محافظت از گیاهان در برابر سرما

 

مقدمه محافظت از گیاهان در برابر سرما

محافظت از گیاهان در برابر سرما یکی از چالش‌هایی است که دوست‌داران گل و گیاه با آن روبرو هستند. برخی گیاهان نسبت به سرمای زمستان، حساس هستند؛ بنابراین باید از آنها در این فصل به‌خوبی نگهداری کرد. به همین دلیل در این مقاله به بررسی نحوه نگهداری از گیاهان در فصل سرما پرداخته و راهکارهایی ارائه کرده‌ایم تا بتوانید از گیاهان خود به‌خوبی نگهداری کنید.

لزوم نگهداری از گیاهان در فصل سرما

گیاهان برای این‌که بتوانند به‌خوبی رشد کنند باید از نور، دما، آب، خاک، رطوبت و عوامل مؤثر دیگر، به‌خوبی بهره‌مند شوند. اگر کم و کاستی در هر کدام از این عوامل بروز کند، منجر به رشد نامناسب و حتی از بین رفتن گیاه خواهد شد. انواع گیاهان مختلف در مقابل سرمای زمستان، واکنش‌های متفاوتی دارند. برخی از آنها در این فصل به خواب رفته و برگ‌های آنها می‌ریزد. در مورد این گیاهان، جای نگرانی وجود ندارد، زیرا با شروع فصل بهار، گیاه دوباره شروع به فعالیت کرده و برگ‌های آن درخواهد آمد؛ اما برخی گیاهان، مخصوصاً گیاهان آپارتمانی، چنین نیستند. آنها در برابر سرما، مقاومتی نداشته و دچار شوک می‌شوند. براثر بروز این شوک، برگ‌های گیاه می‌ریزد.

در این موارد، شما باید با محافظت از گیاهان در برابر سرما از مرگ آنها پیشگیری کنید. اگر در منزل خود از گیاهانی نظیر بونسای و بنجامین نگهداری می‌کنید، می‌دانید که این گیاهان جزو گیاهان حساس هستند. ازاین‌رو حتماً در فصل زمستان و یا به هنگام تغییر مکان آنها، مشاهده کرده‌اید که دچار ریزش برگ می‌شوند. این امر به دلیل وجود عوامل محیطی نامناسب نظیر کمبود نور دریافتی، سردشدن هوا و تغییر در میزان رطوبت محیط ایجاد می‌شود. شما می‌توانید با رعایت نکاتی که در ادامه این مطلب گفته می‌شود از ایجاد تنش در گیاه خود در فصل زمستان، جلوگیری کنید.

نحوه تنظیم آبیاری گیاهان در زمستان

برخی بر این باورند که اگر در زمستان به گیاهان زیاد آب داده شود می‌توان کمبود نور و رطوبت را برطرف کرد. این تصوری بسیار اشتباه است. آنچه در پاییز و زمستان اتفاق می‌افتد این است که هوا سرد شده و به طبع تغییرات فصلی، تابش خورشید کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل نیز میزان تبخیر سطحی از سطح گلدان‌ها افزایش پیدا می‌کند. برای جبران اثرات این تبخیر زیاد، باید مدت و فاصله آبیاری گیاهان را تنظیم کرد. زمانی که به‌منظور محافظت از گیاهان در برابر سرما، آبیاری آن را تنظیم کردید نرخ تبخیر کاهش پیدا خواهد کرد. این موضوع کمک می‌کند تا خاک گلدان، دیرتر خشک شود. در این صورت نیز گیاه به آب کمتری نیاز پیدا می‌کند. البته باید توجه داشته باشید که با ورود به فصل بهار و تابستان، این برنامه باید تغییر کرده و متناسب با تغییرات فصلی، دوباره برنامه دیگری تنظیم شود.

درصورتی‌که همین برنامه را ادامه دهید، خاک گلدان به‌صورت باتلاق درآمده و بعد از گذشت مدتی شاهد از بین رفتن ریشه گیاه و درنتیجه، مرگ آن خواهید بود. برای تنظیم آبیاری باید خاک گلدان، موردبررسی قرار گرفته و مشخص شود که گیاه شما جزو گیاهان کم‌آب است یا خیر. اگر جزو گیاهان کم‌آب باشد باید در آبیاری آن، دقت زیادی به خرج بدهید. در ضمن توجه داشته باشید که برخی گیاهان نظیر گیاه بامبو لوتوس، به خاک همیشه مرطوب نیاز دارند. در بررسی خاک، فقط بررسی سطح خاک ازنظر این‌که خشک است یا خیر، کافی نیست. شما باید سطح زیرین خاک را نیز بررسی کرده و بر اساس آن، برنامه ای تنظیم کنید. برای ارزیابی سطح زیرین خاک می‌توانید دو بند از انگشت خود را در خاک فروکنید. زمانی که سطح زیرین خاک خشک بود، گیاه را آبیاری کنید.

محافظت از گیاهان در برابر سرما

تأمین رطوبت موردنیاز گیاه

مورد دیگری که باید در محافظت از گیاهان در برابر سرما موردتوجه قرار گیرد، حفظ رطوبت موردنیاز گیاه است. در فصل زمستان، رطوبت هوا کاهش یافته و به 10 درصد می‌رسد. در این حالت، هوا خشک خواهد بود. این در حالی است که معمولاً گیاهان به رطوبتی در محدوده 40 تا 50 درصد نیاز دارند. این موضوع نشان می‌دهد که باید برای تأمین رطوبت گیاهان آپارتمانی خود، دست‌به‌کار شوید. برای این‌که در تأمین رطوبت گیاهان، عملکرد موفقی داشته باشید باید گیاهان خود را با توجه به میزان رطوبتی که نیاز دارند به دسته‌های مختلفی تقسیم کنید. حال با توجه به نیاز هر کدام از گیاهان، باید رطوبت آنها را تأمین کرد.

برای این کار می‌توانید از روش غبارپاشی استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که در غبارپاشی باید از آب جوشیده که فاقد املاح است استفاده کنید. همچنین باید آب را از فاصله مناسب یعنی، 30 تا 40 سانتی‌متری از گیاه، بر روی آن بپاشید. دقت کنید که اگر غبارپاشی بیش‌ازحد باشد موجب ایجاد قارچ بر روی برگ گیاهان می‌شود. شما باید هوای اطراف را مرطوب کرده و از خیس‌ کردن برگ‌ها خودداری کنید. در صورت تمایل می‌توانید از دستگاه‌های رطوبت‌ساز هم استفاده کنید. با استفاده از دستگاه بخور سرد می‌توانید نیاز گیاهان را رفع کنید. نکته‌ای که در مورد غبارپاشی گیاهان وجود دارد این است که باید به فضایی که گلدان در آن قرار دارد توجه کنید، زیرا محیط‌هایی نظیر آشپزخانه، دارای بخار بیشتری هستند؛ بنابراین اگر گیاه را به آشپزخانه منتقل کردید باید با حواس جمع، غبارپاشی آن را انجام دهید.

گرم نگه‌داشتن منزل

از روش‌های دیگری که برای محافظت از گیاهان در برابر سرما می‌توان از آن استفاده کرد، گرم نگه‌داشتن منزل است. نیاز دمایی گیاهان در طول روز در محدوده 18 الی 24 و در شب، بین 15 تا 18 درجه سانتی‌گراد است. برای این‌که این دما را برای گیاهان، فراهم کنید سعی کنید تا دمای منزل، همیشه یکنواخت باشد. از قراردادن گیاهان در معرض حرارت و سرمای زیاد و مستقیم، خودداری کنید. سعی کنید گیاهان را در دمایی بدون نوسان، نگهداری کنید.

تأمین نور موردنیاز گیاه

از دیگر مواردی که در نگهداری از گیاهان در فصل سرما تأثیر دارد، تأمین نور موردنیاز آن است. به دلیل این‌که در زمستان، روزها کوتاه هستند، گیاهان زمان کمی برای جذب نور کافی دارند. در ضمن زاویه تابش خورشید نیز در این فصل، مایل است و این امر سبب می‌شود تا نور دریافتی گیاهان، کاهش پیدا کند. اگر گیاهی دارید که به نور زیاد نیاز دارد باید آن را در پنجره جنوبی و یا غربی قرار دهید. در این جهت‌ها، گیاه می‌تواند نور بیشتری دریافت کند. توجه داشته باشید که گیاه را زیاد نزدیک به پنجره نگذارید تا از سرمازدگی آن پیشگیری کنید. فقط باید دقت کنید که گلدان را در طول روز بچرخانید. به‌این‌ترتیب تمامی قسمت‌های گیاه، به یک‌اندازه نور دریافت خواهد کرد.

برای محافظت از گیاهان در برابر سرما و تأمین نور آن، باید پنجره‌ها را تمیز کنید تا نور زیاد از طریق آنها، به گیاه برسد. اگر در تأمین نور، دچار مشکل شدید می‌توانید از لامپ‌های فلورسنت هم استفاده کنید. با استفاده از این لامپ‌ها، نور گیاه به‌صورت مصنوعی تأمین می‌شود؛ اما قبل از اقدام به این کار باید بررسی کنید که آیا گیاه شما قادر است با این نور، رشد کند یا خیر. برخی گیاهان قادر به رشد با نور لامپ فلورسنت نیستند. در ضمن باید برای هر کدام از گیاهان، یک منبع نور جداگانه استفاده کنید. راهکار دیگری که برای تأمین نور گیاهان می‌توانید استفاده کنید این است که برگ‌های گیاه را تمیز کنید. برای این کار با دستمال نخی تمیز و نم‌دار، سطح غبارگرفته برگ‌ها را پاک کنید. به‌این‌ترتیب گیاه می‌تواند نور زیادی جذب کند.

کود دهی به گیاه

همه افرادی که از در منزل از گیاهان نگهداری می‌کنند می‌دانند که باید برای رشد سریع و بهتر گیاهان، به آنها کود بدهند. کود دهی به گیاهان مختلف بر اساس برنامه خاصی انجام می‌شود. با فرارسیدن فصل زمستان باید این برنامه تغییر کند. دلیل این امر هم به خواب رفتن گیاهان در فصل سرما است. اگر در این فصل به گیاهان، بیش‌ازاندازه کود داده شود ریشه آنها سوخته و درنتیجه، ممکن است آسیب‌های جدی به گیاه وارد شود. برای مؤثربودن کود دهی به گیاهان در فصل زمستان، باید فاصله زمانی کود دهی را دو برابر کنید. به این معنا که اگر در تابستان، هفته‌ای یک‌بار به گیاه کود می‌دادید باید در این فصل، هر دو هفته یک‌بار این کار را انجام دهید. برای تأثیرگذاری بیشتر می‌توانید از کودهای محلول در آب، استفاده کنید.

نتیجه‌گیری محافظت از گیاهان در برابر سرمای زمستان

برخی افراد برای محافظت از گیاهان در برابر سرما ، فقط به آب‌دادن و نور گیاهان توجه می‌کنند. این در حالی است که باید آنها را از هر نظر موردتوجه قرار دهید. باید به‌درستی به آنها رسیدگی کرده و حتی ازنظر روحی نیز آنها را تأمین کنید. به‌این‌ترتیب شاهد رشد سریع و زیبایی چشمگیر آنها خواهید بود.

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه