مطالب قبلی به آبیاری گیاهان پرداختیم. می‌توانید آن را از اینجا بخوانید. گل‌های شاخه بریده هم مانند تمام انواع گیاهان بدون آب نمی‌توانند مدت زیادی دوام بیاورند. معمولا دو روش برای آبیاری و نگهداری این گل‌ها وجود دارد:

  1. آبیاری سبد گل

معمولا زمانیکه دسته‌ی گلی خریداری می‌کنید؛ متوجه می‌شوید که ساقه‌ی گل‌ها درون یک اسفنج هستند. این اسفنج می‌تواند برای یک تا دو روز آب مورد نیاز گل‌ها را تامین کند؛ اما بعد از این مدت وقتی با لمس کردن سطح اسفنج، متوجه خشکی سطح آن شدید؛ اسفنج را مرطوب کنید. اگر بدون آسیب زدن به گل‌ها به اسفنج دسترسی داشتید از یک سرنگ بدون سوزن برای آبیاری استفاده کنید و اگر نگران آسیب رسیدن به گل‌ها هستید؛ از جریان باریک آب برای آبیاری گل‌ها؛ با احتیاط استفاده کنید.

  1. آبیاری دسته‌ی گل

حالا اگر دسته گلی بدون اسفنج خریداری کردید موارد زیر را رعایت کنید:

  • الف. در اولین قدم، سریعا آن‌ها را داخل آب قرار دهید.
  • ب.  برگ‌ها را از ساقه، قسمتی که در آب قرار می‌گیرد، جدا کنید.
  • ج. آب گل‌ها بعد از چند روز باید عوض شود.
  • د. ساقه‌ی گل‌ها را هر روز به میزان بسیار کم، به صورت اریب کوتاه کنید؛ با این کار آبرسانی به گل‌ها بهتر صورت می‌گیرد. بهتر است برای جلوگیری از هواکشی این کار در زیر شیر آب و یا ظرف پر از آب صورت گیرد.
  • ه. بعد از کوتاه کردن آن‌ها را مجددا در ظرف آب خنک قرار دهید.

نگهداری گل طبیعی

2. افزیش عمر گل

حالا از چه ترفندهای دیگری استفاده کنیم تا گل مدت زمان بیشتری عمر کند؟ لطفا مواد زیر را در یک لیتر آبی که برای گل در نظر دارید، اضافه کنید:

الف. آب لیمو(دو قاشق)

ویژگی اسیدی بودن آبلیمو باعث بالا رفتن PH آب شده و در نتیجه آب سریعتر توسط ساقه‌ی گل جذب می‌شود.

ب. یک قاشق شکر و یا یک حبه قند

غنچه‌های گل به این طریق شکوفا می‌شوند. راه دیگر برای باز شدن گل‌ها، استفاده از آب ولرم است. توجه داشته باشید که آب نباید داغ باشد.

ج. سفیدکننده و یا سرکه‌ی سفید(دو تا سه قطره)

این امر باکتری‌های احتمالی در آب گل را از بین می‌برد و بنابراین گل در محیط مناسبی قرار می‌گیرد.

3. دمای محیط

علاوه بر موارد ذکر شده، دمای محیط هم در ماندگاری گل تاثیر به سزایی دارد. این گل‌ها باید در جای خنک نگهداری شوند. علت این امر چیست؟ چون محیط خنک باعث افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود. پس در فصل تابستان بهتر است که گل‌ها را برای مدتی در یخچال نگهداری کنید؛ اما توجه داشته باشید که دمای یخچال بیش از حد سرد نباشد. در فصل تابستان از گذاشتن گل‌ها در مقابل نور مستقیم خورشید خودداری کنید.

امید است که این مقاله به شما در نگهداری گل‌های شاخه بریده کمک کند. گل‌ها از زیباترین نعمت‌های خدا هستند و چقدر خوب که تلاش کنیم این زیبایی ماندگاری بیشتری داشته باشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه