پشه سیاه گلدان

مقدمه از بین بردن پشه سیاه گلدان

اگر هنگام آبیاری یا نظافت گیاه متوجه نقاط ریز سیاه رنگی بر روی برگ‌های گیاه شده‌اید یا در لابه‌لای خاک گلدان کرم مشاهده کرده‌اید، باید بگوییم که گلدان شما دچار بیماری قارچی شده است. این پشه‌های ریز روی برگ‌ها پشه سیاه گلدان یا پشه قارچ هستند. برای از بین بردن این آفت راه‌های گوناگونی وجود دارد که در این مطلب به آن اشاره شده است. ابتدا باید در مورد خود حشره اطلاعات کافی پیدا کنید. ادامه مطلب را با ما همراه باشید تا با نحوه برخورد با این آفت بیشتر آشنا شوید.

ظاهر پشه سیاه

از‌نظر ظاهری این حشرات شبیه به پشه‌های خانگی هستند. لاروها به رنگ روشن اما حشرات بالغ به رنگ سیاه مایل به خاکستری دیده می‌شوند. کرم‌های ریز و روشنی که در خاک گلدان مشاهده می‌کنید، همان لاروها هستند که از ریشه گیاه در خاک تغذیه می‌کنند، اگر آنها را به‌موقع برطرف نکنید پس از مدتی گیاه خشک خواهد شد. خود حشره به گیاه آسیبی وارد نمی‌کند اما لارو یا نوزادان این حشرات باعث خراب شدن گیاه می‌شوند. این حشرات بیشتر در محیط‌های مرطوب رشد و تخم‌گذاری می‌کنند. عمر آنها کوتاه است و تنها یک هفته زنده می‌مانند اما می‌توانند در این یک هفته بیش از ۳۰۰ تخم تولید کنند.

چرخه حیات پشه سیاه گلدان

می‌توان چرخه زندگی این حشره را در چهار مرحله تخم، لارو، شفیره و حشره توصیف کرد. لاروها ۴ تا ۶ روز بعد با حدود 6/0 سانتیمتر طول از تخم بیرون می‌آیند. با تغذیه از ریشه گیاه بعد از دو هفته، مرحله شفیرگی یا پیله‌گی آغاز می‌شود، لاروها حدود ۳ تا ۴ روز در این وضعیت می‌مانند، سپس از پیله درآمده و به‌عنوان حشره از گیاه تغذیه می‌کنند. تقریبا عمر این حشره از ابتدا تا انتهای زندگی 4 تا 6 هفته خواهد بود.

 علائم گیاه آلوده به پشه سیاه

از علائم گیاه آلوده به این حشره می‌توان به زرد شدن برگ گیاه، پژمردگی و افتادن جوانه‌ها اشاره کرد. همچنین می‌توانید برای اطمینان بیشتر داخل خاک را جستجو کنید تا از نبود کرم‌ها مطمئن شوید.

گیاهان حساس به پشه سیاه گلدان

کاکتوس، گل ‎شمعدانی، بنفشه آفریقایی، میخک، افوربیا و ساکولنت از جمله گیاهانی هستند که در معرض خطر این حشره قرار دارند.

پیشگیری از ابتلا گیاه به حشره

  • توصیه می‌شود به ‌هنگام خرید گیاه کمی خاک گلدان را زیرورو کنید تا از نبود حشره و لارو اطمینان حاصل کنید، تا پس از مدتی گیاه خراب نشود.
  • قبل از اینکه گیاه را در گلدان بکارید، آن را با قارچ‌کش ضدعفونی کنید.
  • معمولا پشه سیاه گلدان در فصول پاییز و زمستان دیده می‌شود، اما اگر در فصول بهار و تابستان نیز این حشره را مشاهده کردید، می‌توانید گیاه را در معرض نور خورشید قرار دهید تا آفتاب، گیاه را ضد‌عفونی کند.
  • محیط رشد گیاه که گلدان است را تمیز نگه دارید. برگ‌های افتاده و موادی که باعث می‌شوند حشرات تجمع کنند را از خاک جدا کنید.

پشه سیاه گلدان

 راه‌های از بین بردن پشه سیاه گلدان

به دو روش خانگی و شیمیایی می‌توانید این حشره را از گیاه دور و از بین ببرید.

آشنایی با روش‌های خانگی موثر برای از بین بردن پشه سیاه

  • ضدعفونی خاک

خاک گلدان را مرطوب کنید، آن را در یک پلاستیک سیاه گذاشته، سپس به مدت ۴ تا ۶ هفته در معرض آفتاب قرار دهید. البته ضخامت خاک نباید بیشتر از ۲۰ سانتیمتر باشد.

  • تعویض خاک گلدان

تعویض خاک گلدان نیز یکی از راه‌های موثر برای از بین بردن پشه سیاه گلدان است. گیاه را از خاک بیرون آورده، خاک اضافی را از ریشه جدا کنید، سپس خاک سالم را به گلدان اضافه کنید.

  • کود مناسب

توصیه می‌شود از کود‌های پوسیده یا ورمی کمپوست استفاده کنید چرا که ممکن است کودهای دامی آلوده و حاوی تخم و لارو باشند.

  • دور نگه‌داشتن گیاه از سایر گیاهان

توصیه می‌شود گیاهانی که خریداری می‌کنید را چند روز قبل از ورود به منزل، در جای دیگر نگه دارید. تا اگر خاک حاوی کرم است یا حشراتی در آن وجود دارد، ظاهر شوند.

  • شن پاشی

معمولا این حشره در عمق نیم‌سانتیمتری از خاک تخم‎گذاری می‌کند. حدود 1 سانتیمتر بر روی خاک شن بپاشید. از آنجایی که این حشره در محیط مرطوب زندگی می‌کند و شن سطح خاک را خشک نگه می‌دارد، دیگر اجازه تخم‌گذاری به پشه سیاه گلدان را نمی‌دهد.

  • کارت زرد

کارت‌های زرد رنگ چسبناک را به‌عنوان تله استفاده کنید. کارت را بر روی یک پایه چوبی قرار دهید و در گلدان بگذارید. حشرات به رنگ زرد واکنش نشان داده و جذب کارت می‌شوند، در نتیجه به کارت چسبیده و می‌میرند. پس از هر بار پر شدن کارت از حشره، آن را تعویض کرده و کارت جدیدی استفاده کنید.

  • آب اکسیژنه

یک قسمت از پروکسید‌هیدروژن ۳ درصد را با ۴ قسمت آب مخلوط کنید. سپس گلدان آلوده را با محلول به دست آمده آبیاری کنید، این محلول برای گیاه هیچ ضرری نخواهد داشت. پس از کشته شدن لاروها، پروکسی به اکسیژن و آب تبدیل می‌شود.

  • آبیاری کافی

سعی کنید محیط گیاه را خیلی مرطوب نگه ندارید. توصیه می‌شود در گلدان ابتدا سنگریزه یا پوکه ‌معدنی بریزید، سپس گیاه را کاشته و خاک بریزید، تا آب به‌راحتی از گلدان خارج شود. همچنین از گذاشتن خزه در گلدان به دلیل جذب آب خودداری کنید. هر چه میزان رطوبت در گلدان کمتر باشد، میزان تخم‌گذاری پشه سیاه گلدان نیز کمتر خواهد بود.

  • آبیاری با فواصل معین

زمانی باید آبیاری گیاه آلوده به حشره را انجام دهید که خاک گلدان به ارتفاع سه تا پنج سانتیمتر کاملا خشک باشد. باید اجازه دهید خاک کاملا خشک شود تا تخم لاروها از بین برود، سپس مرحله آبیاری را انجام دهید.

  • لیمو

پوست لیمو را رنده کنید و روی سطح خاک بریزید، بوی لیمو حشرات را دور می‌کند.

پشه سیاه گلدان

  • سیب‌زمینی

سیب‌زمینی محیطی مرطوب دارد، آن را با ضخامت کم برش دهید و در یک ظرف آب قرار دهید تا کاملا آب جذب سیب‌زمینی شود. سیب‌زمینی‌های مرطوب را در چند جای گلدان بر روی خاک قرار دهید. از آنجا که لاروها علاقه‌مند به محیط مرطوب هستند، جذب سیب‌زمینی می‌شوند و شروع به تخم‌گذاری می‌کنند. بعد از دو یا سه روز سیب زمینی‌ها را از گلدان خارج و آنها را دور بیندازید.

  • سرکه‌سیب

از بین بردن پشه سیاه گلدان با سرکه سیب نیز موثر است. ظرفی را از سرکه‌سیب پر کنید، کمی مایع ‌ظرفشویی به آن اضافه کنید. سپس درب ظرف را با یک پوشش نایلونی شفاف بپوشانید، روی درپوش چند سوراخ ایجاد کنید تا پشه‌ها بتوانند وارد ظرف شوند. ظرف را در نزدیکی گلدان آلوده به پشه قرار دهید.

  • چای بابونه

چای بابونه سرد را در نزدیکی گلدان قرار دهید. چای بابونه یکی از حشره‌کش‌های مفید به شمار می‌آید.

  • دارچین

کشتن پشه‌های خاک گلدان را با دارچین امتحان کنید. دارچین نیز یکی از سموم ‌طبیعی برای دفع حشرات گلدان محسوب می‌شود. دارچین آسیاب‌شده را بر روی سطح خاک بپاشید، لاروها با خوردن آن از بین می‌روند.

  • گل‌میخک

تعدادی گل‌میخک را بر روی خاک گلدان قرار دهید، بوی میخک پشه سیاه گلدان را دور خواهد کرد.

  • روغن چریش

این روغن از درخت چریش گرفته می‌شود و برای از بین بردن حشرات گیاه بسیار مفید است.

  • روغن خوراکی

کمی روغن خوراکی را با یک قاشق مایع ‌ظرفشویی ترکیب کنید، سپس بر روی خاک گلدان اسپری کنید.

  • سیر

چند سیر را نصف کرده و بر روی خاک گلدان قرار دهید، بوی سیر حشرات را دور خواهد کرد.

  • ترکیب سیر و پیاز

سیر، پیاز و فلفل قرمز را ترکیب و با کمی آب مخلوط کنید. سپس مایع را با یک توری صاف کنید، مایع صاف شده را با کمی مایع ‌ظرفشویی مخلوط و بر روی گیاه اسپری کنید.

  • ترکیب سیر و زغال

سیر را له کنید، زغال را بکوبید سپس با هم مخلوط کنید و روی خاک گلدان بریزید. بوی سیر پشه سیاه گلدان را دور و زغال رطوبت خاک را جذب می‌کند.

  • ترکیب سیر و تنباکو

سیر و تنباکو را در آب خیس کنید، چند ساعت بعد آنها را صاف کنید و آب صاف شده را بر روی برگ گیاه اسپری کنید.

پشه سیاه گلدان

آشنایی با روش‌های شیمیایی موثر برای از بین بردن پشه سیاه

  • حشره کش

از جمله حشره‌کش‌های شیمیایی می‌توان به سوین، دیازینون، مالاتیون و دورسبان اشاره کرد. توجه داشته باشید که باید در محیط باز از حشره‌کش استفاده کنید و آن را فقط روی خاک اسپری کنید.

  • سم گیاهی پیرترین

بهترین سم برای از بین بردن این حشره، سم گیاهی پیرترین است. این سم را نیز باید در محیط باز بر روی گیاه اسپری کنید. پس از اسپری، گیاه را برای یک روز خارج از محیط بسته خانه نگهداری کنید. این سم می‌تواند حشرات را به‌سرعت از بین ببرد اما موقتی خواهد بود و مجدد پشه‌ها به گلدان بازمی‌گردند.

  • حشره کش‌های خانگی

بر روی یک دستمال‌کاغذی حشره‌کش خانگی را اسپری کنید و آن را بر روی خاک گلدان قرار دهید. به‌مدت ۲ هفته هر روز عمل اسپری را بر روی دستمال‌کاغذی انجام دهید.

نتیجه‌گیری از بین بردن پشه سیاه گلدان

نگهداری از گیاه در خانه، علاوه‌بر زیبایی، باعث سلامت روح و جسم می‌شود، به پاک‌سازی هوا کمک می‌کند، در درمان استرس موثر و می‌توانید به آرامش برسید. اما یکی از مشکلاتی که علاقه‌مندان گل و گیاه با آن روبه‌رو هستند وجود پشه سیاه گلدان است. ممکن است در ابتدا نگران شوید که گیاه خود را از دست داده‌اید اما با روش‌های خانگی می‌توانید به‌راحتی این حشرات را از بین ببرید. با بررسی دوره‌ای خاک گلدان می‌توانید قبل از خراب شدن گیاه، از وجود این حشره مطلع و اقدام به‌ رفع آن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه