گیاهان سایه دوست

گیاهان آپارتمانی در مجموع به گروه بزرگی از گیاهان با گونه­‌های متنوع اطلاق می‌­شود که با شرایط زندگی در آپارتمان سازگاری دارند. این گیاهان قادرند در نور کم محیط نیز رشد کنند و طراوت خود را حفظ کنند. یکی از عواملی که هنگام خرید یک گیاه باید به آن توجه داشته باشید، میزان نور مورد نیاز گیاه و نور موجود در محیط است. با توجه به این که خانه­‌های آپارتمانی نور کمتری در اختیار دارند، بهتر است یکی از انواع گیاهان آپارتمانی سایه دوست را انتخاب کنید تا به این ترتیب نگرانی در مورد نور گیاه نداشته باشید. در این مقاله قصد داریم محبوب­ترین و زیباترین انواع این گیاهان را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

گیاهان آپارتمانی سایه دوست چه ویژگی­‌هایی دارند؟

برای اکثر افراد این مسئله عجیب است که یک گیاه شاداب و سرزنده بتواند در سایه به حیات خود ادامه دهد. اما بسیاری از گیاهان این ویژگی را دارند که در نور کم نیز خود را با شرایط وفق دهند. البته همه گونه­‌های گیاهان برای بقا به دریافت نور نیاز دارند، اما میزان این نور می‌تواند متفاوت باشد. تمام گیاهان برای فتوسنتز و سرسبز ماندن به نور نیاز دارند. اما گیاهان آپارتمانی سایه دوست می‌­توانند در محیط کم نور، یا با نور مصنوعی این پروسه را انجام دهند.

به یاد داشته باشید این نوع گیاهان به آب کمتری نیاز دارند چرا که به دلیل وجود نور کم در محیط، روند رشد گیاه و تبخیر آب به کندی صورت می‌­گیرد. به این ترتیب آب در مدت زمان بیشتری در گلدان باقی می‌ماند و در صورت آبیاری زیاد، احتمال پوسیدن ریشه­‌ها افزایش می­‌یابد.

انواع گیاهان آپارتمانی سایه ­دوست

گیاهان سایه دوست

 زامیفولیا

زامیفولیا در دهه اخیر با محبوبیت فراوانی روبه رو شده‌­است، با این حال از گونه­‌های قدیمی گیاهان است که تنها در حدود صد سال پیش شناخته شده است. این گیاه مناسب برای نگهداری در محیط­‌های کم نور و از گیاهان سایه دوست است.  به دلیل کند بودن روند رشد، در ادارات و آپارتمان‌­ها، برای مدتی طولانی سرزنده می‌­ماند. اگر زمان زیادی برای نگهداری از گل و گیاه در اختیار ندارید، زامیفولیا یک گزینه مناسب برای شماست، زیرا خیلی زود نیاز به تعویض گلدان پیدا نمی­کند. لازم است بدانید نور زیاد و شدید به این گیاه آسیب می‌­زند و سبب سوختگی یا زرد شدن برگ­‌های آن خواهد شد. نور فلورسنت ازجمله نورهای مناسبی است که گیاه می‌تواند با دریافت آن به سادگی رشد کند.

گیاهان سایه دوست

سانسوریا

سانسوریا نیز یکی از معروف­ترین از گیاهان سایه دوست است و انواع بسیار زیادی دارد. این گیاه در رنگ و اندازه‌های متفاوت می‌­تواند برای انواع مکان­‌های کم نور مناسب باشد. گیاه سایه دوست سانسوریا به آب زیادی نیز نیاز ندارد، بنابراین در سفرهای چند روزه نحوه آبیاری آن برای شما نگرانی ایجاد نخواهد­کرد. در ادامه انواع مختلف این گیاه پر­طرفدار را معرفی می‌­کنیم.

سانسوریا شمشیری یا زبان مادرشوهر

این گونه از سانسوریا در دو رنگ سبز و ابلق وجود دارد و نحوه رشد برگ­‌های آن به شکل عمودی است. نوع ابلق این گیاه در صورت دریافت نور کمتر، حالت ابلق و رگه‌­های زرد رنگ موجود در برگ­‌های خود را از دست داده و به مرور به رنگ سبز، تغییر رنگ می‌­دهد. گونه سبز سانسوریا شمشیری نیاز کمتری به نور دارد و به طور کلی مقاوم­تر است. سانسوریا در دکورهای استودیویی، محوطه­‌ها و فضای سبز ادارات به فراوانی مورد استفاده قرار می‌­گیرد که احتمالاً به دلیل شکل عمودی برگ­‌های آن است.

سانسوریا پاکوتاه

این گونه از سانسوریا، یکی دیگر از از گیاهان سایه دوست است که مانند گونه شمشیری، نور کمی احتیاج دارد. این گونه به دلیل کوچک بودن از نظر سایز برگ­‌ها، می‌تواند در فضاهای کوچک نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

سانسوریا مدادی

این گونه نیز برگ­‌های عمودی دارد، اما نسبت به گونه شمشیری بسیار کوچک­تر است. از مزایای این نوع سانسوریا، سایز کوچک آن و رنگ‌­های متنوع آن است که می­‌تواند برای هر نوع محیطی مورد استفاده قرار بگیرد.

گیاهان سایه دوست

پوتوس

پوتوس جزء یکی از زیباترین گیاهان رونده محسوب می­‌شود. یکی از دیگر نام‌­های پوتوس، وحشی شیرین است. پوتوس از گیاهان سایه دوست است. شما قادرید این با ایجاد­ مسیرهایی برای رشد این گیاه، آن را در هر محیطی پرورش دهید و تکثیر کنید. این گیاه که در مناطق استوایی نیز یافت می­‌شود، اطراف درختان بزرگ رشد کند و با برگ­های انبوهی که دارد تنه درختان را بپوشاند. همچنین در محوطه­‌ها و فضاهای سبز این گیاه زینتی را به صورت لند اسکیپ پرورش می­‌دهند تا محیط وسیعی را پوشش دهد. انواع آویز این گیاه نیز در کارهای هنری و آتلیه­‌ها به عنوان یک گیاه زینتی مورد استفاده قرار می‌­گیرد.

پوتوس یک گونه ابلق نیز دارد که مانند دیگر گیاهان ابلق، در صورت قرار­گرفتن در محیط کم نور، به رنگ سبز در می­آید. اما نوع سبز آن مقاوم‌­تر است و برای محیط­‌های کم‌­نور مناسب­ است. یکی­دیگر از مزایای پوتوس، توانایی برگ‌­های پهن آن در تصفیه هوای محیط است که موجب می­‌شود اکسیژن فضای اطراف افزایش یابد. به همین دلیل پوتوس یکی از مناسب­ترین گیاهان آپارتمانی سایه‌­دوست است که می‌توانید در محل­کار یا زندگی خود از آن استفاده کنید. از دلایل انتخاب پوتوس برای محیط کار می­توان به این موارد اشاره­کرد‌؛ ایجاد حس نوستالوژی و شهرت و محبوبیت این گیاه برای اکثر افراد، احتیاج کم به نور، سرعت زیاد رشد، و طراوات و سرسبزی دائمی آن.

نکات مهم برای رشد و سلامت پوتوس در دراز­مدت

۱. برای افزایش حجم برگ­‌های این گیاه، مه‌­پاشی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که باید رعایت شود. مه­‌پاشی در تابستان باید روزی یک تا دو بار و در ماه­های سرد سال هفته‌ای دوبار انجام شود.

۲. استفاده از کود برای رشد بهتر و بیشتر گیاه ضروری است.

۳. انتخاب گلدان با توجه به حجم و اندازه گیاه باید صورت بگیرد که در مجموع گلدان­‌های کوچکتر برای پوتوس مناسب‌­تر خواهند بود.

گیاهان سایه دوست

آگلونما بلک

آگلونما از از گیاهان سایه دوست است که گونه­‌های متنوعی دارد. این گیاه در رنگ­‌های مختلفی مانند قرمز، سفید، صورتی، سبز تیره و کاهویی موجود است که از این میان آگلونمای بلک بهترین گزینه برای نگهداری در محیط‌­های کم نور محسوب می‌­شود. این گیاه در شرایط مناسب گل نیز می‌­دهد که بسته به نوع گیاه، رنگ گل نیز متفاوت است و ممکن است قرمز، سفید یا کرم باشد. این گیاه نباید زیر تابش مستقیم خورشید قرار بگیرد، در غیر این صورت آسیب خواهد­دید.

گیاهان سایه دوست

لیندا یا پافیلی

این گیاه بسیار زیبا برگ­‌های باریک فراوانی دارد که بلند هستند و به یک ساقه مشترک متصل هستند از گیاهان سایه دوست است. در صورت دریافت نور زیاد، برگ­‌های زیبای آن آسیب دیده و می­‌سوزند. اما در محیط کم نور لیندا بسیار مقاوم است. از دیگر نکات قابل توجه در مورد این گیاه، نیاز بسیار کم آن به آب است. حتی چند هفته بدون آبیاری نیز سالم می­‌ماند. آبیاری و رطوبت زیاد نیز مانند نور زیاد به گیاه آسیب رسانده و موجب زرد شدن برگ‌­ها می شود. علت این مسئله حفظ آب گیاه در قسمت ساقه بزرگ آن است. لیندا نیز مانند پوتوس خاصیت تصفیه‌­کنندگی هوا و تولید اکسیژن را داراست که از مزایای قابل توجه آن است.

گیاهان سایه دوست

گیاه گندمی یا عنکبوتی

گیاهان گندمی نیز از گیاهان پرطرفدار آپارتمانی هستند که در دو نوع سبز و ابلق وجود دارند. در این گیاه نیز گونه سبز نسبت به گونه ابلق به نور کمتری محتاج است. نوع سبز گیاه گندمی در نور بسیار کم نیز قادر است به رشد و حیات خود ادامه دهد. انتخاب این گیاه برای محیط‌­های اداری بسیار مناسب است، چرا که به آبیاری و نور کمی نیاز دارد و از گیاهان سایه دوست است.

تکثیر این گیاه نیز بسیار ساده است. از طریق جدا­کردن جوانه‌­هایی که در انتهای برگ‌­ها ایجاد می­‌شوند می­‌توانید یک گیاه گندمی جدید داشته باشید. این گیاه علاوه بر مزایای زیادی که دارد، تصفیه‌­کننده محیط اطراف نیز هست. همچنین آلاینده­‌های شیمیایی مانند ترکیبات آلی را از هوا تصفیه می‌­کنند. به همین دلیل این گیاه می­‌تواند برای محیط­‌های کم نور یک انتخاب ایده‌­آل باشد.

آشنایی با بامبو در روش نگهداری آن در آپارتمان آموزش نگهداری از بامبو

بامبو

یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی سایه دوست بامبو است که هم در خاک و هم در آب قابل نگهداری است. برگ­ها و ساقه­‌های این گیاه قابلیت فرم گرفتن را دارا هستند. در مباحث فنگ­شویی این گیاه بسیار تحسین شده و نماد دوستی با طبیعت است. این گیاه در محیط‌­های اداری و منازل عموماً در آب نگهداری می‌­شود و تا زمانی که آب شیرین، تازه و دارای املاح معدنی باشد می­‌تواند رشد کند.

سخن آخر

بسیاری از افراد معتقدند که مکان­‌های کم نور مانند آپارتمان­‌های مسکونی یا اداری، برای نگهداری از هیچ گیاهی مناسب نیستند. همچنین گیاهان برای ادامه حیات به نور فراوان نیاز دارند. اما این تفکر صحیح نیست. بسیاری از گیاهان که تنها گوشه‌­ای از آنها را در این مقاله بر­شمردیم، با محیط­‌های آپارتمانی سازگار هستند. در صورتی که در این گونه فضاهای کم نور زندگی یا کار می‌­کنید، بهتر است با کسب اطلاعاتی در این زمینه یک یا چند گلدان تهیه کنید. همچنین روحیه و نشاط روزانه خود را با تماشای آن‌ها دو چندان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه