شناخت گیاه زینتی اگزالیس

 نحوه‌ی نگهداری از گیاه زینتی اگزالیس و شناخت بیماری‌ها و درمان آن:

نام علمی گیاه اگزالیس Oxalis triangularis است. این گیاه زیبا از خانواده شبدر ترشکیان و بومی جنوب آمریکا است. اگزالیس به گیاه عشق معروف است. این گیاه فوق‌العاده زیبا دارای رنگ‌های بنفش، قرمز و سبز ساده با مرکز ارغوانی است. برگ‌های خاص و چشم نواز این گیاه باعث شده است تا طرفداران زیادی در بین مردم پیدا کند. بیشتر افراد این گیاه زیبا را به عنوان گیاه زینتی در خانه‌هایشان نگهداری می‌کنند. اگزالیس تترافیلا یک نوعی از گیاه اگزالیس است. گیاه زینتی اگزالیس یک شبدر 4 برگه است. برگ‌های این گیاه دو نوع رنگ دارد. از سمت بیرون به رنگ سبز و از داخل به رنگ قرمز تیره است. در ادامه سعی داریم در مورد نحوه نگهداری و ویژگی‌های این گیاه جذاب صحبت کنیم.

 

مشخصات ظاهری گیاه اگزالیس چه چیزی است؟

رنگ گیاه اگزالیس:

گیاه اگزالیس گل‌هایی به رنگ صورتی دارد. گیاه اگزالیس 15 تا 30 سانتی متر ارتفاع دارد و پهنای آن چیزی حدود 20 سانتی متر است.

ارتفاع کلی گیاه اگزالیس: همانطور که گفتیم این گیاه چندساله و متراکم ارتفاعی حدود 15 تا 30 سانتی متر دارد و حدود 30 تا 40 سانتی متر هم گستردگی دارد. گیاه اگزالیس حدود 5 تا 10 سال عمر مفید دارد. در واقع سرعت رشد متوسطی هم دارد. گیاه اگزالیس بسیار ظریف است و ساقه‌ای نازک دارد.

نوع برگ‌های گیاه اگزالیس:

برگ‌های اگزالیس سه تایی هستند. حالت سه گوش دارند و به رنگ بنفش هستند. هر گوشه‌ی این مثلث‌ها به سمت مرکز برگ متمرکز هستند. نور محیط در میزان تیرگی گیاه موثر است.

اگر به برگ این گیاه دقت کنید، متوجه می‌شوید بعضی از آنها دارای خال‌های بنفش رنگ هم هستند.

در ظاهر برگ‌های گیاه شبیه به پروانه هستند. این حالت شکل خیلی جذابی به گیاه داده است. در واقع این حالت پروانه‌ای شکل جذابیت و زیبایی این گیاه را دوچندان کرده است.

هنگام شب، برگ‌های گیاه اگزالیس به سمت گیاه خم می‌شوند و روزها دوباره به حالت اولیه خود بازمی‌گردند.

گیاه اگزالیس گل‌های بسیار کوچکی به رنگ‌های سفید، بنفش و صورتی دارد.

زمان شکوفا شدن این گیاه زیبا اواخر بهار و اوایل تابستان است. در این زمان با بوی معطر خود همه جا را خوش‌بو می‌کند. وجود این گیاه در هر مکانی هم فضا را زیبا و هم خوش‌بو می‌کند.

گل‌های گیاه زینتی اگزالیس

 

 

نکات مورد توجه:

این گل‌های کوچک مانع از رشد مناسب گیاه می‌شوند و بهتر است آنها ار از گیاه زینتی اگزالیس جدا کنید تا گیاه بتواند به رشد خود ادامه دهد.

جالب است بدانید که گیاه اگزالیس دارای اسید اگزالیک است که یک حالت دفاعی برای گیاه دارد. اسید اگزالیک در ساقه‌ها و برگ‌های گیاه وجود دارد. در نتیجه برگ و شاخه‌های گیاه را ترش مزه می‌کند.

همانطور که می‌دانید اگزالیک جزء اسیدهای بسیار قوی است. اگر آن را ببلعید دهان و گلوی شما را تحریک می‌کند.

این گیاه برای حیوانات هم سمی و خطرناک است. پس باید حسابی حواستان باشد تا حیوانات خانگی خود مانند گربه و سگ و … به این گیاه نزدیک نشوند.

 

چه فصلی گیاه زینتی اگزالیس رشد می‌کند؟

گیاه اگزالیس از ریشه‌های زیرزمینی به نام پیپ رشد می‌کند. در فصلی که این گیاه رشد می‌کند، احتیاج به مراقبت خاصی ندارد. به راحتی می‌توانید این گیاه را در حیاط خانه نگهداری کنید. گیاه اگزالیس در تابستان و در مناطق شمالی به خوبی رشد می‌کند.

زمانی که هوا سرد می‌شود این گیاه را در خانه نگهداری کنید.

اما اگر محل زندگی شما منطقه‌ای گرمسیر است گیاه را در بیرون از خانه نگهداری کنید.

بهترین شرایط برای نگهداری گیاه اگزالیس چه شرایطی است؟

به هیچ عنوان اگزالیس را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید. اگزالیس به نور غیر مستقیم برای رشد نیاز دارد.

اگزالیس دارای برگ‌های رنگی است پس برای حفظ و تثبیت رنگش نیاز به نور و هوای خنک دارد. اگر این شرایط برایش فراهم نشود رنگ برگ‌هایش متمایل به سبز می‌شوند. پس حتما این گیاه زیبا را در قسمتی از خانه که نور بیشتری دارد، قرار دهید.

برگ‌های این گیاه نسبت به وجود و یا عدم وجود نور واکنش نشان می‌دهند. زمانی که نور کافی وجود داشته باشد برگ‌ها باز می‌شوند. زمانی هم که نور کم باشد برگ‌هایش بسته می‌شوند. پس بهتر است نور متعادلی به گیاه برسد.

بهترین دما برای رشد بهتر گیاه زینتی اگزالیس

بهترین دما برای رشد بهتر گیاه اگزالیس چه دمایی است؟

در کل گیاه  زینتی اگزالیس نیاز به دمای خنک دارد. دمای حدودی بین 16 تا 24 درجه سانتی گراد بهترین دما برای رشد آن است. اگر این شرایط دمایی برای اگزالیس فراهم نباشد رنگ برگ‌های آن سبز می‌شود.

رطوبت مورد نیاز برای رشد گیاه اگزالیس چگونه است؟

رطوبت متوسط برای رشد این گیاه مناسب است. زمانی که هوا خیلی گرم و خشک است از اسپری برای مه پاشی  استفاده کنید.

برای حفظ رطوبت و بوجود آوردن زطوبت مورد نیاز گیاه می‌توانید آن را در کنار دیگر گیاهان نگهداری کنید. راه حل بعدی این است که یک ظرف از آب را در زیر گلدانی قرار دهید تا به این ترتیب رطوبت گیاه حفظ شود.

 

گیاه زینتی اگزالیس برای رشد نیاز به چه نوع خاکی دارد؟

در مرحله‌ی اول خاک این گیاه باید غنی باشد. خاک برگ همراه با خاک باغچه می‌تواند ترکیب خوبی برای خاک اگزالیس دارد. ترکیب پیت ماوس و پرلیت هم ترکیب مناسبی برای آن است.

چه مقدار آبیاری برای گیاه اگزالیس مناسب است؟

گیاه اگزالیس دارای پیاز است. به همین خاطر نیاز به آبیاری متوسط دارد. آبیاری بیش از حد باعث از بین رفتن پیاز گیاه می‌شود. هر بار که می‌خواهید گیاه را آبیاری کنید توجه داشته باشید که سطح خاک آن خشک باشد.

در فصل زمستان این گیاه نیاز به آبیاری ندارد زیرا به خواب فرو می‌رود.

چه زمانی برای کود دهی گیاه اگزالیس مناسب است؟

گیاه زینتی اگزالیس دارای برگ‌های رنگی است پس نیاز به تغذیه خوب و مقوی دارد. پس حتما ماهی یکبار عملیات کود دهی را انجام دهید. سعی کنید در روند کود دهی افراط و تفریط نداشته باشید.

 

 

گیاه اگزالیس به چه صورتی هرس می‌شود؟

گیاهی که بالغ شده باشد هر 3 الی 5 سال یکبار در زمان فصل رکود، کف زنی می‌کنند. به این منظور که برگ‌ها و مابقی قسمت‌هی گیاه را از قسمت نزدیک به سطح زمین قطع می‌کنند. با این روش برگ‌های تازه بوجود می‌آیند.

زمان تعویض گلدان گیاه زینتی اگزالیس

چه زمان‌هایی باید گلدان گیاه زینتی اگزالیس را تعویض کرد؟

گلدان‌ها در کف، دارای منافذی هستند. زمانی که ریشه‌ها از آن منافذ به بیرون بزنند باید گلدان تعویض شود. اگر هم قسمتی از ساقه و پیاز گیاه از حاشیه‌های گلدان بیرون بزند، باز هم زمان تعویض گلدان گیاه است.

گلدان جدید باید کمی بزرگتر از گلدان قبلی باشد. اما توجه داشته باشید که گلدان جدید بیش از حد بزرگ نباشد. کافی است گلدان جدید 20 درصد از گلدان قبلی بزرگتر باشد.

اگر بخواهیم بر حسب زمان صحبت کنیم، بهتر است هر دو سال زمانی که گیاه خواب است این تعویض انجام شود. یعنی فصل زمستان بهترین زمان برای تعویض گلدان است.

روش‌های تکثیر گیاه اگزالیس

سه روش برای تکثیر گیاه اگزالیس وجود دارد. تقسیم ریزوم، پیاز و غده از روش‌های آن هستند.

زمانی که استراحت گیاه تمام شده است، (یعنی در فصل زمستان که گلدان گیاه تعویض می‌شود) پیازهای گیاه مادری را تقسیم می‌کنند. حالا هر قسمت از توده‌ی گیاه را داخل گلدان جداگانه‌ای که شامل خاک معمولی، خاک برگ و شن درشت است، قرار می‌دهند.

برای این که پیاز را در گلدان کاشت دهید، باید حدود دو سوم از گلدان از خاک پر شود. سپس یک تا چهار عدد از پیازهارا روی خاک بگذارید. توجه داشته باشید که نوک پیازها به سمت بالا باشد. تعداد پیاز بستگی به انتخاب شما دارد. اما تعداد بیشتر پیازها باعث پرپشتی گیاه می‌شود. در نتیجه گیاه جلوه‌ی بیشتری از خود نشان می‌دهد.

در مرحله‌ی بعدی روی پیازها حدود 3 سانتی متر خاک بریزید. سپس آبیاری کنید. گلدان را در نقطه‌ای که دمای 18 تا 25 درجه سانتی گراد دارد، قرار دهید.

5 الی 10 روز بعد شاهد جوانه زنی گیاه خود خواهید بود.

نکات قابل توجه

بعد از اینکه گیاه زینتی اگزالیس جوانه زد، بیش از حد آبیاری انجام ندهید. هر زمان که سطح خاک حسابی خشک شد، گیاه را آبیاری کنید. به هیچ عنوان گیاه را در مقابل نور شدید و مستقیم خورشید قرار ندهید. زیرا گرمای بیش از حد و آفتاب مستقیم باعث از بین رفتن گیاه می‌شود.

اگر می‌خواهید گیاه خود را در فضای باز بکارید، باید فاصله‌ای حدود 7 تا 10 سانتی متر بین پیازها قرار دهید.

 

شناخت بیماری‌های گیاه زینتی اگزالیس

گیاه اگزالیس چه بیماری‌هایی دارد؟ راه درمان آنها چیست؟

همیشه ترس از بیماری‌ها و نحوه نگهداری در بین دوستداران گل و گیاه وجود دارد. اما اگرکمی اطلاعات خود ار در این زمینه بالا ببرید، خیلی راحت می‌توانید گل و گیاهان آپارتمانی و زیبا را در منزل خود پرورش دهید و از وجود آنها لذت ببرید. در این بخش سعی داریم اطلاعاتی مفید و جامع را در مورد بیماری‌ها و مشکلات گیاه اگزالیس و نحوه درمان آن در اختیار شما قرار دهیم.

 

چرا گیاه اگزالیس بیش از حد نازک می‌شود؟

نور کم باعث ایجاد این مشکل می‌شود. گیاه اگزالیس نیاز به نور متعادل دارد.

گیاه را به مکانی خنک اما با نور کافی منتقل کنید.

به چه علتی برگ‌های گیاه اگزالیس زرد می‌شوند؟

زمانی که آب زیادی به گیاه دهید یعنی بیش از حد آبیاری انجام دهید، برگ‌ها زرد می‌شوند.

بهترین زمان برای آبیاری گیاه اگزالیس زمانی است که خاک کاملا خشک شده باشد.

 

چرا گیاه اگزالیس در فصل زمستان برگ‌هایش می‌ریزد؟

معمولا این گیاه در فصل زمستان دچار برگ ریزی می‌شود. در این حالت جای نگرانی وجود ندارد. سعی کنید تمام شاخ و برگ‌ها را بچینید. در این حالت گیاه به خواب می‌رود. خودش بعد از مدتی دوباره جوانه می‌زند.

علت گل ندادن گیاه زینتی اگزالیس

به چه دلیل گیاه اگزالیس گل نمی‌دهد؟

این امر به دلیل کود دهی زیاد است. کود دهی بیش از حد گیاه آسیب زیادی به گیاه وارد می‌کند.

هر زمانی برای کود دهی مناسب نیست. بهترین زمان بعد از گل دادن گیاه است.

چرا ساقه گیاه بیش از حد بلند می‌شود و برگ‌های آن کم پشت می‌شوند؟

زمانی که گیاه زینتی اگزالیس دچار کمبود نور می‌شود رشد ساقه ها بیش از حد می‌شود.

رفع این مشکل تنها رسیدن نور به گیاه است. پس گیاه را به مکانی پر نور تر انتقال دهید.

 

چرا نوک و حاشیه برگ‌های گیاه دچار خشکی و سوختگی می‌شود؟

زمانی که گیاه تشنه باشد این حالت برایش پیش می‌آید. در صورت آب ندادن به گیاه هم در نهایت پژمرده می‌شود.

راه حل درمان آن آبیاری گیاه است.

 

بیماری زنگ در گیاه اگزالیس چیست؟

علت بیماری زنگ در گیاه اگزالیس نوعی قارچ است. در این بیماری نوعی جوش‌های پودری شکل به رنگ زرد تا نارنجی در زیر برگ ایجاد می‌شود.

برای درمان برگ‌های آلوده را حذف کنید. از قارچ کش مناسب استفاده کنید. روی گیاه هم آب پاشی انجام ندهید.

شپشک آرد آلود به چه علتی ایجاد می‌شود؟

این نوع شپشک حالت توده سفید پنبه‌ای شکل دارد که روی گیاه ایجاد می‌شود.

برای درمان ابتدا گیاه را با یک دستمال مرطوب تمیز کنید.

برای خفه کردن شپشک آرد آلود می‌توانید از اسپری آب و مایع صابونی و روغن استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه