زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

همه آنچه که باید درباره علت زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی بدانید

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی باشید که علاقه وافری به گیاهان دارند، مطمئنا همیشه در منزل خود تعدادی گل و گیاه زیبا و باطراوت دارید که از آنها مراقبت می‌کنید. ممکن است گاهی اوقات با صحنه زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی خود مواجه شوید. حتی ممکن است در برخی موارد گیاه شما از بین برود و شما ندانید که علت آن چه بوده است. در صورتی که با کسب کمی اطلاعات درباره علت ایجاد زردی در برگ گیاهان، می‌توانید از این مساله اجتناب کنید. برای پیشگیری از این مشکل، باید همیشه شرایط مطلوب گیاهان را برایشان فراهم کنید. البته زرد شدن برگ گیاهان دلایل گوناگونی دارد که در ادامه مقاله، یک به یک آنها را برمی‌شماریم. با ما همراه باشید.

علت زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

ممکن است زرد شدن برگ گیاهان از یک نوع ناهنجاری به نام کلروز ناشی شود. کلروز در شرایطی بوجود می‌آید که برگ‌ها رنگدانه‌های خود که کلروفیل نام دارد را از دست می‌دهند و زرد می‌شوند. کسانی که به گیاهان علاقه‌مند هستند، گاهی اوقات با این مسئله زرد شدن روبه‌رو می‌شوند.

حتی گاهی پیش می‌آید که با رفع مشکل، باز هم برگ‌های زرد به تدریج بریزند، اما جای هیچ نگرانی نیست. اگر مطمئنید که گیاه شما سلامتی کامل خود را به‌دست آورده، ممکن است که برگ‌های جدید آن در فصل رشد بعدی، برویند. در ادامه مطلب به بررسی دلایل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی می‌پردازیم و راه حل‌های مرتبط را ارائه می‌دهیم.

 رطوبت کم

ممکن است یکی از دلایل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی، هوای گرم و خشک باشد. برای این منظور لازم است گاهی اوقات گیاهتان را غبارپاشی کنید. فراموش نکنید که با توجه به نیاز گیاه، این عمل را انجام دهید؛ زیرا همه گیاهان نیاز به غبارپاشی ندارند. بهتر است از غبارپاشی گیاهان در زمان ظهر، خودداری کنید. علاوه‌بر این، برای پیشگیری از ایجاد لکه بر روی برگ‌ها، غبارپاشی را با فاصله مناسب از گیاه انجام دهید.

حتی می‌توانید برای تامین رطوبت گیاه از جزیره‌ استفاده کنید. نکته مهم این است که هیچگاه گیاهان‌تان را در کنار بخاری و شوفاژ قرار ندهید.

 آبیاری بیش از حد

زیاده‌روی یا کم‌روی در آبیاری مهمترین دلیل دردسرساز گیاهان است. آبیاری گیاهان باید همیشه به اندازه نیازشان باشد. آب بیش از حد موجب آسیب دیدن برگ‌ها می‌شود. علاوه‌بر این اگر خاک زه‌کشی مناسبی نداشته باشد و نتواند آب اضافه را از خود عبور دهد، رطوبت گیاه زیاد می‌شود و ریشه آن غرق در آب می‌شود و در نتیجه اکسیژنی به آن نمی‌رسد و پوسیده می‌شود؛ همین امر سبب زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی می‌شود.

اگر فکر می‌کنید بیش از حد به گیاهانتان آب می‌دهید، می‌توانید برنامه آبیاری خود را تنظیم کنید تا دلیل زرد شدن آنها را پیدا کنید. بنابر آنچه گفته شد، راه حل این است که گیاهانتان را در گلدانی با زه‌کشی مناسب قرار دهید تا رطوبت خاک متعادل شود و ریشه‌ها دچار پوسیدگی نشوند.

آبیاری کم

همانطور که گفتیم یکی دیگر از علل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی می‌تواند دریافت آب ناکافی باشد. اگر می‌بینید برگ‌های گیاهتان زرد شده، ابتدا رطوبت خاک آن را بررسی کنید. اگر خاک گلدان خشک شده، علت کم‌آبی است؛ باید فورا به آن آب دهید.

نکته قابل توجه در زرد شدن برگ گیاه بسته به میزان آبیاری آن در این است که اگر برگ‌های گیاه در اثر کم‌آبی زرد شوند، برگ‌ها خشک و شکننده  هستند؛ در صورتی‌که اگر زردی در اثر آب‌دهی زیاد باشد، برگ‌های گیاه، نرم هستند.

در این پست روش آبیاری صحیح گیاهان را برایتان آماده کردیم. آن را از اینجا بخوانید.

پیر شدن گیاه

زرد شدن برگ گیاهانی که مسن هستند امری طبیعی است. معمولا در بسیاری از گیاهان پیر، برگ‌های پایین ساقه زرد می‌شوند و شروع به ریزش می‌کنند. نگران این موضوع نباشید.

زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

محیط سرد

اگر گیاهان گرمسیری در محیط سرد قرار بگیرند، برگ‌های آنها زرد شده و می‌ریزد. پس سرمای بیش از حد، می‌تواند یکی از دلایل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی باشد.

ممکن است شما بخواهید گیاهتان را در تابستان نزدیک کولر و در زمستان در نزدیکی پنجره‌ها قرار دهید، اما باید حواستان باشد که گیاه احتیاج به مکان گرمتری دارد و بهتر است آن را به جای مطلوبش منتقل کنید. شایان ذکر است که یک دستگاه تهویه کننده هوا که اکثر مواقع روشن است نیز می‌تواند به گیاه شما آسیب بزند.

به طور کلی هرچه محیط سردتر باشد، گیاه به آبیاری کمتری احتیاج دارد و باید با فاصله زمانی بیشتری به آن آب بدهید؛ چون در هوای سرد سرعت تبخیر رطوبت خاک کمتر می‌شود.

کمبود نور

نبود نور کافی هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی باشد. بیشتر گیاهانی که نور کافی دریافت نمی‌کنند، برگ‌هایشان زرد شده و شروع به ریزش می‌کند. علاوه‌بر این نور کم، رشد گیاه را کُند می‌کند و باعث می‌شود فاصله برگ‌ها از هم زیاد شود.

پس برای حل این مشکل باید گلدان را به مکانی پرنورتر انتقال دهید؛ اگر نور کمی از پنجره منزلتان وارد می‌شود، می‌توانید یک یا دو لامپ مصنوعی در بالای گیاهتان نصب کنید. معمولا در قسمتی از گیاه که نور کمتری دریافت می‌شود، برگ‌ها دچار زردی می‌شوند.

نور مستقیم آفتاب

نور زیاد آفتاب هم می‌تواند باعث سوختن و زرد شدن برگ گیاهان شود. در این صورت فقط کافی است گیاه را در معرض نور غیرمستقیم قرار دهید، برگ‌های زرد آن را بچینید و به آن آب دهید تا ریشه‌اش جان تازه‌ای بگیرد.

 کمبود مواد مغذی

علت زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی در برخی از موارد، به دلیل کمبود مواد مغذی مورد نیاز آنهاست. اینکه گیاه تمام مواد غذایی مورد نیاز خود را از خاک دریافت می‌کند، تصور اشتباهی است. اگر می‌بینید که برگ‌های گیاهتان به تدریج کوچک و زرد می‌شوند، یکی از دلایل آن می‌تواند کمبود مواد غذایی موجود در خاک باشد. بسته به نوع ماده غذایی مورد نیاز، زردی برگ گیاه با علائم دیگری نیز همراه است که در ادامه آنها را شرح می‌دهیم.

  • کمبود نیتروژن

اگر می‌بینید که زردی در تمام نواحی برگ و رگبرگ‌های گیاه یکسان است و برگ‌های جوان نیز به رنگ سبز روشن هستند و رشد گیاه کم شده است، مشکل کمبود نیتروژن است. کمبود نیتروژن معمولا در گیاهان مسن پیش می‌آید.

  • کمبود پتاسیم

اگر می‌بینید زردی در برگ‌ها از لبه‌ها آغاز شده و و در بین رگبرگ‌ها ادامه می‌یابند و به مرور حاشیه و نوک برگ‌ها به رنگ قهوه‌ای درمی‌آیند، علت آن کمبود عنصر پتاسیم است. این کمبود نیز در برگ‌های گیاهان مسن به چشم می‌خورد.

  • کمبود آهن

اگر گیاه شما جوان است و  زرد شدن برگ‌ها به گونه‌ای ادامه دارد که رگبرگ‌ها سبز ماندند، این مشکل در اثر کمبود عنصر آهن است.

راه حلی که برای تمامی این موارد توصیه می‌کنیم، این است که کود مناسبی که حاوی عنصر مورد نیاز گیاه باشد را تهیه کنید و براساس دستورالعمل، کوددهی را انجام دهید تا موجب سوختگی گیاه نشوید.

زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی

آفت زدن گیاه

حمله حشرات و آفات نیز گیاه را دچار مشکل می‌کند و منجربه زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی می‌شود. مشکلات ناشی از آفت‌زدگی گیاه، ممکن است فقط بخشی از گیاهتان را درگیر کند. اگر مطمئن شدید که گیاه شما دچار آفت شده، باید میزان آسیب و حمله آنها را از نزدیک بررسی کنید.

  • اگر در زیر برگ‌ها گرد و غبار و تارعنکبوت مشاهده می‌کنید، گیاهتان درگیر کنه تار عنکبوتی شده‌است.
  • اگر توده‌های پنبه‌ای شکل سفید روی گیاه می‌بینید، شپشک آرد آلود به آن آسیب رسانده‌است.
  • اگر نقطه‌های ریز تیره روی برگ‌ها مشاهده می‌کنید که با ناخن از روی برگ جدا می‌شوند، دلیل آن شپشک‌های سپردار است.
  • اگر حشرات سفید رنگ ریزی در شبیه مگس هستند را در اطراف گیاه می‌بینید، گیاه دچار آفت سفید بالک شده‌است.

شما می‌توانید برای پیشگیری از این آفات، راه حل‌های مختلف غیرشیمیای مانند صابون‌های گیاهی، جدا کردن قسمت آلوده، تله‌های زرد چسبناک، برداشتن آفت با پنبه الکلی و... را به کار بگیرید. علاوه‌بر این آفت‌کش‌های بی‌خطر مخصوص گلدان‌های خانگی وجود دارند که گیاهانتان را از شر این آفات نجات می‌دهند. برای مثال سموم گیاهی یا روغن چریش جزء مرسوم‌ترین آفت‌کش‌های خانگی هستند.

بیماری‌های باکتریایی و قارچی

زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی می‌تواند به دلیل بیماری‌های باکتریایی و قارچی باشد که گیاه درگیر آن شده است.

  • اگر روی کپک سفید پودری بر روی برگ‌ها یا کپک کرکی شکل خاکستری در زیر برگ‌های گیاهتان می‌بینید، علت زرد شدن برگ‌ها ناشی از وجود قارچ‌هاست. در این موقعیت بهتر است برگ‌های آلوده به قارچ را بچینید و از غبارپاشی روی گیاه خودداری کنید.
  • اگر گیاهتان در حال زرد شدن بود و در ریشه یا ساقه آن، پوسیدگی و له‌شدگی مشاهده کردید، بدانید که دلیل آن وجود قارچ است. بهتر است در این شرایط آبیاری را کاهش دهید.
  • اگر شاهد لکه های زرد و سوخته‌ای بر روی برگ‌های گیاه بودید، علت آن را در باکتری‌ها جستجو کنید. می‌توانید با حذف قسمت آلوده و عدم غبار پاشی روی گیاه این مشکل را کنترل کنید.

در صورتی که این علائم افزایش یافت، باید سموم مناسب علیه قارچ‌ها و باکتری‌ها را تهیه و استفاده کنید.

عفونت ویروسی

وجود عفونت ویروسی می‌تواند یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی باشد. اگر گیاه شما دچار اینچنین عفونتی باشد، لکه‌های زرد روی تمام برگ‌های گیاه بوجود می‌آیند. این مشکل همراه با علائم دیگری مثل بی‌رنگ شدن گل‌ها، بدشکل شدن برگ‌ها و ساقه‌های ناقص و کوتاه، همراه است.

یادتان باشد اگر گیاهتان دچار عفونت ویروسی شود، به دلیل اینکه درمان قطعی برای این مشکل وجود ندارد، توصیه می‌کنیم گیاه را دور بیاندازید. زیرا بیماری عفونی مسری است و  ممکن است سایر گیاهان شما را درگیر کند. ضمنا از قلمه و پیوند گرفتن از یک گیاه که عفونت دارد به شدت پرهیز کنید. علاوه‌بر این، بهتر است همیشه قبل از استفاده از ابزار باغبانی، آنها را با الکل یا وایتکس ضدعفونی کنید تا از بروز چنین مشکلاتی پیشگیری کنید.

 کوچک بودن اندازه گلدان

کمبود فضا و آسیب دیدن ریشه گیاه نیز می‌تواند منجربه زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی شود. هنگامی‌که ریشه گیاه فشرده و در هم تنیده می‌شود، برگ‌ها زرد و کوچک می‌شوند. با تغییر سایز گلدان، این مشکل حل می‌شود.

شاید ببینید که ریشه گیاه از سوراخ ته گلدان بیرون زده و برگ‌های گیاه در حال زرد شدن است، این نشانه کوچک شدن ابعاد گلدان برای گیاه موجود است و باید سریعا آن را عوض کرد. با تعویض گلدان، مشکل ریشه‌های در هم تنیده حل می‌شود و گیاه جان تازه‌ای می‌گیرد. برای تعویض گلدان بهتر است از خاک تازه استفاده کنید و آن را آبیاری کنید. با انجام این کار، بعد از یک الی دو هفته وضعیت گیاه بهبود می‌یابد.

جمع‌بندی

در مقاله حاضر علل زرد شدن برگ گیاهان آپارتمانی را به تفصیل بیان کردیم و برای هر یک از آنها، راه حل‌های موجود را ارائه دادیم. امیدواریم با خواندن این مقاله بتوانید شرایط مطلوب گیاهان خود را فراهم کنید تا شاهد هیچ‌گونه زردی و ریزشی در برگ گیاهانتان نباشید. مطمئن باشید با استفاده از راه حل‌های مطرح شده در مقاله حاضر، گیاه شما به زودی طراوت و شادابی خود را بازیابی می‌کند. امتحانش مجانی است!

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه