از بین بردن پشه گلدان

در این مقاله قصد داریم به معرفی بهترین روش‌ها برای از بین بردن پشه گلدان پرداخته و آن‌ها را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

وجود گل‌های زیبا برای زینت بخشیدن به خانه، حیاط، محیط‌های اداری و... علاوه بر آنکه زیبایی را برای محیط به ارمغان می‌آورد، حس سرزندگی و نشاط را در افراد موجود در آن فضا به وجود خواهد آورد.

اما به همان میزان که گیاهان باعث ایجاد فضایی دلنشین در محیط کار و یا زندگی شما می‌شوند، مراقبت و اصول صحیح نگهداری و مقابله با مشکلات و بیماری‌های مربوط به آن‌ها بسیار مهم است.

ممکن است حین نگهداری از گیاهان زیبای آپارتمانی خود، به مشکلات رایجی مانند وجود پشه در گلدان، زرد شدن برگ‌های گیاه، پوسیدن ریشه‌ها و... بر خورده باشید و به دنبال علت بروز این مشکلات و همچنین تلاش برای از بین بردن این عوارض باشید. در این مقاله اختصاصا به بیان روش‌هایی برای از بین بردن پشه گلدان خواهیم پرداخت.

چه روش‌هایی برای از بین بردن پشه گلدان وجود دارد؟

توقف آبیاری گیاه

اگر گیاه شما جزو آن دسته از گیاهان مقاومی است که می‌تواند کمی خشکی را تحمل کند، پس از مشاهده پشه در اطراف گیاه، سریعا تا زمانی ‌که خاک گیاه کاملا خشک شود، آبیاری آن را متوقف کنید. البته ممکن است آبیاری بیش از اندازه گیاه یکی از عوامل به وجود آمدن این مشکل باشد. ممکن است ایراد از خاک گیاه باشد که می‌توانید خاک گیاه را عوض کنید.

پشه گلدان

اما بهترین روش‌ها برای از بین بردن پشه گلدان چیست؟

  1. باید از گلدان‌هایی استفاده کنید که در قسمت زیرین آن سوراخ‌هایی برای خروج آب وجود داشته باشد و آب اضافی از قسمت زیرین گلدان خارج شود. در نتیجه باید آب اضافی در گلدان خارج شود. گاهی اوقات شما به گلدانی علاقمند هستید که راهی برای خروج آب وجود نداشته باشد. در نتیجه بهترین راه این است که در قسمت زیرین گلدان خود چند سوراخ کوچک ایجاد کنید تا این سوراخ‌ها باعث خروج آب اضافی از گلدان شوند.
  2. همانطور که اشاره شد، ممکن است ایراد از خاک گلدان باشد، در نتیجه باید تا جایی که امکان دارد خاک گلدان خود را خشک نگه داشته و خاک آن را با خاکی مناسب تعویض کنید. عوض کردن خاک گلدان یکی از راه‌های مهم برای از بین بردن پشه گلدان و رهایی از آن‌ها است.
  3. زیر گلدانی‌ها نیز می‌توانند در به وجود آمدن پشه‌ها، موثر باشند در نتیجه بهتر است پس از هر بار آبیاری گلدان، زیر گلدانی را خالی کنید چراکه آب راکد احتمال به وجود آوردن پشه را بالاتر خواهد برد.
  4. حتما به زمان آبیاری درست گیاه خود توجه ویژه داشته باشید. آبیاری بیش از حد گیاه علاوه بر آن‌که احتمال ازدیاد پشه را بالا می‌برد، باعث پوسیدن ریشه‌ها نیز خواهد شد. در نتیجه بهتر است گلدان خود را به مکانی منتقل کنید که نور خورشید به صورت غیر مستقیم به آن بتابد تا خاک گیاه سریع‌تر خشک شود و تا زمانی‌ که خاک کاملا خشک نشده است، آن را آبیاری نکنید.
  5. روی خاک گلدان ممکن است برگ‌های اضافی و یا پسماندهایی وجود داشته باشد که باید آن را از گلدان جدا کنید. این کار به از بین بردن پشه گلدان کمک شایانی خواهد کرد. در نتیجه نظافت گلدان را جدی بگیرید.

نکات مهم:

برخی گیاهان هستند که اصطلاحا به آن‌ها گیاهان ضد پشه گفته می‌شود. بهتر است از این گیاهان استفاده کنید. ریحان جزو همان دسته از گیاهان است . در نتیجه اگر می‌خواهید آرامش داشته باشید و پشه‌های ریز اطراف گلدان شما نچرخند، از گیاهان ضد پشه استفاده کرده و به پرورش آن‌ها اهمیت دهید.

احتمالا نقطه‌ای وجود دارد که پشه‌ها در آنجا رشد می‌کنند. اصطلاحا به این نقطه، نقطه رشد پشه‌ها گفته می‌شود. در نتیجه بهت است در اطراف گلدان و یا سطل زباله ها و... به دنبال این نقاط رشد باشید. آن‌ها را از بین ببرید. پشه‌های قارچ سیاه از معمول‌ترین پشه‌هایی هستند که در گیاهان خانگی ایجاد می‌شوند. از بین بردن آن‌ها کار خیلی سختی نیست.

چه راهکارهای مهمی برای از بین بردن پشه گلدان وجود دارد؟‌

درست است که تحمل وجود پشه ها در اطراف گلدان و گیاهان خانگی بسیار سخت است. اما اگر به دنبال راه حلی برای از بین بردن پشه های گلدان هستید باید کاملا حواستان به خاک گلدان باشد. و از روش‌هایی که باعث آسیب رساندن به خاک و یا برگ‌های گیاه می‌شود جلوگیری کنید. اگر از مواد شوینده و یا روغن‌های مختلف برای از بین بردن این عامل استفاده می‌کنید، فراموش نکنید که این مواد نباید با خاک گیاه‌تان تماسی داشته باشد.

آبیاری برای از بین بردن پشه گلدان

از مایع ظرفشویی استفاده کنید

ممکن است تخمک گذاری پشه‌ها در زیر گلدانی اتفاق افتاده باشد. پس بهتر است در قسمت زیر گلدانی، مقداری مایع ظرفشویی ریخته و آن را با آب گرم شست و شو دهید.

گلدان را به صورت هفتگی بررسی کنید

ممکن است گلدان شما مکانی برای تغذیه و رشد پشه ها باشد. در نتیجه بهتر است به صورت هفتگی گلدان خود را بررسی کنید. اما اگر گیاه شما جزو آن دسته از گیاهانی است که باید همیشه خیس بماند، بهتر است از باکتری حشره‌کش  یا زیرگونه‌های باسیلوس تورنجینسیس استفاده کنید.

معجزه سیب زمینی را فراموش نکنید

اگر متوجه آلوده شدن خاک گلدان و یا پشه‌هایی در اطراف خاک شدید، سریع یک سیب زمینی را پوست کنده و به چند قسمت تقسیم کنید. سپس آن را تا عمق ۸ اینچی گلدان دفن کنید. بررسی هفتگی قطعه‌ها را فراموش نکنید.

خاک را خشک نگه دارید

همانطور که اشاره شد اگر گیاه شما جزو گیاهان مقاوم است قبل از آبیاری گیاه از خشک بودن خاک تا عمق ۱ اینچی اطمینان داشته باشید. سپس اقدام به آبیاری گیاه کنید.

اسپری روغن آشپزی

یکی از راه های مفید برای از بین بردن پشه گلدان، استفاده از روغن آشپزی است. که می‌توانید یک لیوان از آن را با کمی مایع ظرفشویی ترکیب کنید.  محلول به وجود آمده را بر روی گیاه اسپری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه