ویژگی‌های گیاه زیبای کنتیا

نحوه نگهداری گیاه کنتیا و آشنایی با بیماری‌ها و درمان آن

کنتیا گیاهی بسیار زیبا با نام علمی Howea forsteriana از خانواده نخل است. در واقع کنتیا از گونه‌های گلدار بومی جزایر استرالیا است. جذابیت گیاه کنتیا به قدری زیاد است که به آن گیاه بهشتی هم می‌گویند. کنتیا در گونه‌های نخل قیمت بسیار بالایی دارد.گیاه کنتیا رشد بالایی ندارد و معمولا خیلی آهسته رشد می‌کند و در نهایت به طول 10 متر می‌رسد. اگر گیاه زیبای کنتیا را از نزدیک مشاهده کنید متوجه شباهت آن با نخل نارگیل، اریکا و شامادورا خواهید شد. در ادامه این مقاله سعی داریم شما را با نوع تکثیر گیاه کنتیا و بیماری‌های و روش‌های درمان آن آشنا کنیم.

ویژگی‌های ظاهری گیاه کنتیا:

اگر گیاه کنتیا در زادگاه اصلی اش رشد کند ارتفاعش به حدود 15 متر هم می‌رسد. اما مشخص است که رشد آن در گلدان تا نهایت به 3 متر می‌رسد.
جالب است بدانید که کنتیا در جنگل‌های مرطوب هم رشد خوبی دارد اما اگر رطوبت زیاد باشد طول آن نهایت به حدود 7 متر می‌رسد.
گیاه کنتیا برای نگهداری در منزل هم بسیار مناسب است زیرا این گیاه در سایه هم کاملا مقاوم است.
اما توجه داشته باشید که اگر این گیاه را در خانه نگهداری می‌دارید، باید آن را به دور از تهویه و وسایل گرمایشی و سرمایشی بگذارید.
سعی کنید محل قرارگیری گیاه منتیا را در منزل خود به طور مداوم تغییر ندهید و فقط ماهی یکبار آن را در همان محل به صورت 90 درجه بچرخانید. این موضوع باعث می‌شود نور به صورت یکنواخت و کافی به همه قسمت‌های گیاه بتابد و قسمتی از گیاه به سمت نور خم نشود.
برگ‌های گیاه کنتیا بلند و پهن و به سمت پایین حالت برگشته دارند. برگچه‌های گیاه هم حالتی شبیه برگ خرما دارند. اگر دقت کنید روی تنه گیاه کنتیا خط‌هایی کرم رنگ وجود دارد. این خط‌ها رشد سالانه ساقه گیاه را نشان می‌دهد.

شرایط رشد بهتر برای گیاه زیبای کنتیا

گیاه کنتیا برای رشد بهتر نیاز به چه شرایطی دارد؟

گیاه کنتیا به چه میزان نوری برای رشد نیاز دارد؟
نور ملایم بهترین میزان نور برای نگهداری گیاه کنتیا است. پس گیاه زیبای کنتیا را در مقابل نور مستقیم و شدید آفتاب و هم‌چنین در مکان‌های تاریک قرار ندهید. اثرات نور مستقیم آفتاب بر گیاه کنتیا باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای بر قسمت‌های مختلف برگ نظیر حاشیه‌ها و نوک و … است.
نور غیر مستقیم آفتاب برای رشد گیاه نور خوبی است.
زمان‌هایی که مکان قرارگیری کنتیا سایه باشد، برگ‌های گیاه رنگ سبز زیتونی می‌گیرند. هر چقدر نور بیشتر شود رنگ برگ‌ها هم به سبز روشن متمایل می‌شوند.
اگر نور کافی به گیاه نرسد، برگ کنتیا بیش از حد بلند می‌شود اما مسئله این است که برگ‌ها استحکام خوبی ندارند. پنجره‌های جنوبی منازل بهترین مکان برای تابیدن نور به گیاه کنتیا هستند.

بهترین دما برای رشد مناسباین گیاه چند درجه است؟

گیاه کنتیا متعلق به مناطق گرمسیر است. اما خوبیه این گیاه این است که در مناطق معتدل هم سازگار است و رشد خوبی دارد. معمولا دمای زیر 10 درجه سانتی گراد دمای مناسبی برای رشد گیاه کنتیا نیست. اگر دمای رشد کنتیا پایین باشد برگ‌های گیاه به رنگ سیاه تغییر می‌کنند و در نهایت باعث ریزش می‌شوند. بهترین دما برای رشد خوب و مناسب گیاه کنتیا دمای حدودی بین 17 تا 27 درجه سانتی گراد است. البته گیاه کنتیا تا دمای 37 درجه سانتی گراد را هم تحمل می‌کند البته در صورتی که نور مستقیم آفتاب به آن نتابد.

چه نوع خاکی برای رشد بهتر کنتیا مناسب است؟

خاک حاصلخیز با زهکشی مناسب و مملو از مواد آلی مناسب‌ترین خاک برای رشد نخل کنتیا است. اگر این گیاه را در گلدان نگهداری می‌کنید، ترکیبی از خاک پیت ماس و خاک باغچه و خاک برگ پوسیده و شن و ماسه بهترین نوع برای آن است.

کود مناسب برای رشد گیاه زیبای کنتیا

کدام نوع کود برای رشد گیاه کنتیا مناسب است؟

حداقل ماهی یکبار گیاه کنتیا را با کود مایع کود دهی کنید. زیرا کود مایع دارای عناصر غذایی کاملی برای رشد گیاه است. کودهای کندرها هم گزینه خوبی برای رشد بهتر گیاه کنتیا هستند. البته توجه داشته باشید که در کود دهی گیاه کنتیا افراط و تفریط نداشته باشید. کود دهی زیاد هم باعث سوختگی نوک برگ و نهایتا کل برگ می‌شود. در نتیجه کل گیاه به مرور زمان از بین می‌رود. کود مایع رقیق شده کود مناسبی برای این گیاه است. دقت کنید اگر خاک گیاه خشک است به آن کود ندهید. ابتدا آن را مرطوب کنید. سپس سری بعد که می‌خواهید گیاه را آب دهید همان موقع هم از کود استفاده کنید.

نخل کنتیاچگونه آبیاری می‌شود؟

گیاه کنتیا باید کاملا با برنامه و نظم آبیاری شود. به خصوص زمان‌هایی که گیاه در مرحله‌ی رشد است باید به طور منظم آبیاری شود. کف گلدان همیشه باید سوراخی داشته باشد تا آب اضافی حاصل از آبیاری از آن خارج شود. در غیر این صورت رطوبت زیادی در ریشه بوجود می‌اید و باعث پوسیدگی ریشه می‌شود. بین دوره‌های آبیاری باید توجه داشته باشید که تا 5/2 تا 5 سانتی متر سطح خاک شده باشد. سپس نسبت به آبیاری مجدد اقدام کنید. اگر بیش از اندازه گیاه را آبیاری کنید نوک برگ‌ها زرد و سپس قهوه‌ای رنگ می‌شوند. بعد از تغییر رنگ برگ‌ها ساقه و ریشه گیاه هم می‌پوسد و گیاه از بین می‌رود.
در فصل‌های پاییز و زمستان گیاه زیبای کنتیا نیاز کمتری به آبیاری دارد. پس دفعات آبیاری را در این فصول کاهش دهید. اگر خاک گیاه خشک شود برگ‌ها حالت لوله‌ای و افتادگی پیدا می‌کنند. در نتیجه نوک و حاشیه برگ‌ها هم خشک می‌شوند.

گلدان گیاه کنتیا چه زمان‌هایی باید انجام شود؟

این گیاه خیلی نیاز به تعویض ندارد. حتی می‌تواند سال‌ها در یک گلدان به زندگی خود ادامه دهد. اما زمانی که ریشه‌های گیاه کل فضای گلدان را گرفته باشند باید گلدان را تعویض کنید. زمان تعویض گلدان از خشک بودن خاک گیاه کنتیا اطمینان حاصل کنید سپس چندیدن ضربه آرام به گلدان بزنید تا خاک از دیواره‌ها جدا شود. حالا خیلی آرام گیاه کنتیا را از گلدان خارج کنید. حالا به فکر گلدانی بزرگتر از گلدان قبل باشید. برای تنوع بیشتر می‌توانید از رنگ‌های جذاب برای گلدان خود انتخاب کنید. خاک نو داخل گلدان جدید بریزید . گیاه را داخل آن بگذارید. هر سه تا پنج سال می‌توانید اقدام به تعویض گلدان نخل کنتیا کنید. بهترین زمان تعویض هم اواخر زمستان است.

چگونگی هرس کردن نخل زیبای کنتیا

چگونگی هرس کردن نخل کنتیا

با مرور زمان برگ‌های قسمت‌های پایینی گیاه حالت افقی‌تری پیدا می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود گیاه مانند قبل زیبایی خاصی نداشته باشد. پس شما متوجه می‌شوید که باید این برگ‌ها را از گیاه جدا کرد. بهتر است ناحیه برش نزدیک به تنه اصلی باشد. با این کار مقدار کمتری از دم برگ بر روی تنه می‌ماند.

روش تکثیر گیاه کنتیا

تکثیر به روش بذر:

از روش‌های اصلی تکثیر نخل کنتیا کاشت بذر است.
زمانی که می‌خواهیم بفهمیم میوه و یا دانه رسیده است یا نه از تغییر رنگ از نارنجی به رنگ قرمز متوجه می‌شویم. بذری که رنگ سبز داشته باشد به هیچ عنوان مناسب نیست.
باید بدانید که نوع بذرگیری از گیاه کنتیا کار آسانی نیست. حتی درختانی که بذرهایشان تازه جوانه زده است هم به صورت نامرتب هستند.
از زمانی که کاشت بذر آغاز می‌شود تا زمان روانه آن به بازار چیزی حدود 4 تا 7 سال طول می‌کشد. در یک گلدان هم 2 تا 5 گیاه باهم کاشته می‌شوند. به این ترتیب گیاه هم زیباتر و هم پرپشت تر دیده می‌شود.
زمانبندی جوانه زنی گیاه حدود 6 ماه و یا کمی بیشتر است.
بذرها را در عمق سطحی خاک و یا در بین ماسه‌های نرم بکارید.
روی بذر هم باید یک لایه نازک از خاک را دربر بگیرد. سپس می‌توانید آبیاری را شروع کنید.
محل قرار گیری گلدان بهتر است در مکانی مرطوب و گرم همراه با نور غیر مستقیم خورشید باشد.
برای رشد نخل کنتیا باید حسابی صبور باشید زیرا این گیاه رشد آهسته‌ای دارد. ممکن است چندین سال زمان ببرد تا گیاه شما کاملا بزرگ و زیبا شود.

تکثیر به روش تقسیم بوته:

در فصل بهار بوته گیاه را تقسیم کنید سپس هر بوته را در گلدانی جداگانه بکارید. به این صورت گیاه کنتیا تکثیر می‌یابد.

گیاه کنتیا چه مشکلاتی دارد و نحوه درمان آن به چه صورتی است؟

پرورش گیاهان آپارتمانی یکی از کارهای مورد علاقه خانم‌ها و آقایان در منزل است. همه بیشتر افراد از بیماری‌ها و نجوه‌ی نگهداری آنها هراس دارند. فقط کافی است کنی اطلاعات خود را در باره آنها بالا ببرید. به این صورت به راحتی می‌توانید این گیاهان زیبا و جذاب را در خانه خود نگهداری کنید.

نحوه درمان لکه برگی در گیاه زیبای کنتیا

بیماری لکه برگی در گیاه کنتیا چجور بیماری است؟

لکه برگی یک نوع بیماری قارچی است. اگر گیاه کنتیا آبیاری زیاد شود این مشکل برایش بوجود می‌آید.
ابتدا یک نقطه قهوه‌ای رنگ روی برگ گیاه ظاهر می‌شود.
کنترل رطوبت، ایجاد گردش هوا باعث جلوگیری از این بیماری می‌شود.
به محض دیدن اولین لکه آن قسمت را از گیاه حذف کنید. اگر تعداد بالا است از قارچ کش‌های مناسب استفاده کنید.

چرا گیاه کنتیا خمیده می‌شود؟

در این حالت تاج گیاه کاملا به یک سمت خمیده می‌شود. حتی تا 90 درجه هم ممکن است خم شود. در آخر گیاه کنتیا از بین می‌رود.
پوسیدگی خاکستری چیسن و چرا در گیاه کنتیا ایجاد می‌شود؟
این نوع بیماری یک نوع کپک خاکستری است کپک خاکستری هم نوعی قارچ است که در محل‌های مرطوب و بدون تهویه مناسب بوجود می‌آید. برای جلوگیری از این نوع بیماری گیاه را به طور مناسب هراس کنید و برگسار را در آبیاری خیس نکنید.

دلیل سیاه شدن و ریزش بزگ‌های نخل کنتیا چه چیزی است؟

زمانی که محل قرار گیری گیاه کنتیا سرد شود برگ‌ها سیاه می‌شوند و در نهایت ریزش پیدا می‌کنند. در این شرایط گیاه زیبای کنتیا را در محل گرمتری قرار دهید.

دلیل روشن شدن برگ‌های گیاه کنتیا چه چیزی است؟

هر میزان که نور بیشتری به گیاه برسد رنگ برگ‌ها روشن‌تر می‌شود.

دلیل بلند شدن ساقه و کاهش برگ‌ها در گیاه کنتیا چیست؟

دلیل بلند شدن بیش از حد ساقه‌ها و تضعیف شدن برگ‌ها، کمبود نور کافی است.

شپشک سپردار چیست و چرا در گیاه کنتیا ایجاد می‌شود؟

شپشک سپردار به نوعی آفات گیاه کنتیا است. این آفت از شیره گیاه تغذیه می‌کند و باعث ایجاد زردی و ضعیف شدن گیاه می‌شود. ظاهر این آفت به گونه‌ای است که حالت نارنجی تا قهوه‌ای رنگ در برگ بوجود می‌آورد.
برای درمان نقاط آلوده شده را حذف کنید. از سموم حشره کش هم می‌توان استفاده کرد.

دلیل بوجود آمدن شپشک آرد آلود بر روی گیاه کنتیا چیست؟

این هم نوعی آفت است که حالت پوشش پنبه‌ای و چسبناک دارد و بر روی برگ گیاه ظاهر می‌شود. این آفت از گیاه تغذیه می‌کند و به همین دلیل باعث زردی و ضعف گیاه می‌شود.
برای درمان می‌توان از سموم حشره کش استفاده کرد. راه دیگر این است که پنبه را به الکل آغشته کنید و آفات را جمع آوری کنید.

علت زردی برگ در گیاه جذاب کنتیا

دلیل زردی برگ‌ها چیست؟

خیس ماندن خاک و آبیاری بیش از اندازه باعث زردی برگ‌های گیاه زیبای کنتیا می‌شود. در آخر ریشه و ساقه گیاه می‌پوسد و باعث از بین رفتن گیاه می‌شود.

نقاط سوخته به چه علتی بوجود می‌آید؟

اگر گیاه را در آفتاب غبارپاشی کنید، این نقاط سوخته بوجود می‌آیند.

چرا نوک برگ‌های گیاه کنتیا قهوه‌ای می‌شود؟

اگر محیط خشک و گرم باشد و رطوبت به میزان کافی وجود نداشته باشد، نوک برگ‌های این گیاه قهوه‌ای می‌شوند.

علت لوله شدن برگ‌های گیاه کنتیا و خشکی آن چیست؟

اگر گیاه مدتی تشنه بماند و خشکی بکشد، برگ‌های آن لوله می‌شوند و نوک وحاشیه برگ‌ها هم خشک می‌شوند.

دلیل ایجاد تار عنکبوت بر روی برگ‌های گیاه کنتیا چیست؟

کنه باعث ایجاد تار عنکبوت بر روی برگ‌ها می‌شود. برای درمان بهتر است رطوبت را افزایش دهید و گیاه را سمپاشی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه