آزالیا: روش نگهداری و بیماری‌های آن

آزالیا: روش نگهداری و بیماری‌های آن

معرفی اجمالی گیاه آزالیا

گیاه آزالیا که با نام انگلیسی Azalea  شناخته می‌شود از خانواده‌ی Ericaceae  می‌باشد. این گیاه در واقع درختچه‌ای کوچک است و برگ‌های متناوب دارد. برگ‌های این گیاه در بخش‌های انتهایی شاخه جمع شده‌اند. این گیاه از دسته‌ی گیاهان همیشه سبز است و در زمستان گل‌های آن نمی‌ریزند. شاخه‌های آن نیز در طول بهار و اوایل تابستان به شکل طولی رشد می‌کند.

در کل گیاه آزالیا به دو نوع گل ریز و گل درشت تقسیم می‌شود. رنگ گل‌ها صورتی، زرد یا قرمز است. زمان گلدهی هم یکی از ویژگی‌هایی است که انواع این گیاه را از هم متمایز میکند. گلدهی آزالیا به دسته‌های مقابل تقسیم می‌شود:  زودرس، میانه‌رس و دیررس تقسیم‌ بندی می‌شود. انواع زودرس برای گل دهی به یک دوره‌ کوتاه‌تر سرما برای تکامل و رسیدن جوانه‌‌های گل، نیاز دارند. ارقام دیررس مدت طولانی‌تری از سیکل رشد و نمو خود را در سرما می‌گذرانند. گل‌های آن به رنگ  هر زمان گلدهی گیاه شروع شود، رشد طولی شاخه‌ای آن به اتمام می‌رسد.

آزالیا گیاه بومی سرزمین‌های آمریکا، ژاپن و هند می‌باشد. این گیاه، گیاه آپارتمانی نیست و در فضای آزاد رشد می‌کند. اما زیبایی این گیاه افراد زیادی را وسوسه می‌کند تا آن را ر خانه نگه‌دارند. اگر شما از آن دسته افراد بودید، حتما باید در طول روز و حتی کل شب، پنجره را باز نگه‌دارید.

دمای مناسب برای گیاه آزالیا

گیاه آزالیا گیاهی نیست که دماهای بالا را بپسندد. گلدهی آن هم در فضای کمی سرد و غالبا در اواخر زمستان و اوایل بهار صورت می‌گیرد. گل‌دهی زودرس در اواخر پاییز یعنی ماه‌های آبان و آذز صورت می‌گیرد.  تمامی انواع آزالیاها در برابر سرمای زمستان مقاوم هستند. نسیم ملایم و هوای مرطوب دو ویژگی محیطی هستند که گیاه آزالیا به شدت آن را می‌پسندد. محیط‌های گرم و خشک گیاه را از بین می‌برند. در کل بهتر است این گیاه را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. بهتر است از اردیبهشت تا خرداد آن را در سایه نگهدارید.

گونه‌های آزالیا

آزالیا هندی

در مجموع 50 نوع آزالیای هندی وجود دارد. گونه‌ی هندی این گیاه یکی از گونه‌های محبوب این گیاه در کشورمان است. ارتفاع این گونه آزالیا به یک و نیم متر می‌رسد. گل‌های آن نیز در اواسط بهار باز می‌شوند. اندازه‌ی گل‌های آن هم 5 تا 8 سانتیمتر قطر دارند و طول آن‌ها به سه سانتیمتر هم می‌رسد. شکل کلی آن هم به شکل خوشه‌ای و 2 تا 5 گل در انتهای هر شاخه ظاهر می‌شوند. گلدهی این نوع از آزالیا تا مرداد ماه هم به طول می‌انجامد.

آزالیا ژاپنی

اصالت این گونه به گونه‌ی ابوستا وارژاپنیکا می‌رسد و به نام کاروم نیز شناخته می‌شود. اندازه این گونه از همتای هندیش، درشت‌تراست.  گل‌ها و برگ‌های آن نیز به مراتب ظریفتر هستند. گل‌های آن قرمز و بنفش رنگند و در کل تعداد گل‌های آن بیشتر است. گلدهی این گیاه هم در اواسط بهار و اردیبهشت ماه است.

آزالیا: روش نگهداری و بیماری‌های آن

گلدهی گیاه

پس از گلدهی گیاه و  زمانی که تمام گل‌های آن خشک شدند، گل‌های خشک را از شاخه‌ها جدا کنید. گلدان را در با  نور غیر مستقیم خورشید و در دمایی بین ۶ تا ۸ درجه نگهداری کنید. نیازی نیست در این دوران زیاد به گیاهتان آب بدهید. هفته‌ای یکبار آبیاری برای گیااه کافیست. در اوایل پاییز که هوا رو به سردی می‌رود و غنچه‌های گل روی گیاه نمایان می‌شوند، کوددهی را به گیاه قطع کنید. تا اواخر زمستان هم نیازی نیست که به گیاهتان کود بدهید.

خاک مناسب گیاه

برای گیاه آزالیا باید بستری از خاک سبک با پی اچ اسیدی فراهم کنید. زه‌کشی خاک یکی دیگر از عوامل مهم در رشد و طراوت گیاه آزالیا می‌باشد. م‌توانید برای بستر خاک آزالیا از ترکیب تورب، خاکبرگ و ماسه یا ترکیب یک قسمت خاک پیت ماس، یک قسمت خاک گلدانی، یک قسمت شن و یک قسمت خاک پرلیت استفاده کنید.

آبیاری گیاه

آبیاری آزالیا به دو عامل بستگی دارد: دمای محیط و فصول سال. در کل میزان آبدهی و آبیاری گیاه از متوسط تا زیاد دسته بندی می‌شود. در فصول ابتدایی سال یعنی بهار و تابستان که هوا گرمتر است، باید روزانه یک‌بار گیاه را آبیاری کرد.

در فصول گلدهی و سردتر سال اما هفته‌ای یکبار آبیاری گیاه کافیست. آبیاری زیاد باعث غرقابی شدن ریشه و پوسیده شدن آن می‌شود. همچنین امکان تنفس را هم از گیاه می‌گیرد.

آبیاری گیاه آزالیا شیوه‌ی خاص خودش را دارد. برای آبیاری این گیاه باید در ابتدا در تشت و یا سطلی آب جوشیده سرد شده اضافه نمایید و گلدان ها را به مدت ۱۵ دقیقه درون آن بگذارید. در این حالت آب باید تا لبه‌های گلدان را بگیرد. در حالت عادی از سطح آب حباب‌های هوا خارج می‌شود. هر زمان مشاهده کردید حباب هوا از سطح آب خارج نمی‌شود، یعنی گیاه سیراب شده و نیازی نیست بیشتر آن در آب بماند.  در این زمان باید گلدان ها را از آب خارج کنید. سپس باید اجازه بدهید تا آب اضافی از زهکش خارج گردد.

رطوبت مورد نیاز گیاه

آزالیا گیاهی است که علاقه‌ی وافری به رطوبت دارد و آب و هوای خشک آن را نابود می‌کند. شما برای تامین رطوبت مورد نیاز گیاه، می توانید یک زیر گلدانی حاوی سنگ ریزه برای آن تهیه کنید و یا آن را غبار پاشی نمائید. غبار پاشی یکی از نیازهای اساسی این گیاه است.

گیاه باید در زمان غنچه دادن در محیطی خنک و در حدود 15 درجه سانتی گراد قرار داشته باشد. این میزان دما برای گیاه آزالیا حیاتی است. سرمادهی پائیزه و پایین آوردن دما گیاه را زودرس می نماید. یعنی باعث می‌شود گیاه زودتر از حالت عادی گل بدهد.

در تابستان باید گیاه را در خارج از اتاق و در سایه نگهداری کرد. باید حواستان باشد محیط گیاه خشک نشود. خشکی هوا گیاه را از بین می‌برد.  برای غنچه دادن گیاه آزالیا حداقل به ۶ هفته سرما با دمای روزانه حداقل ۱۸ درجه سانتی گراد و شبانه ۱۰ درجه ایی نیاز دارد. سرمای کمی بیشتر از این میزان مشکل خاصی برای گیاه ایجاد نمی‌کند اما دمای بالا و گرما باعث از بین رفتن گیاه می‌شود.

آزالیا: روش نگهداری و بیماری‌های آن

کود دهی گیاه

گیاه آزالیا مواد مغذی خود را از خاک می‌گیرد. گاهی خاک تمام مواد مورد نیاز گیاه را در خود ندارد. در این حالت باید از کودها و مکمل‌های گیاهی کمک بگیرید. اگر مواد مغذی به گیاه نرسد، گیاه رو به از بین رفتن می‌رود و خراب می‌شود. گیاه آزالیا را باید از اواخر فصل زمستان با کود کامل و کود حاوی آهن کوددهی کنید.  این کار را باید تا اوایل تابستان در بازه‌های هر ماهه انجام دهید. کود دهی به گیاه باید در تابستان متوقف شود. در فصل پاییز که جوانه زدن گیاه شروع می‌شود باید میزان کود را نصف کرد. در فصل زمستان باید کود دهی را کاملا متوقف کرد.

قبل از کوددهی باید کمی خاک گیاه را مرطوب کنید. گیاهانی که مدتی از آبیاری آن‌ها گذشته و خاکشان خشک شده، در مقابل کوددهی حساسیت نشان می‌دهند. پس باید پیش از کوددهی آبیاری صورت بگیرد. برای کوددادن هم می‌توانید کود را با آب حل کنید و هنگام آبیاری به گیاه بدهید.

هرس گیاه

در فصل بهار و زمانی که گلدهی گیاه تمام شد باید آن را هرس کنید. شما تقریبا تا اوایط فصل تابستان برای هرس کردن گیاه وقت دارید و نیازی نیست که در بازه‌ی زمانی محدودی هرس را انجام دهید. باید به این نکته توجه داشته باشید که هرس گیاه از واجبات است و نباید آن را پشت گوش بیندازید. سعی کنید هرس گیاهتان را به بعد از اواسط تابستان و بعد مرداد ماه موکول نکنید. زیرا در این زمان گیاه فرصت تشکیل غنچه را پیدا نمی‌کند. در این حالت صرفا شاخ و برگ گیاه زیاد می‌شود و در آن سال گلدهی نداریم.

تکثیر گیاه

در سایت گلی‌یو در مطلبی جدا، جامع و کامل به مبحث تکثیر گیاه و انواع روش‌های تکثیر گیاه پرداختیم. می‌توانید آن را از اینجا بخوانید. گیاه آزالیا اما از روش‌های کاشت بذر، خواباندن شاخه، قلمه و یا پیوند قابل تکثیر است. روش مرسوم‌تر تکثیر این گیاه از طریق ریشه دار کردن  قلمه چوبی یا نیمه چوبی ساقه درفصول گرم‌تر سال یعنی بهار و تابستان است.

تکثیر گیاه از طریق خواباندن ساقه

ساقه‌ی آزالیا نرم است و این روش برای گیاهان با ساقه نرم کاربرد دارد. در این روش هیچ‌ یک از بخش‌های گیاه پایه جدا نمی‌شود یعنی نیازی نیست هیچ بخشی از گیاه مادر را جدا کنید. بلکه ساقه گیاه را خم می‌کنند یا اصطلاحا می‌خوابانند. سپس آن بخش خم شده را در گلدانی جدید می‌کارند. با استفاده از این روش و کمک گرفتن از ساقه‌های مختلف گیاه می‌توان تعداد زیادی گیاه را تکثیر کرد.

تکثیر آزالیا هم به این روش اصلا سخت نیست. در ابتدا شاخه‌ای را انتخاب کنید که نرم و کمی آویزان باشد. هر چه این شاخه به سطح زمین نزدیک‌تر باشد، بهتر است. در مرحله دوم باید سوراخی به عمق پنج سانتی متر در خاک ایجاد کنید. سپس در مرحله سوم باید شاخه را در داخل عمق حفر شده قرار دهید و روی آن را با تقریباً ۱۰-۱۵ سانتی متر خاک گلدان بپوشانید.

در نهایت هم باید یک سال به شاخه اجازه استراحت دهید. در این یک سال این ساقه‌ی کاشته شده، ریشه می‌زند. هنگامی که این ریشه‌ها به میزان مناسبی رسید، می‌توانید ساقه را از گیاه مادر جدا کنید. در این روش پس از حدود یک سال گیاه جدید و با ریشه مستقل دارید.

آزالیا: روش نگهداری و بیماری‌های آن

تکثیر گیاه با استفاده از قلمه زدن

مرسوم‌ترین روش تکثیر گل و گیاهان آپارتمانی، استفاده از روش قلمه زدن است. زیرا  این روش هم نیازمند دانش خاصی نیست و هم ریشه را درگیر نمی‌کند. یعنی هم راحت است و هم به گیاه مادر آسیب نمی‌زند. این روش با استفاده از ساقه یا برگ گیاهان انجام می‌پذیرد. برای تکثیر گیاه آزالیا به این روش، از ساقه گیاه کمک می‌گیرند.

  • برای این کار باید در اواخر فصل بهار تا اواسط فصل تابستان با توجه به  آب و هوا، قلمه‌ها را از شاخه‌های کوتاه انتهای گیاه که نیمه چوبی‌اند بگیرید.نکته‌ی مهم این است که حتما باید قلمه‌ها را از شاخه‌های نازک و کوتاه گرفت نه از شاخه‌های ضخیم و محکم. بهترین اندازه برای قلمه‌ها حدود ۱۰- ۱۵ سانتی‌متر است.
  • بعد از آن که آن بخش از شاخه را جدا کردید، زمان آن رسیده که همه برگ‌های آن را جدا کنید. البته باید برگ‌هایی که در انتهای بالای ساقه قرار دارند را جدا نکنید.
  • در مرحله سوم بعد از تهیه قلمه، آن را در یک گلدان که خاکی مرطوب دارد بکارید. عمق این گلدان باید زیاد باشد و قلمه باید در عمق حدودا 15 سانتی متری کاشته شود.

بهترین خاک برای کاشت قلمه گیاه آزالیا، ترکیب پیت ماس و پرلایت است. این ترکیب باید به نحوی باشد که حداقل نیمی از قلمه‌ها در این بستر فرو رود. نکته‌ی دیگری که باید آن را رعایت کنید، این است که قلمه‌های کاشته شده را در جای گرم نگهدارید.

دو موردی که سبب می‌شوند قلمه‌ها ریشه دار شوند و خوب رشد کنند، عبارتند از:  غبارپاشی و حفظ رطوب خاک آزالیا. همانطورکه گفتیم آزالیا گیاهی رطوبت دوست است.  برای حفظ رطوبت خاک آن می‌توانید روی بستر قلمه را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید.

در مرحله آخر و بعد از اینکه قلمه‌ها ریشه دار شدند باید آن را در محیطی با دمای سرد و حدود 7 درجه سانتیگراد قرار دهید. مدت زمانی که این گیاه باید در همچین شرایطی قرار بگیرد، بین  ۲ تا ۴ هفته متغیر است. در نهایت و پس از طی این مرحله باید گیاه را در دمای حدود ۲ درجه سانتیگراد قرار داد.

بیماری‌های گیاه و علل بوجود آمدن آن‌ها:

  • تیره و سیاه شدن برگ‌های گیاه:

علت تیره و سیاه شدن برگ‌های گیاه آزالیا  سرمای زیاد می‌باشد. با اینکه آزالیا گیاه سرما دوستیست، اما سرما زیاد باعث از بین رفتن آن می‌شود. پس در این حالت باید گیاه را به مکانی گرم‌تر منتقل کنید.

  • زرد شدن برگ‌های گیاه و ایجاد تارهای شبیه به تار عنکبوت در سطح زیرین آن‌ها:

ظاهر شدن این علائم یعنی گیاهتان درگیر کنه شده است. استفاده از سم کنه کش و تامین رطوبت در کاهش این بیماری و برگرداندن سامت گیاهتان موثر است.

  • از بین رفتن حالت و شکل طبیعی گیاه

وقتی گیاهتان از فرم وشکل طبیعی خودش خارج می‌شو یعنی نیاز به هرس دارد. باید در فصل مناسب و در اولین فرصت گیاهتان را هرس کنید. برای اینکار تا خشک شدن گل‌های گیاه صبر کنید و سپس با ابزار مناسب شاخه و برگ‌های اضافی و نا متقارن گیاه را حذف کنید.

  • تغییر رنگ گیاه به سبز کم‌رنگ

هنگامی که رنگ برگ‌ گیاه آزالیا به سبز کم‌رنگ تغییر شکل می‌دهد، یعنی یا نور دریافتی گیاه کافی نیست و یا کلسیم خاک بیش از اندازه است.

در این حالت باید گیاه را به محلی پرنور تر منتقل کنید. اگر مشکل کلسیم خاک باشد باید خاک گیاه آزالیا را با آب باران و یا آب جوشیده  سرد شده آبیاری کنید. غبار پاشی هم یکی دیگر از راه‌های درمان این مشکل است.

  • باز نشدن غنچه‌های گیاه:

هر کسی دوست دارد گیاهش گل‌هایی زیبا بدهد. اما گاهی پیش می‌آید غنچه‌های گیاه باز نمی‌شوند و گلدهی اتفاق نمی‌افتد. این حالت در گیاه آزالیا نشان دهنده‌ی آبیاری بیش از حد و یا گرمای زیاد هوا و دمای بالا است.

در این حالت اگر به نظرتان رسید که گرمای هواست که روی باز نشدن غنچه‌ها تاثیر گذاشته، گیاه را به محلی خنک‌تر منتقل کنید.

در صورتی که مشکل آبیاری زیاد گیاه باشد، ابتدا اجازه بدهید سطح خاک در فاصله  بین دو آبیاری خشک شود. سپس آبیاری کنید.

یکی دیگر از دلایل احتمالی عدم باز شدن غنچه‌ها  رشد رویشی جوانه‌های پایین‌تر از غنچه‌های گل است. در این حالت حذف شاخه‌های کوچکی که بلافاصله بعد از غنچه گل شروع به رشد می‌کنند، مشکل را حل می‌کند و غنچه‌ها باز می‌شوند. و در نتیجه جوانه‌های گل به رشد و نمو ادامه دهند.

  • ریز شدن برگ‌های جدید و عدم رشد آن‌ها و عدم تشکیل گل

هنگامی که برگ‌های جدید رشد نمی‌کنند و ریز باقی می‌مانن و همچنین گیاه به گلدهی نمی‌رسد یعنی گیاه دچار کمبود عناصر غذایی خاک است.

برای رفع این مشکل باید از زمان ظهور جوانه‌ها تا باز شن آن‌ها، خاک گیاه را هفته‌ای یکبار با مواد غذایی مخصوص گیاه آزالیا تغذیه نمایید.

این مواد غذایی و ترکیبات مغذی ممکن است به صورت پودر یا مایع باشد.  در صورت مایع بودن از روش غبار پاشی کمک بگیرید و  گیاه را به این شکل تغذیه نمایید. نکته‌ی قابل توجه این است که باید این کار را فقط تا اوایل تابستان انجام دهید و سپس آن را متوقف کنید.

  • وجود لکه‌های قهوه‌ای روی سطح برگ‌ها

هنگامی که لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌های گیاهتان مشاهده کردید، یعنی براق کننده شیمیایی استفاده کردید که نباید می‌کردید. برای جبران خسارات وارده به گیاه باید مصرف این براق کننده‌های شیمیایی را متوقف کنید.

  • لکه‌های سیاه روی گیاه

این عامل هم باز نشانگر این است که از مواد براق کننده شیمیایی استفاده کردید. مواد براق کننده‌ی شیمیایی برای گیاهان مضرند و می‌توانند گیاه را از بین ببرند.

یکی دیگر از احتمالات دلیل این لکه‌ها سموم حشره‌کش است. برای مقابله با این مشکلات باید هنگام سمپاشی گیاه آزالیا بسیار مراقب باشید و روی گل‌ها و گیاه را بپوشانید تا به سموم حشره‌کش آلوده نشوند.

  • خشک شدن برگ‌ها

گاهی پیش می‌آید برگ‌های آزالیای زیبایتان شروع به خشک شدن و از بین رفتن می‌کند. دلیل آن ممکن است کمبود و یا زیاد بودن آبیاری و یا گرم و خشک بودن هوا باشد. گیاه آزالیا در شرایط گرم و خشک شروع به از بین رفتن می‌کند. در صورتی که فضای گیاه گرم یا خشک بود، آن را به محیطی خنک‌تر منتقل کنید و خاک آن را نیز آبیاری نمایید. اگر مشکل  مربوط به آبیاری بیش از اندازه بود، قبل آبیاری مجدد، اجازه دهید سطح خاک خشک شود.

  • زرد شدن برگ‎‌های انتهایی

برخی اوقات برگ‌های انتهای شاخه‌های گیاه زرد می‌شود. این تغییر رنگ به‌دلیل کمبود آهن رخ می‌دهد.

کودپاشی مواد آهن‌دار به خاک  معمولا به رفع این مشکل کمک می‌کند. البته در صورتی این روش کاربردی است که مشکل عدم وجود آهن در خاک باشد. گاهی ممکن است این معضل، بدلیل رشد ضعیف ریشه‌ها پیش بیاید. در این حالت باید به دنبال علت عدم رشد ریشه‌ها باشید.

یکی از دلایل عدم رشد، می‌تواند زهکشی کم گلدان‌ها باشد. غالبا این گلدان‌ها خاک مرطوب دارند یا حاوی مقادیر زیادی آب می‌باشند. دلیل عدم رشد هم همین خفگی گیاه است.

دلایل دیگری هم هست که رشد ریشه‌ی گیاه شما را دچار مشکل می‌کند. از نمونه آن می‌توان به کودپاشی بیش از حد محصول، وجود نماتدهای مختلف در خاک و همچنین بیماری‌های ریشه اشاره کرد. هر یک از این عوامل به‌ تنهایی و یا همراه هم می‌تواند باعث رشد کم و ضعف ریشه‌های آزالیا شود.

  • ریزش برگ‌ها

در برخی از فصول سال مثلا در فصل پاییز از هر سه برگ، یکی از آن‌ها می‌ریزد و این امر کاملا طبیعی است و مشکلی ایجاد نمی‌کند. در این حالت برگ‌های باز‌شده در فصل بهار عمر خود را می‌کنند و در پاییز یعنی زمانی که پیر شدند، می‌ریزند. در این حالت این برگ‌ها جای خود را به برگ‌های تازه‌تر می‌دهند.

حالا اگر این اتفاق برای برگ‌های جوان بیفتد، مشکل ساز است.  ریزش برگ‌های جوان می‌تواند بدلیل خشکی خاک گلدان و یا برعکس آبیاری بیش از حد آن باشد.

عوامل دیگری هم هست که این مشکل را تشدید می‌کند. کمبود نور و وجود گاز اتیلن در اتاق‌های سرد نیز ممکن است باعث ریزش برگ‌های آزالیا شود. کمبود آهن، PH بالا، خاک نامناسب، آبیاری با آب آهک دار و حشرات گیاه‌خوار نیز از دیگر عوامل ریزش برگ‌های این گیاه زیبا می‌باشند.

در کل باید به این نکته اشاره کنیم که ریزش برگ‌های آزالیا ارتباط مستقیمی با شرایط وضع ریشه‌های گیاه دارد. یعنی در صورتی که به‌هر دلیل مثلا بدلیل کودپاشی، آبیاری و…. به ریشه‌های این گیاه صدمه وارد شود، برگ‌ها آن بلتبع خواهند ریخت.

  • پوسیدن ریشه

ریشه قلب گیاه است و از بین رفتن آن به سرعت گیاه را به نابودی می‌کشد. گاهی اوقات در نتیجه‌ی آبیاری غلط و رطوبت زیاد خاک گلدان‌های گیاه آزالیا، ریشه‌ی گیاه پوسیده می‌شود و از بین می‌رود. برای جلوگیری از این موضوع باید  خاک را با مواد مناسب و رعایت اصول ضد عفونی کرد. باید گیاه‌های مرده را از باقی گیاهان جدا کرد و همچنین باید آبیاری گیاه را نیز اصلاح کرد.

  • لکه‌های نقطه‌ای روی برگ گیاه

علاوه بر شرایط محیطی، قارچ‌ها و ویروس‌ها نیز می‌توانند گیاهتان را درگیر کند. این لکه‌ها هم در نتیجه یک بیماری قارچی بوجود آمده‌اند. این بیماری در شرایط محیطی مرطوب اتفاق می‌افتد. برگ‌هایی هم که لکه دار شده‌اند به تدریج می‌ریزند.

هنگامی که گیاهتان درگیر این بیماری قارچی شد باید آن را با قارچکش‌هایی نظیر زینب یا فربام ضدعفونی کنید. این کار را هر هفته انجام بدهید.

  • پوسیدگی طوقه‌ها و ساقه گیاه

یکی دیگر از بیماری‌های قارچی که گیاه  آزالیا را درگیرد می‌کند باعث پوسیدگی طوقه و ساقه‌های گیاه می‌شود. این بیماری قارچی در خاک‌های سنگین و هنگام آبیاری زیاد روی می‌دهد. برای رفع این مشکل خاک گیاه را باید عوض کرد و میزان آبیاری گیاه را کاهش بدهید.

  • کرم نماتد ریشه

کرم‌ها هم توانایی آسیب به گیاهان مختلف را دارند. گیاه آزالیا هم از این آسیب‌ها در امان نیست. نماتد نوعی کرم ریز میکروسکپی است که  باعث ضعیف شدن بوته‌های آزالیا و از بین رفتن ریشه آن می‌شود. برای از بین بردن این کرم باید خاک گیاه را با سموم مناسب یا آفت‌های مناسب، ضدعفونی کرد.

  • شپشک

هنگامی که مشاهده کردید روی سطح گیاهتان پوشش پنبه‌ای سفید تشکیل شده یعنی گیاهتان شپشک گرفته. شپشک موجب ضعیف شدن گیاه و زرد شدن و ریزش برگ‌های آزالیا می‌شود. برای از بین بردن شپشک گیاه می‌توانید آن‌ها را با پنبه آغشته به الکل آفات را جمع آوری کنید. همچنین می‌توانید از سموم حشره‌کش مناسب استفاده کنید.

  • مگس سفید

گیاه آزالیا از آسیب حشرات نیز در امان نیست. مگس سفید ابا تغذیه از شیره گیاه موجب ضعیف شدن گیاه می‌شود. درموارد شدیدتر حتی ممکن است گیاه را کاملا از بین ببرد. از آنجایی که مگس سفید روی گیاه‌های مختلف می‌نشیند می‌تواند انواع بیماری‌ها را بین گیاهان منتقل کند. به همین علت سریعا باید با استفاده از حشره‌کش‌های مناسب مگس سفید را از بین برد.

  • سنک

سنک نوعی حشره‌ی دیگر است که ممکن است بر روی برگ‌های آزالیا فعالیت کند. و در نتیجه باعث ضعیف شدن گیاه، زرد شدن برگ‌های جوان، ریزش غنچه‌های گل و شیوع بیماری‌های ویروسی ‌شود.

از نشانه‌های وجود این حشره در گیاه،  وجود نقاط ریز زرد رنگ روی برگ‌ها و فضولات سیاه رنگ در زیر برگ‌ها به همراه گرد و غبار است. راه مبارزه با این حشره، سموم و حشره‌کش‌های گیاهیست.

  • سفیدک پودری

سفیدک پودری زمانی بوجود می‌آید و گیاه را درگیر می‌کند  که تهویه هوا ضعیف و یا نور کافی وجود نداشته باشد. این بیماری باعث می‌شود روی برگ‌ها پودری سفید رنگ را به وجود بیاید. همچنین برگ‌ها زرد و قهوه‌ای شوند و در نهایت بریزند. برای مقابله با این بیماری باید جای گلدان گیاه آزالیا را تغییر بدهید و قسمت‌هایی از گیاه را که درگیر بیماری شده‌اند، جدا کنید.

  • کپک خاکستری

بر روی گلبرگ‌ها و نواحی کوچک وآبدار ممکن است کپک‌هایی خاکستری مشاهده شود. این قسمت‌ها بدلیل پر آب بودن مورد حمله‌ی این قارچ‌ها قرار می‌گیرند. برای درمان این بیماری راهی نیست جز اینکه بخش‌های آلوده گیاه را جدا کنید و شرایط محیطی گیاه را اصلاح کنید.

گیاه آزالیا همانطور که گفتیم، یکی از زیباترین خلقت‌های  خداوند است. در مطلب بالا سعی کردیم این گیاه را به شکلی جامع و کامل معرفی کنیم. از بیماری‌ها و روش‌های مراقبتی و درمانی آن هم برایتان گفتیم. اگر سوالی دارید، می‌توانید در کامنت‌ها مطرح کنید. امیدواریم از این مطلب در سایت گلی‌یو استفاده کرده باشید.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه